خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خطر حذف زنان به نفع اپورتونیسم انتخاباتی

«عباس نعیمی جورشری» جامعه شناس و عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز، در یادداشتی درباره‌ی موقعیت و میزان توجه به زنان کاندیدا در انتخابات نوشت:

نگارنده این سطور برخلاف بسیاری کنشگران اجتماعی و فعالان سیاسی، هرگز ادعای فمینیسم نداشته است بلکه بیش از هر گفتمانی به گفتمان “جامعه شناسی مردم مدار” تعلق خاطر داشته و در مقام تئوریک نیز بارها در مقالات و درسگفتارها متذکر شده که نظریه جامعه شناختی فمینیسم تقلیل گراست و تقلیلگرایی در وجه روش شناسانه سبب می شود بیان مساله اجتماعی کامل و دقیق انجام نشود. بااینحال همواره در مقام عمل خود را مقید به اصل برابری زن و مرد دانسته است. اینجانب با یکایک سلول‌هایم بر این باورم که زن و مرد در زیست اجتماعی برابر هستند. یکی از رسالت‌های جامعه شناسی مطالعه، ارزیابی و تلاش برای رفع سکسیسم کاهش اجحاف‌های جنسیتی است.

در این مسیر به عنوان عضوی از گفتمان “جامعه شناسی مردم مدار” تا آنجا پیش رفته ام که در نکوهش ستم تاریخی و خشونت نسلی به جنس زن قلم رانده ام و در حمایت از حقوق تضییع شده اشان تمام قد حاضر بوده ام. بی آنکه پرچم مدعا را بالا برده باشم. در همین مسیر باافتخار اعلام کرده ام که در بین الگوهای زندگی و فکری ام چندین زن حاضر می باشند. حتی در خیل روشنفکران معاصر بر بزرگی و الگو بودن امثال خانم دکتر صدیقه وسمقی تاکید نموده ام. کسی که همواره مرا وادار به تحسین کرده است.

به نظر نگارنده اساسا نمی توان به پروسه اصلاح گری اجتماعی اظهار تعلق کرد اما به برابری جایگاه اجتماعی زن و مرد نیندیشید. ابدا نمی توان در مقام عمل متضاد با مقام نظریه گام برداشت. اینگونه است که به تاکید معتقدم عدم حضور بانوان در لیستهای انتخاباتی مربوط به اصلاح طلبان -نظیر شهرستان رشت- یک خطای استراتژیک و غیرقابل قبول است که به خاستگاه تفکر اصلاحات اجتماعی صدمه خواهد زد. خاستگاهی که در عهد نو، از مشروطه تا حال تداوم داشته است. تنگناها و خشونتها دیده اما تداوم داشته است.

همینگونه است صدمه سیاسی که پیرو این خبط راهبردی، به پایگاه مردمی و مقبولیت سیاسی جریان موسوم به اصلاح طلب وارد خواهد آمد. این خطا ترجمان یک آسیب جدی است که درون این جریان خصوصا در شهرستانها رشد و نمو داشته است و می توان آن را اپورتونیسم سیاسی نامید. این اپورتونیسم در متن جریان زیست می کند و در جهت تحصیل منافع فردی به منافع جمعی ضربه می زند. حتی هیچ ابایی از بی اخلاقی سیاسی-اجتماعی ندارد. از هویت اخلاقی و مشروعیت اجتماعی بخش سالم بدنه اصلاح طلب بهره می برد تا در بزنگاه تاریخی انتخابات در راستای منافع شخصی لابی نماید. همان مقدار که از اقتدارگرایی اغیار لطمه دیده، از فرصت طلبی خویشان ضربه خورده است.

بر همین مبنا ضمن احترام و حمایت از سایر دوستان هم اندیشه و پاکدست، در خیل پیشنهادها، پیشنهاد ریاست ستاد انتخاباتی یک زن (خانم دکتر خدیجه گلین مقدم؛ کاندیدای اصلاح طلب پنجمین دوره شورای اسلامی کلانشهر رشت) را پذیرفتم تا عملا تکرار نموده باشم که زنان فرهیخته و مدیر هیچ کاستی از مردان هم رده خویش ندارند بلکه بعضا سزاوارتر نیز هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. “این اپورتونیسم در متن جریان زیست می کند و در جهت تحصیل منافع فردی به منافع جمعی ضربه می زند. حتی هیچ ابایی از بی اخلاقی سیاسی-اجتماعی ندارد. از هویت اخلاقی و مشروعیت اجتماعی بخش سالم بدنه اصلاح طلب بهره می برد تا در بزنگاه تاریخی انتخابات در راستای منافع شخصی لابی نماید. همان مقدار که از اقتدارگرایی اغیار لطمه دیده، از فرصت طلبی خویشان ضربه خورده است.” دقیقترین تحلیل از یک غیر فمینیست در بیان ساز و کار فرصت سوزی اجتماعی سیاسی زنان توسط به اصلاح برگزیدگان اصلاح طلب که از قضا زنان فمینیست هم نوعا در تمام کارزارهای سیاسی موجود و ممکن کشور آشکارا به آنها گرایش نشان داده و حمایت کرده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا