خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جلوگیری از ورود کامیون و جوامع محلی به حریم تالاب استیل آستارا

طاها عبداللهی در سایت حکایت گیلان نوشت: «مناطق مسکونی و پایانه باری شهرستان بندر آستارا در کنار تالاب استیل قرار دارند و مسیر ارتباطی آستارا به رشت نیز از شرق همین پهنه آبی می‌گذرد. همین سبب شده تا روزانه صدها کامیون ترانزیتی ایرانی و خارجی برای بازرسی محموله خود در صف طولانی منتظر نوبت خود بمانند. همین کامیون‎‌های متوقف شده در کنار تالاب بخشی از چالش محیط زیستی برای این تالاب محسوب می‌شوند. همچنین مناطق مسکونی شمال و غرب حاشیه تالاب نیز بخشی از چالش این زیستگاه ارزشمند هستند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستارا در گفت‌وگو با حکایت گیلان می‌گوید: منطقه شکار ممنوع تالاب استیل با مساحت 138 هکتاری یکی از مناطق تحت مدیریت این اداره است و نخستین پهنه آبی در شمال استان گیلان در مسیر مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی است. متاسفانه این تالاب از سال‌های گذشته به صورت غیر قانونی و بدون مجوز به پارکینگ کامیون‌های ترانزیتی مبدل شده بود. خودروهای ترانزیتی ورودی به حریم تالاب با پارک طولانی، ریخت و پاش مواد نفتی، روغن، تخریب پوشش گیاهی منطقه و رهاسازی زباله سبب آلودگی‌جبران ناپذیر محیط زیستی و برخی مزاحمت برای ساکنان می‌شدند.

همچنین بخشی از ساکنان جوامع محلی نیز با خودروی وانت و سواری زباله‌های خانگی و نخاله‌های ساختمانی را در حریم تالاب تخلیه می‌کردند و به این عرصه خسارت می‌زدند.

مسیرهای ورودی تالاب مسدود شد

محمدرضا سلامی ریک با بیان پیگیری این اداره برای جلوگیری از ادامه این آسیب‌ها افزوده است: مسیرهای ورود به حریم تالاب استیل آستارا با دستور قصایی صادره از سوی دادستان آستارا بسته شده است و امیدواریم راهکار انسداد فیزیکی مسیر مشکلات زیست محیطی حریم تالاب را برطرف کند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست آستارا با بیان استقرار پاسگاه محیط بانی و طبیعت گردی استیل و عباس آباد از پایش مداوم حریم تالاب و آغاز برخورد با متخلفان در این زمینه خبر داده و تصریح کرده است: طبق ماده یک قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور و ماده ۵ آئین نامه اجرایی قانون هرگونه تخریب و آلودگی تالاب‌ها و حریم بوم شناختی آن ممنوع بوده و مرتکبین علاوه بر مجازات‌های مقرر در قانون به جبران خسارت وارده نیز محکوم می‌شوند.

بنابر گفته سلامی پیش از این محیط بانان آستارا برای مقابله شکارچیان بدون مجوز در حریم تالاب چند فرد متخلف و تعدادی تفنگ و فشنگ را کشف و ضبط کرده بودند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا