خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«در مسیر پیک کرونا قرار داریم»

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در تهران گفت: بر اساس گمانه‌زنی‌های موجود ما در مسیر پیک کرونا قرار داریم. اینکه در چه زمانی شرایط به طور کلی تغییر خواهد کرد به رعایت بهداشت عمومی توسط مردم وابسته است. برای کنترل ویروس باید ریتم زندگی مردم در تهران تغییر کند. رعایت بهداشت فردی، عدم حضور در اجتماعات، کاهش ترددها و… از جمله موارد کمک کننده به کنترل بیماری است. خوشبختانه در روزهای گذشته تغییرات مثبتی رخ داده است اما نیازمند تغییرات بیشتری هستیم.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی با اشاره به برگزاری جلسه مشترک امروز میان وزیر بهداشت، رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن، گفت: جلسه بسیار خوبی برگزار شد و مصوب شد کلیه اقدامات حمایتی از نظر تامین لجستیک، تامین اعتبارات و افزایش کمک به بار مصوبات ملی کرونا در صحن مجلس در قالب مصوبات مجلس تحقق یابد.

وی افزود: بر اساس یکی از تاکیدات ویژه شخص رئیس مجلس نیز مقرر شد مصوبات ملی و استانی در خصوص کرونا ویروس مورد توجه قرار گیرد و سایر دستگاه‌ها نیز موظف به تمکین این مصوبات هستند. همچنین مقرر شد تعدادی مصوبه در کمیسیون‌های مختلف مجلس در ابعاد حمایتی، اعتباری، ایجاد ملاحظات در مداخلات اجتماعی و… صورت گیرد.

وی به جلسه دیگری که با فعالان بیمارستان‌های خصوصی در تهران برگزار شد اشاره کرد و ادامه داد: همکاران ما در مجموعه بیمارستان‌های خصوصی اعلام آمادگی کردند تا به کمک ما بیایند تا بتوانیم پس از گذر از پیش شرط‌های لازم در این زمینه از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز بهره کافی را ببریم.

وی در خصوص مباحث مطرح شده در جلسه با بسیج جامعه پزشکی کشور، بیان کرد: بسیج جامعه پزشکی نیز آمادگی خود را برای ارائه خدمات در سه دانشگاه علوم پزشکی فعال در سطح استان تهران اعلام کرده است و در جلسه امروز تقسیم کار مقتضی صورت گرفت که از فردا کار خود را آغاز خواهند کرد.

زالی در خصوص تخت‌های فعال بیمارستانی در زمینه بستری بیماران مبتلا به کرونا، گفت: عمده تخت‌های بیمارستانی از مجموعه بیمارستان‌های دانشگاهی ما هستند البته از ظرفیت سایر نهادها مانند تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و… نیز استفاده شده است اما تمرکزمان همچنان بر بیمارستان‌های عمومی است چرا که بیمار مبتلا به کرونا نیازمند خدمات عمومی است.

وی با بیان اینکه در روزهای ابتدایی شیوع بیماری بیمارستان‌هایی خاص برای درمان مبتلایان در نظر گرفته شده بود، تصریح کرد: در روزهای اول ۶ بیمارستان به این کار اختصاص یافت که با گذشت زمان راهبردمان را تغییر دادیم.

زالی در خصوص وضعیت کرونا در تهران، خاطرنشان کرد: بر اساس گمانه‌زنی‌های موجود ما در مسیر پیک بیماری قرار داریم. اینکه در چه زمانی شرایط به طور کلی تغییر خواهد کرد به رعایت بهداشت عمومی توسط مردم وابسته است. برای کنترل ویروس باید ریتم زندگی مردم در تهران تغییر کند. رعایت بهداشت فردی، عدم حضور در اجتماعات، کاهش ترددها و… از جمله موارد کمک کننده به کنترل بیماری است. خوشبختانه در روزهای گذشته تغییرات مثبتی رخ داده است اما نیازمند تغییرات بیشتری هستیم.

فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در تهران در خصوص قرنطینه شهر تهران، تاکید کرد: قرنطینه سازی دارای ۴ سطح است که به طور معمول سختگیرانه ترین نوع آن که به ذهن مردم متبادر می‌شود سطح چهارم آن است که مبادی ورودی و خروجی شهرها بسته شده و ترددها در شهرها به حداقل رسیده و قوه قهریه نیز اقدام به فعالیت خواهد کرد. اقداماتی که اکنون در کشورهایی مانند چین، کره جنوبی و ایتالیا بیش از ما مورد توجه قرار گرفته است، سطح سوم قرنطینه است به شکلی که سعی می‌شود تجمعات مردمی به حداقل رسیده، مداخله برای بروز پراکندگی اجتماعی انجام شود و… بنابراین اکنون موضوع قرنطینه می‌تواند برای استان‌هایی موثر باشد که میزان آلودگی کمتری نسبت به سایر نقاط دارند.

وی افزود: حتی در مناطق آلوده‌تر مانند تهران، گیلان و قم نیز از آنجایی که هنوز از نظر همه‌گیرشناختی کانون قعال شناخته می‌شویم که باید اقدام جدی برای عدم ورود و خروج به شهرها را مورد توجه قرار دهیم. عدم مدیریت تردد سبب می‌شود افراد از سایر استان‌های آلوده با ویروس‌های متفاوت‌تر وارد شهر تهران شوند که بار مراجعات را افزایش خواهد داد. از سوی دیگر انتخاب سواحل شمالی کشور برای سفر در این روزهای سخت سبب افزایش مشکلات برای کادر درمانی در استان‌های شمالی خواهد شد که با توجه به عدم وجود زیرساخت کافی در آن نقاط با خدشه در ارایه خدمات مواجه خواهیم بود.

وی در ادامه به رعایت نکات بهداشتی در آسانسورها و نانوایی‌ها تاکید ویژه کرد و افزود: یکی از راه‌هایی که می‌تواند سبب افزایش سطح ایمنی و دوری از آلودگی شود، استفاده از دستمال کاغذی یا خلال دندان هنگام فشردن کلیدهای آسانسور است.

زالی همچنین ادامه داد: از آن جایی که نان قوت غالب مردم محسوب می‌شود رعایت دستورات بهداشتی در نانوایی‌ها و همچنین هنگام خرید نان اهمیت ویژه‌ای دارد. در صورتی که هر یک از شاغلین در نانوایی احساس بیماری داشته باشند نباید در محل کار خود حاضر شوند. نکته مهم دیگر آن است که فردی که از مردم وجه نان را دریافت می‌کند نباید مجددا دست خود را در تماس با نان قرار دهند.

وی که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد، در خاتمه سخنان خود اظهار کرد: به مردم نیز توصیه می‌کنیم هنگام خرید نان کمترین تماس را با سطوح برقرار کرده و پیش از هربار مصرف نان را مجددا گرم کنند تا آلودگی احتمالی از بین برود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا