خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مدیرکل آژانس انرژی اتمی: خواهان دسترسی به دو مکان در ایران هستیم

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما خواهان اجازه دسترسی به دو مکان در ایران هستیم و روی آن پافشاری می کنیم. ما آماده‌ایم تا درباره این موضوع بحث و رایزنی کنیم. ما به ویژه نیازمند گفت‌وگوهای فنی  در این زمینه هستیم. بنابراین امیدوارم که ایران موضع خود را مورد بازبینی قرار دهد و هرچه زودتر اجازه دسترسی را بدهد

به گزارش ایسنا، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) در کنفرانس خبری خود پس از نشست شورای حکام در وین به سوالاتی خبرنگاران پیرامون ایران، کره شمالی و سایر موضوعات پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره همزمان شدن گزارش فصلی آژانس به شورای حکام درباره اجرای برجام و گزارش دیگر او در رابطه با ایران مدعی شد: این حقیقت که ما به طور همزمان دو گزارش داشتیم به این دلیل است که بر مبنای واقعیات عمل می کنیم. من بارها تاکید کرده ام که مسائل را همان گونه که هست مطرح می کنم.

مدیرکل آژانس خاطر نشان کرد:  بنابراین، این اتفاق هیچ گونه معنای سیاسی ندارد و تنها به دلیل ماهیت کار بازرسی بوده است.

گروسی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادامه فعالیت بازرسان آژانس در ایران باتوجه به شیوع ویروس کرونا در این کشور اظهار داشت: این یک موضوع مهم برای ما در تمام کشورهای عضو است چرا که این ویروس در نقاط مختلفی در جهان در حال گسترش است. ما هشدارهایی را به بازرسان خود مطابق با اطلاعیه های سازمان بهداشت جهانی داده‌ایم که شامل پرسنل ما در ایران نیز می شود. در اینجا باید بگویم که کار نظیارت و بازرسی در ایران بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعای جدید خود مبنی بر اینکه ایران اجازه دسترسی بازرسان به دو مکان مورد درخواست آژانس را نداده است، گفت: ما امیدواریم و انتظار داریم که به زودی این دسترسی ارائه شود سپس می توانیم شروع به جمع آوری اطلاعات و شفاف سازی کنیم و قادر خواهیم بود با کارشناسان و مقامات ایران به حل این موضوع بپردازیم.

مدیرکل دیده بان هسته‌ای آژانس در پاسخ به این سوال که پیامدهای گزارش او درباره توافقنامه پادمانی درخصوص ایران چه خواهد بود، بیان کرد: اساسا این گزارش بخشی از وظیفه من به عنوان مدیرکل آژانس است تا وضعیت را برای کشورهای عضو و شورای حکام شرح دهم. بنابراین، امیدوارم با ارائه این اطلاعات و همچنین همکاری بیشتر با ایران در ساعات و روزهای آینده بتوانیم وضعیت فعلی را حل و فصل کنیم. از این رو صریح بگویم، انتظار من این است که پیامد این گزارش دسترسی مناسب (در ایران) باشد.

رافائل گروسی در پاسخ به اینکه ایران تاکید دارد آژانس با استناد به اطلاعات جعلی و ساختگی که به ویژه از سوی صهیونیست‌ها ارائه شده، ادعاهای جدید خود درباره ایران را مطرح کرده است، مدعی شد: باید بگویم که اینها، اطلاعات آژانس است. ممکن است اطلاعات از منابع زیادی ارائه شود اما ما اطلاعات خود را داریم. ما از طریق یک رویه سیستماتیک، اصولی، علمی برای تایید اعتبار اطلاعات عمل می کنیم. ما هرگز اطلاعات بدون اعتبار را قبول نمی کنیم. در این مورد هم من بر اساس اطلاعات خود آژانس سوالی را در میان کشورهای عضو مطرح کرده ام.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضوع مطرح شده از سوی او درباره ایران در واقع بازگشایی پرونده ابعاد احتمالی نظامی (PMD) است که مدیرکل قبلی آن را مختومه اعلام کرده بود، اظهار داشت: ما در حال بازگشایی هیچ چیزی نیستیم. این مسئله از چیزی که ممکن است سال‌ها قبل انجام شده باشد، کاملا جداگانه است. این موضوع به اطلاعات جدید ما ربط دارد. ما به شکلی ساده اطلاعاتی در دست داریم که معتبر هم هستند و آنها را جدی گرفته ایم، بنابراین سوالاتی را مطرح کرده ایم. من امیدوارم و انتظار دارم که خیلی زود با تهران وارد تعامل و گفت وگو شوم تا این مسئله را حل و فصل کنیم.

مدیرکل آژانس افزود: ما خواهان اجازه دسترسی به این دو مکان هستیم و روی آن پافشاری می کنیم. ما آماده‌ایم تا درباره این موضوع بحث و رایزنی کنیم. ما به ویژه نیازمند گفت‌وگوهای فنی  در این زمینه هستیم. بنابراین امیدوارم که ایران موضع خود را مورد بازبینی قرار دهد و هرچه زودتر اجازه دسترسی را بدهد.

به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران پیشتر درباره گزارشات جدید آژانس تصریح کرد: یکی از این دو گزارش در ارتباط با مسائل برجامی و دیگری درباره موضوعی بود که مورد اختلاف بین ما و آژانس است و این را جدا از گزارش برجامی منتشر کردند.

وی ادامه داد: ما راجع به بخشی از درخواست‌ها و دسترسی‌هایی که آژانس داشته ملاحظه‌ای داشتیم که این ملاحظات حقوقی بوده است و همیشه بر آن‌ها پافشاری کرده‌ایم، از جمله درخواست بعضی اطلاعات در مورد بعضی مکان‌ها. البته آن‌ها گفته‌اند سایت، در حالی که سایت نیستند، چون سایت تعریف خودش را دارد. سایت‌هایی است که در آن فعالیت‌های هسته‌ای انجام می‌شود. آنچه که مسلم است این است که کشور در پادمان و پروتکل وظایفی دارد که این وظایف را به نحو دقیق انجام می‌دهد.

کمالوندی خاطر نشان کرد: ما براساس حقوق خودمان به عنوان یک کشور عضو، وقتی مورد سؤال واقع می‌شویم، این سؤال باید یک مبانی مشروع و دقیق تعریف شده در اساسنامه آژانس، توافق پادمانی و متن پروتکل داشته باشد که متأسفانه هیچ کدام از آن‌ها نبود. در زمان مرحوم آمانو هم مطرح شد ما خیلی واضح و با تأکید می‌گفتیم که نمی‌توانیم اطلاعات درباره موضوعاتی که مبهم است و اصالت ندارد مطرح کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین تاکید کرد: درخواست اطلاعات و دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی باید مبانی حقوقی داشته باشد.

بهروز کمالوندی گفت: بخشی از این اطلاعات تعریف شده توسط رژیم صهیونیستی در اختیار آژانش بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته است و فشار زیادی هم از ناحیه این رژیم چه در دوره آقای یوکیا آمانو مدیرکل سابق آژانس و چه در دوره آقای رافائل گروسی مدیر کل کنونی بوده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی این‌ها را به عنوان اسناد و مدارکی که اتقان دارد بپذیرد، اما این‌ها در تعاریف پروتکلی و پادمانی نمی‌گنجد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا