خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ضرورت بهینه سازی ۲۰ میلیون کولر آبی

پیام ما نوشت:

قلیم خشک و نیمه بیابانی کشور در بیشتر مناطق پهنه ایران موجب شده تا «کولر آبی» به عنوان ‌یکی از کاراترین و شاید ارزانترین وسیله سرمایشی در مناطق غیر از شمال و جنوب، استفاده شود. اما حالا معاون وزیر نیرو در خبری اعلام کرده است که این وسیله همه گیر نقش موثری در بالا رفتن مصرف برق دارد و تعداد ۲۰ میلیون دستگاه فعال از آن، درخانه‌های ایرانیان نیازمند بهینه سازی است. مسئله‌ای که البته طی سال‌های گذشته بارها از آن صحبت شده است.

در حالی که چند سالی است موضوع میزان مصرف و ضرورت بهینه سازی کولرهای آبی یکی از بحث‌هایمهم مدیریت برق و آب به وِزه با شروع فصل گرم در ایران است این بار رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌وری انرژی برق (ساتبا) نسبت به میزان مصرف و بهینه نبودن کولرهای آبی در ایران هشدار داده و گفت: «هم‌اکنون ۲۰ میلیون کولر آبی در سراسر کشور وجود دارد که باید بهینه‌سازی شوند و بر این اساس، از سال جاری تمامی تولیدکنندگان موتور کولر موظف به رعایت استاندارد جدید تولید این محصول هستند.»
«محمود کمانی» معاون وزیر نیرو، با بیان اینکه در حال حاضر کشور ما در دوره اوج بار مصرف برق قرار دارد، یعنی مصرف به بیش از ۷۲ هزار مگاوات رسیده است توضیح داد: «به همین منظور باید بتوانیم با اقداماتی مورد نیاز بخشی از این معضل را برطرف کنیم. یکی از این اقداماتی که در بحث صرفه جویی مصرف وجود دارد استفاده از کولرهای آبی با استاندارد جدید است که علاوه بر مصرف کمتر، از قدرت سرمایش بیشتری برخوردار هستند.»
به گفته کمانی، اکنون ۲۰ میلیون کولر آبی در سراسر کشور وجود دارد که باید تغییر کنند، به همین منظور از سال جاری تمامی تولیدکنندگان موتور کولر موظف هستند از استاندارد جدید پیروی کنند.

کولرهای آبی به طور متوسط با ۸ ساعت کار بین ۲۰۰ تا ۲۴۰ لیتر آب مصرف می‌کنند که به‌اندازه مصرف یک فرد است

هم‌زمان با افزایش دمای هوا استفاده از وسایل سرمایشی بیشتر خواهد شد با این حال کولرهای آبی به طور متوسط با ۸ ساعت کار بین ۲۰۰ تا ۲۴۰ لیتر آب مصرف می‌کنند که به‌اندازه مصرف یک فرد است.
این خبر در حالی از سوی معاون وزیر نیرو اعلام شده است که ایرنا، خرداد امسال در خبری اعلام کرده بود که هم‌زمان با افزایش دمای هوا و افزایش مصرف وسایل سرمایشی، فقط در تهران حدود ۳ میلیون کولر آبی به کار می‌افتد.
ایرنا در بخشی از این خبر نوشت: «کولرهای آبی هنگام استفاده هر کدام به‌اندازه یک فرد از افراد خانواده آب مصرف می‌کنند؛ بنابراین، در ایام گرم سال، کولرهای آبی روزانه بسته به‌اندازه کولر به طور متوسط ١٥ تا ٤٠ لیتر آب در هر ساعت مصرف می‌کنند. حال اگر عدد متوسط مصرفی برای هر کولر را ۳۰ لیتر در ساعت در نظر بگیریم با ۸ ساعت کولر روشن، هر کولر آبی ۲۴۰ لیتر آب مصرف می‌کند که رقم مصرف آب کولرهای آبی در کل کشور با شرایط ذکر شده حدود یک میلیارد و نهصد و بیست میلیون لیتر در شبانه‌روز آب خواهد بود؛ البته این میزان برای کولرهایی است که عملکرد استانداردی دارند و معیوب نیستند.»
بنا بر آنچه خبرگزاری دولت اعلام کرده بود آمارهای منتشره از سوی شرکت آب منطقه‌ای تهران بیانگر آن است که تهران در شرایط کم‌آبی به سر می‌برد و طبق آمارهای حجم ذخیره آب سدهای تأمین‌کننده آب شرب استان تهران در حال حاضر ۵۸۱ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با ذخیره ۶۳۲ میلیون مترمکعبی روز مشابه سال گذشته، حدود ۵۱ میلیون مترمکعب (افت ۸ درصدی) کاهش را نشان می‌دهد.
براساس مقاله‌ای که سال گذشته در مجله تخصصی آب کشور به انتشار رسیده است یکی از توصیه‌ هاي همیشگی وزرات نیرو و سازمان بهینه سازي مصرف انرژي و مراکز علمی و تخصصی استفاده از سایه بان براي کولرهاي آبی است. این مقاله می‌گوید: «نتایج پژوهش‌هاي مربوطه براي افزایش راندمان کولرهاي آبی و جلوگیري از کاهش تلفات آب و برق مصرفی در این کولرها، استفاده از سایه بان براي کولرهاي آبی را توصیه می‌کند. این سیستم از یک طرف با جلوگیري از گرم شدن بیش از حد آب موجود در کولر باعث می‌شود تا تبخیر آب کمتر اتفاق بیفتد و از طرف دیگر دماي اتاق نیز به دلیل سرد شدن باد تولیدي توسط کولر کمی پایین تر بیاید و نیاز به استفاده از کولر نیز کمتر شود».
بخش دیگری از این مقاله می‌گوید: «اگرچه طبق آتچه گفته شد استفاده از سایبان نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت اما این تنها راه براي کاهش مصرف آب و برق در کولرهاي آبی نیست و بهینه سازی کولرها باید در دستور کار رار گیرد.»
این مقاله می‌نویسد: «مقایسه حوزه‌هاي مصرف کننده آب و برق در ایران نشان می‌دهد کشورمان در هر سه حوزه مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزي جایگاه‌هاي نگران کننده اي را به خود اختصاص می‌دهد؛ به طوری که مصرف برق در ایران با کشورهایی که از جمعیت چندین برابري نسبت به ایران برخوردارند قابل مقایسه است. در این میان عوامل موثر در مهار مصرف بی‌رویه انرژي در ایران هم از تنوع بسیار برخوردارند که عموما از طرف دولت باید مورد توجه قرار گیرند. نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که ریشه بسیاري از نابسامانی‌ها در حوزه مصرف انرژي در گرو اصلاح فرهنگ و نوع نگاه مردم به شیوه‌هاي مصرف انرژي در ایران است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا