خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اسکار شيندلر باش عليه کرونا

محمد فاضلی، عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي در یادداشتی تلگرامی با عنوان «اسکار شيندلر باش عليه کرونا» نوشت:

فهرست شيندلر به کارگرداني استيون اسپيلبرگ، روايت مردي  است به نام اسکار شيندلر، ظاهراً عضو حزب نازي که بعد از اشغال لهستان توسط ارتش هيتلر، در شهر کراکوف کارخانه‌اي تأسيس مي‌کند و در پوشش استخدام کارگر از ميان يهودياني که دستگير شده‌اند و مقصد نهايي‌شان کشته‌شدن در اردوگاه آشويتس يا ساير اردوگاه‌هاست، شماري از اُسرا را نجات مي‌دهد.

شيندلر در کارخانه‌اش پول درمي‌آورد و همه ثروتي را که از اين راه اندوخته، به افسران آلماني رشوه مي‌دهد و بيش  از هزار اسير راهي اردوگاه آشويتس براي کشتار را از آن افسران به نوعي مي‌خرد. به نظرم اما مهم‌ترين سکانس، در آخرين دقايق فيلم، جايي است که او در بين بيش از هزار انساني که جان‌شان را نجات داده است، از يک چيز بسيار ناراحت است.

شيندلر خطاب اِشتِرن (همکارش در همه عمليات چندساله اداره کارخانه، رشوه دادن به افسران و نجات اسرا)‌ جملاتي با اين مضمون مي‌گويد: کاش انسان‌هاي بيشتري را نجات داده بودم. همين ماشين را چرا نگه داشتم؟ آن افسر آلماني حاضر بود اين را بخرد و با پولش مي‌شد ده انسان را نجات داد؛ همين سنجاق سينه از طلاست و مي‌شد دو نفر يا حداقل يک نفر را نجات داد. … من مي‌توانستم آدم‌هاي بيشتري را نجات بدهم.

صرف‌نظر از همه ملاحظات سياسي درباره هولوکاست و مسأله اسرائيل، و نسبتي که اين فيلم با آن‌ها دارد، اين سکانس از #فهرست_شيندلر حامل پيام انساني بسيار عميقي است.

لحظاتي فرامي‌رسد که هرچند همه هستي‌ مادي‌تان را صرف کرده‌ايد تا جان بيش از هزار انسان را نجات دهيد، اما بابت اين‌که سنجاق سينه يا اتومبيل‌تان را براي نجات يک نفر ديگر به‌کار نبرده‌ايد، حسرت مي‌خوريد.

شيندلر و کرونا

کرونا هم چيزي شبيه به نازي‌هاي فيلم #فهرست_شيندلر عمل مي‌کند. کرونا بدون محاکمه مي‌کشد، مرد و زن، پير و جوان هم زياد نمي‌شناسد. کرونا هم بي‌رحم و بي‌دليل عمل مي‌کند. مهم است که ما شيندلر باشيم و با کردارمان در هر موقعيتي که هستيم، هر طور شده يک انسان بيشتر را نجات دهيم.

فرقي نمي‌کند رئيس‌جمهور، وزير، معاون وزير، پزشک، پرستار، بهيار يا شهروند عادي باشيم، مهم اين است که آن‌چه انجام مي‌دهيم (تصميمي که مي‌گيريم، پولي که صرف مي‌کنيم، عملي که انجام مي‌دهيم و هر آن‌چه انجام نمي‌دهيم) چه نسبتي با جان انسان‌ها و حفظ حتي يک جان بيشتر؛ يا کمتر به خطر انداختن حتي جان يک انسان دارد.

روزي فراخواهد رسيد که درست مانند شيندلر حسرت بخوريم که کاش فلان تصميم را زودتر گرفته بوديم، آن پول را خرج کرده بوديم، زودتر آن جلسه را تشکيل داده بوديم، به آن مسافرت نرفته بوديم و  همين طور الي آخر.

اگر #فهرست_شيندلر را ديده‌ايد به آخرين سکانس آن فکر کنيد، و اگر نديده‌ايد از منظري انساني-اخلاقي به کل فيلم نگاه کنيد. ديدن اين فيلم در اين ايام قرنطينه و خانه‌نشيني برخي از ما، فرصتي براي وقت‌گذراني (195 دقيقه) است و فکر کردن به اين‌که:  #اسکار_شيندلر_باش عليه کرونا!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. این فیلم اگر نگویم دروغ پردازی است ولی به طور قطع یک پروپگاندا به نفع اسراییل می باشد. و برایم عجیب است که این بزرگوار توصیه به دیدن آن را می کند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا