خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظرسنجی 25 بهمن، 61 درصد تهرانی‌ها: لیستی رای نمی‌دهیم

طبق نتیجه ی ششمین دور نظرسنجی موسسه ی ایسپا درباره ی انتخابات آتی که 25 بهمن ماه در تهران انجام شده، هنوز 61 درصد از مردم گفته اند که به صورت لیستی به کاندیداهای مجلس رای نمی دهند.

به گزارش انصاف نیوز، 62 درصد از 1000 تهرانی شرکت کننده در این نظرسنجی حضوری در میادین تهران، گفته اند که در انتخابات شرکت خواهند کرد که این آمار به نسبت دورهای قبلی نظرسنجی این موسسه رشد چشمگیری داشته است.

بر مبنای اعلام رییس موسسه ی ایسپا، زیر مجموعه ی جهاد دانشگاهی؛ موج ششم نظرسنجی های انتخاباتی ایسپا با اندازه نمونه 1000 نفر در سطح میادین شهر تهران به صورت مصاحبه حضوری اجرا شده است. 50.2 درصد پاسخگویان مرد و 49.8 درصد زن بوده اند. از لحاظ طبقه بندی سنی پاسخگویان؛ 30 درصد در گروه سنی جوان (18-29 سال) بوده اند. 45 درصد پاسخگویان افراد میانسال و 25 درصد نیز بالای 50 سال بوده اند. همچنین 67 درصد پاسخگویان متأهل و 28 درصد نیز مجرد بوده اند.

 

یکی از مهم ترین یافته های این نظرسنجی افزایش آگاهی مردم نسبت به زمان برگزاری انتخابات نسبت به 5 موج گذشته بوده است. در آذر 94، 36% مردم شهر تهران از زمان انتخابات مجلس اطلاع داشتند در حالی که در دی 94 این میزان به 48% رسید و در ششمین موج (25 بهمن)، 76 درصد پاسخگویان از زمان برگزاری انتخابات اطلاع داشته اند.

 

با شکل گیری فضای رقابتی در روزهای اخیر و نیز آرایش نیروی های سیاسی- اجتماعی و همچنین آغاز به کار فعالیت تبلیغاتی انتخابات میزان مشارکت نیز افزایش داشته است. در مجموع حدود 62% پاسخگویان اعلام کرده اند که در انتخابات مجلس شورای اسلامی قطعا و به احتمال زیاد مشارکت خواهند داشت و این میزان مشارکت نسسبت به یافته های ایسپا در 5 موج گذشته افزایش داشته است. در موج پنجم که هنوز صلاحیت کاندیداها اعلام نشده بود میزان مشارکت مردم 56.7% بوده است. لذا از مقایسه دو داده افزایش مشارکت قابل ملاحظه خواهد بود.
روند افزایش مشارکت را می توان در نموداری که پژوهشگران مرکز تهیه کرده اند به خوبی ملاحظه کرد:
434664366
– امسال ایسپا در نظرسنجی های انتخاباتی به صورت جداگانه مشارکت و رأی به کاندیدای مورد نظر در هر دو انتخابات مجلس را سنجیده است. بر اساس نتایج موج ششم، حدود 58 درصد پاسخگویان اعلام کرده اند که در انتخابات مجلس خبرگان شرکت خواهند کرد، که این مشارکت هم افزایش داشته است.

 

– درباره ی رای به کاندیداها سوالاتی مطرح شده است. حتی در چند موج نظر مردم پیرامون اسامی کاندیداهای احتمالی و تأیید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان نیز مورد پرسش واقع شده است. در باره ی مجلس شورای اسلامی در سوالی از پاسخگویان در خصوص رأی دادن به صورت لیستی پرسیده شده است. حدود 61 درصد کل پاسخگویان گفته اند که به صورت لیستی رأی نخواهند داد. 18.8% به لیست احتمالی اصلاح طلبان (با سرلیستی آقای عارف و آقای مطهری) و  18.7 درصد، به لیست اصول گرایان (با سرلیستی آقای حداد عادل و آقای ابوترابی فرد) رأی خواهند داد. این میزان در بین پاسخگویانی که اعلام کرده اند در انتخابات شرکت می کنند متفاوت است. 55.2 درصد شرکت کنندگان در انتخابات گفته اند به صورت لیستی رأی نمی دهند. 24.2 درصد به لیست احتمالی اصولگرایان و 18.8 درصد شرکت کنندگان به لیست احتمالی اصلاح طلبان رأی می دهند.
– ایسپا در سوالی جداگانه از پاسخگویان پرسیده است که «از لحاظ فکری خود را به کدامیک از نگرش های سیاسی موجود نزدیک می بینند؟» مطابق یافته های موج ششم نظرسنجی انتخاباتی ایسپا؛ 32% پاسخگویان اعلام کرده اند به نگرش سیاسی اصلاح طلبان نزدیک هستند، 20% اصول گرا و 11 درصد نیز اعتدال گرا نامیده اند. 24 درصد پاسخگویان نیز اعلام کرده اند گرایش سیاسی به هیچ یک از موارد مطرح شده ندارند.  درآخر نیز 13 درصد نمی دانستند که از لحاظ سیاسی به کدام یک از گروه های نام برده شده نزدیک هستند.
– یکی از سوالات ایسپا در دو موج اخیر نظرسنجی انتخابات در خصوص اعتماد پاسخگویان به سلامت انتخابات بوده است. در موج ششم نظرسنجی ایسپا؛ 67 درصد پاسخگویان اعلام کرده اند که به سلامت انتخابات پیش رو اعتماد دارند.
انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا