خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رحیمی: کودکان زباله‌گرد از وجود کرونا بی‌خبر بودند

/کرونا و کودکان زباله‌گرد در گفت‌وگو با زهرا رحیمی و غلامحسین محمدی/

سرویس اجتماعی انصاف نیوز: طبق گفته‌های زهرا رحیمی کودکان زباله‌گرد آنقدر از اطلاع رسانی و فضای مجازی دور هستند که حتی دلیل ماسک زدن مردم در این روزها را نمی‌دانستند و از داوطلب‌ها در حین آموزش بهداشتی سوال می‌کردند دلیل این موضوع چیست.

کودکان زباله‌گرد در طول روز آنقدر در معرض آلودگی‌های مختلف هستند که شاید خطر آنها کم‌تر از ویروس کرونا نباشد، یکی از راه حل‌های اساسی این موضوع طبق گفته‌ی متخصصان و فعالان حوزه‌ی کار کودک، مکانیکی شدن تفکیک زباله است، موضوعی که زهرا رحیمی مدیرعامل جمعیت امام علی هم به آن تاکید دارد و برای همین موافق دستور دادستانی مبنی بر ممنوعیت کار زباله‌گردی به دلیل شیوع کرونا است، اما براین باور است که سود این سیستم را شهرداری می‌برد، بنابراین شهرداری و پیمانکاران این سیستم مسوول سلامتی و درآمد کودکان هستند.

غلامحسین محمدی مشاور شهردار در مورد جبران خسارت‌ برای زباله‌گردان شهرداری گفت:««جبران خسارت برای کل بخش‌های مترتب با موضوع کرونا است و بنظر دولت باید برای آن فکری کند چون ما که نمی‌توانیم و از طرف آقای شهردار پیشنهادی ارایه کردیم و گفتیم دولت بایداین ماجرا را در نظر بگیرد و چند روز پیش هم جمعی از نخبگان به دولت نامه نوشتند و گفتند باید جبران خسارت در نظر گرفته شود.»

جمعیت امام علی:کودکان زباله‌گرد درگیر آلودگی‌های خطرناک‌تر از کرونا هستند

زهرا رحیمی مدیر عامل جمعیت امام علی بر این باور است که باید در مورد زباله‌گردی کودکان برخورد سفت و سختی شود و با ممنوعیت کار زباله‌گردی به دلیل شیوع کرونا موافقت است و در ادامه به انصاف نیوز می‌گوید: «در این شرایط باید برخورد سفت و سختی شود، نباید به انتخاب افراد گذاشت. باید یک اهرم فشاری وجود داشته باشد تا برخورد قانونی شود چون این موضوع اصلا شوخی‌بردار نیست.

به هر حال این ممنوع کردن زباله‌گردی کار درستی بوده است، سیستم زباله در این شرایط اصلا نباید دستی باشد، چه توسط کودک و چه توسط بزرگسال، چون همین روش باعث می‌شود که اپیدمی در مناطق مختلف بیشتر انتقال پیدا کند.

تفکیک زباله حتما باید با دستگاه‌های مکانیزه صورت بگیرد و تخلفات این مساله جدی گرفته شود، از بهزیستی هم توقع می‌رود تا از کودکانی که بیکار شدند حمایت‌هایی را انجام دهد. بچه‌هایی که زباله گردی می‌کنند در آن کارگاه‌های بازیافت می‌مانند و کار و درآمدی هم ندارند، با توجه به اینکه پیمانکارهای شهرداری درآمدهای میلیاردی داردند و می‌توانند حقوق یک ماه این بچه‌ها را بدهند.»

رحیمی در ادامه گفت:«بچه‌های زباله‌گرد به دلیل اینکه دسترسی به اخبار و فضای مجازی ندارند از وجود چنین بحرانی بی‌خبر هستند و زمانی که برای آموزش دادن به آنها رفته بودیم می‌پرسیدند مردم چرا ماسک زدند؟ چون اصلا به چیزی دسترسی ندارند که باخبر شوند، بنابراین آموزش دادن به این بچه‌ها خیلی اهمیت دارد.

البته بچه‌های که اینقدر رنج کشیده هستند مساله برای آنها خیلی اهمیت ندارد و می‌گویند فوقش مریض می‌شویم و می‌میریم، بالاتر از سیاهی واقعا رنگی نیست.

ما باید به این بچه‌ها آموزش دهیم که چقدر این بیماری خطرناکی است و تا می‌توانید از این بیماری دوری کنید، چون اگر یک نفر در گاراژها درگیر شود بقیه هم مبتلا می‌شوند، در چند گاراژ رفتیم و مواردی را برای کودکان توضیح دادیم اما در واقع سود این سیستم را شهرداری می‌برد و آموزش برای این موضوع هم برعهده‌ی شهرداری و پیمانکاران است، بخواهند و یا نخواهند این افراد کارمندان آن سیستم هستند و قطعا مسوول جان، سلامتی و درآمد آنها در این ماه خواهند بود.

آلودگی‌های که این کودکان با آن در ارتباط هستند از ویروس کرونا هم بدتر است، مثلا ایدز و هپاتیت از بیماری‌های است که بچه‌ها در معرض آن هستند ولی در حال حاضر داشتن دستکش و ماسک برای این کودکان از نداشتن آن بهتر است.»

شهرداری:جبران خسارت برعهده‌ی دولت است

غلامحسین محمدی مشاور شهردار در مورد جبران خسارت شهرداری و حقوق زباله‌گردهای این سازمان به انصاف نیوز گفت: «جبران خسارت برای کل بخش‌های مترتب با موضوع کرونا است و به نظر دولت باید برای آن فکری کند چون ما که نمی‌توانیم.

چون ده‌ها قشر دیگر، مثلا دستفروشان، بازارهای گل، مراکز فرهنگی و حتی پیمانکاران ما در حوزه‌ی اجتماعی، برای نوروز برنامه‌هایی داشتند، موضوع کرونا بر خیلی بخش‌ها اثر داشته و باید یک نظام جبران خسارت برای کل اینها در نظر گرفته شود و کاملا عمومی است.

امروز از طرف آقای شهردار پیشنهادی ارایه کردیم و گفتیم دولت بایداین ماجرا را در نظر بگیرد و چند روز پیش هم جمعی از نخبگان به دولت نامه نوشتند و گفتند باید جبران خسارت در نظر گرفته شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا