خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مشکل خواندن دارو در برخی از داروخانه‌ های کرمانشاه

پایگاه خبری طلوع کرمانشاه نوشت: «این روزها در هر کوچه و محله ای چندین داروخانه دایر شده و یا با نصب بنر تبلیغاتی، مژده افتتاحی دیگر به رهگذران و‌همشهریان داده می شود و صدور بی رویه مجوز این مراکز در اغلب مناطق کرمانشاه بیش از نیاز مردمان محله شده است.

کمیت و محدودیت توزیع دارو در داروخانه های خصوصی و از سویی رشد قارچ گونه آنان موجب شده تا اکثر این داروخانه ها برای اینکه سرپا بمانند و توانی برای ادامه کار داشته باشند به سمت فروش مکمل‌ها و محصولات آرایشی و بهداشتی روی بیاورند و این اقدام آنقدر جدی است که حتی شایع ترین اقلام‌دارویی در برخی از این مراکز تازه تاسیس وجود ندارد و تا چشم کار می کند مکمل ها و‌محصولات آرایشی در قفسه ها جاخوش کرده اند و تنها نام داروخانه را یدک می شکند.

حال که کمیت اشباع شده و گویا مردم اکثر محلات کرمانشاه از تدابیر دانشگاه علوم پزشکی برای داشتن چندین داروخانه باید خرسند و غافلگیر شوند بد نیست نیم نگاهی به کیفیت این مراکز و توانمندی پرسنل آن بیندازیم.

شلوغی کلافه کننده داروخانه های کرمانشاه در پارکینگ شهرداری یا حوالی ساختمان های پزشکی شهر عامل مهمی است که بیمار را به سمت مراکز خلوت‌تر یا تازه تاسیس سوق دهد.

استفاده از نیروهای غیرمتخصص برای تحویل داروها، ‌و نداشتن مهارت خواندن دارو از نسخه نه تنها وجه مشترک برخی از داروخانه های تازه تاسیس شهر شده بلکه وجود این مشکل در برخی از داروخانه های قدیمی نیز موجب رنج و گلایه بیمار شده است.

مسوول دریافت و تحویل دارو در داروخانه باید بتواند نسخه را با هر نوع خطی بخواند و در صورتی که داروهای تجویزی در داروخانه ها ناخوانا یا قابل تشخیص نباشد پزشک داروساز نباید آن را به بیمار ارائه کند بلکه باید با پزشک معالج تماس گرفته و از صحت نوع دارو اطمینان یابد.

در بیشتر گزارش‌های مردمی رسیده به پایگاه خبری طلوع، از هماهنگ نبودن میزان مصرف درج شده بر جعبه دارو توسط داروخانه با نسخه پیچ پزشک شکایت شده است. یکی از همین مخاطبان شاکی از خدمات دارویی داروخانه های کرمانشاه به طلوع گفت: به علت بیماری فرزند خردسالم به یکی از داروخانه های پارکینگ شهرداری مراجعه کردم، داروخانه میزان مصرف یک پیمانه کوتریموکسازول که برابر با ۱۵سی سی است را تایید کرد و حتی یکبار هم این میزان مصرفی را به فرزندم خوراندم.

او افزود: ساعاتی بعد که با منشی مطب تماس گرفتم و متوجه بالا بودن این میزان شدم چراکه پزشک تنها مصرف ۵سی سی از این دارو را در ساعات تعیین شده تجویز کرده بود.

این شهروند افزود: این حجم از بی دقتی و بی تخصصی مسوولان برخی از داروخانه ها جای تعجب و تامل دارد، این در حالی است که نسخه آنلاین و کاملا خوانا بوده است.

یکی دیگر از همشهریان به طلوع گفت: از داروخانه ای در مرکز شهر، قطره گوش با دستور سه قطره برای هر چهارساعت را تحویل گرفتم که پس از مراجعه به پزشک متوجه شدم که دستور ریختن یک قطره برای هر چهارساعت تجویز شده بود.

این شهروند اضافه کرد: داروسازان وظیفه مهم نظارت بر داروهای مصرفی و ارایه توضیحات لازم را برعهده دارند و این امر‌در برخی از داروخانه ها نادیده گرفته می شود و یا تنها در صورت درخواست بیمار انجام می شود.

تحویل اشتباه دارو به دلیل داشتن نام‌مشابه در یکی از داروخانه های شهرک های حوالی میدان ازادگان شهر کرمانشاه شکایتی دیگر بود که توسط یکی‌از همشهریان به طلوع ارائه شد.

اینکه در برخی از داروخانه ها پزشک داروساز در اکثر اوقات غائب شود و‌کار را به افرادغیرمتخصص بسپرد و یا اگر هم باشد به علت کمبود زمان و خستگی از دقت لازم به دور باشد باز هم شاهد گسترش این خطاها و تخلفات خواهیم شد.

براساس قوانین و مقررات، داروخانه تنها مکانی است که می تواند اقدام به نگهداری، عرضه و توزیع و دارو کند و این عملکرد باید به صورت تیزبینانه تری تحت نظارت معاونت غذا ‌‌داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه باشد.

اگر بیماران با حقوق خود به هنگام تحویل دارو آگاه باشند و مسوولین داروخانه ها را به توضیح دقیق ملزم کنند و اگر دانشگاه علوم پزشکی با جدیت بیشتر ناظر عملکرد و اقدامات داروخانه ها باشد و‌ گوشی شنوا برای دریافت شکایات مردمی داشته باشد، چنین مشکلاتی پیش نخواهد آمد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا