خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تغییرات مدیریتی در بیمه ایران

گفته می‌شود تغییرات مدیریتی در سطوح عالی بیمه ایران ادامه دارد و در این جابجایی‌ها دو معاون مدیرعامل، چند مدیر ستادی و یک مدیرعامل شرکت زیر مجموعه تغییر خواهند کرد.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، با انجام چند جابجایی کلیدی در بیمه ایران، محمد رضایی رکورد جابجایی در کوتاه مدت را در تاریخ بیمه ایران می‌شکند و در کمتر از شش ماه پنجاه جابجایی در سطح مدیران را به نام خود ثبت می‌کند. چند مورد از این جابجایی‌ها در حوزه‌هایی مانند بازرسی و حسابرسی، آموزش، بازاریابی و هیات مدیره شرکت ایران معین و مدیرعامل شرکت سبا، مدیرانشان برای دو بار و حتی بیشتر در بازه زمانی چند ماهه تغییر کرده‌اند.

بیمه ایران همواره با تغییرات مداوم در سطح مدیریتی خود همراه بود و مدیران بسیاری را از سازمان استخدامی، سازمان برنامه، وزارت اقتصاد و حتی برخی نهادهای نظارتی دیگر در خود جای داده است، مدیر عامل بیمۀ ایران که به عنوان راهبر صنعت بیمه شناخته می‌شود و با پیاده‌سازی خصوصی‌سازی قرار بود به عنوان تنها شرکت بیمۀ دولتی بر تولید بیمه‌نامه‌های جدید اهتمام ورزد در بازۀ شش سالۀ اخیر چهار بار تغییر کرد و این تحولات به تناسب در شرکت‌های بیمۀ خصوصی نیز دیده می‌شود.

نمونه انتصابات مدیریتی در این مجموعه در لایه‌های مختلف مسبوق به سابقه بوده است و از امرالهی، حسینی و … در راس هرم این مجموعه که برخی از آنها از خارج این مجموعه آمدند و برخی سالها پیش به این شرکت پیوسته‌اند و تا اخیرا احمد صالحی پارسا (معاونت امور نمایندگان) و قمصریان و … که از وزارت اقتصاد و سازمان برنامه به عنوان نمونه منتقل شده‌اند، بسیار است. تغییر سه باره مدیرعامل ایران معین و دو مرتبه‌ای مدیرعامل سبا از دیگر نمونه‌های جابجایی‌های مدیریتی در سطوح ارشد بیمه ایران است.

آیا به دلیل ماهیت دولتی بودن، وزیر اقتصاد به تغییرات گسترده در این نهاد بزرگ صنعت بیمه کشور وارد می‌شود؟

سقوط آزاد سرمایه گذاری‌ها پس از یک تغییر

صندوق ارزش کاوان آینده، قبل از این تغییر مدیریتی، در جایگاه نخست بازدهی قرار داشت که نشان می‌دهد ملاک تغییرات هرگز به میزان اثربخشی عملکرد مربوط نبوده است. صندوق ارزش کاوان آینده اکنون بزرگترین صندوق سهامی کشور بوده که بیش از 2000 میلیارد تومان از سپرده مردم در آن تجمیع شده و پس از انتصابات اخیر، رتبه نخست آن در بازدهی سرمایه گذاری‌ها به رتبه 62 از بین 66 صندوق کشور تنزل پیدا کرده است و این اتفاق در حالی رخ داده که بازار سرمایه در مثبت ترین روزهای تاریخ خود قرار دارد و به دلیل این نزول شدید حجم ابطالی‌های این صندوق افزایش یافته است.

افزایش ریسک سرمایه گذاری‌ها و بی ثباتی در تصمیمات

از طرفی نبود ثبات و رویه مشخص در مدیریت سرمایه گذاری بیمه ایران در این مدت کوتاه باعث سرمایه گذاری این هلدینگ بیمه ای در سرفصل‌های غیرمرتبط نظیر خرید زمین کشاورزی در جنوب تهران و خرید املاک متنوع بدون کاربری مرتبط با فعالیت شرکت شده است که بنا به نظر کارشناسان با توجه به شرح وظایف و اساسنامه این بیمه دولتی، چندان کار قابل توجیهی به نظر نمی‌رسد و می‌تواند به کلیت صنعت بیمه کشور صدمه بزند.

اقدام دیگر در مدیریت دارایی‌های بیمه ایران، فروش اوراق درآمد ثابت موجود در سبد این شرکت در ماه‌های اخیر است؛ با توجه به اینکه شرکت بیمه ایران نسبت به نگهداری مقداری اوراق با درآمد ثابت به منظور مواجهه با خسارات غیر قابل پیش بینی در سنوات گذشته اقدام کرده اما فروش آنها منجر به افزایش ریسک دارایی‌های این شرکت شده است.

بیمه ایران با دارا بودن 205 شعبه فعال و مجتمع خدمات‌ بیمه‌ای در سراسر کشور و 12 شعبه و نمایندگی در خارج از مرزها و با بکارگیری بیش از 3770 دفتر نمایندگی حقیقی و 156 نماینده حقوقی تحت عنوان شرکت خدمات بیمه ای (در مجموع 4256 نمایندگی، کارگزار و شرکت خدمات بیمه‌ای)، بزرگترین شبکه عرضه بیمه در کشور را در اختیار دارد و خیل عظیمی از بیمه گذاران حقیقی و حقوقی طرف قرارداد این شرکت هستند که بروز هر گونه ضرر و زیان مالی در بیمه ایران این بدنه اجتماعی را دچار چالش خواهد کرد.

ماجرای انتصابات خارج از قاعده

در این میان افراد در حالی به این شرکت بیمه ای عزیمت می‌کنند که خروج نیروهای انسانی از این شرکت به یکی از نقاط حساسی بدل شده که اخیرا مجلس نیز به آن وارد شده و طرحی را در دست بررسی دارد که در صورت تصویب آن مامورین این شرکت به سایر شرکت‌ها باید به بیمه ایران بازگردند.

در فروردین ماه سال 99 آیین نامه انتصابات بیمه ای از سوی عباس معمارنژاد معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد ابلاغ شد که در آن صراحتا به لزوم تصویب هر گونه انتصاب مدیران در جلسات هیات مدیره شرکت های بیمه و شرکت‌های تابعه اشاره شده اما انتصابات صورت گرفته اخیر در بیمه ایران خارج از این ضوابط انجام شده و بیش از 50 مدیر در مجموعه بیمه ایران در مدت کوتاهی تعویض شده اند و به نظر نمی رسد همه این تغییرات با مصوبه هیات مدیره انجام شده باشند. تطبیق مبنای قانونی این انتصابات با آیین نامه مذکور بر عهده سازمان بازرسی کل کشور است و ورود به این پرونده می تواند نتایج مهمی در بر داشته باشد.

چند شغله‌ها به بیمه ایران

چندی پیش برای یکی از معاونان یک شرکت تامین سرمایه خصوصی حکم مشاوره ای در بیمه ایران صادر شده و او با حفظ سمت خود در شرکت مذکور در حال فعالیت و مشاوره در مجموعه دولتی بیمه ایران نیز هست.

یکی از فعالان بازار سرمایه‌گذاری در این باره می‌گوید که با نفوذ این افراد به بدنه سرمایه گذاری بیمه ایران، خط اصلی سرمایه گذاری‌های شرکت که بیشتر در حوزه سهم‌های بنیادی و دارای ارتباط با فعالیت اصلی شرکت بود به طور کامل منحرف شده و اخیرا نوسانگیری‌های زیر مجموعه‌های بیمه ایران در بازار سرمایه بر روی برخی سهم‌های عمدتا بی بنیاد حواشی زیادی را به همراه داشته است.

تعدد طرح‌های نیمه تمام و افزایش خسارات

با توجه به اینکه اخیرا با حضور غلامرضا سلیمانی امیری رونمایی از طرح تشکیل پرونده الکرونیکی خسارت انجام و خبر آن نیز در رسانه منتشر شد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تا کنون تنها یک پرونده خسارتی در این سامانه ثبت شده و عملا طرح مذکور به مرحله اجرا نرسیده است. بیمه ایران همچنین در دوره مدیریت جدید، تمرکز خود در حوزه بیمه گری را رها کرده و بر قراردادهای درمان متمرکز شده که این قراردادها عمدتا زیان ده بوده با توجه به زیان 300 درصدی قراردادهای درمان، افزایش زیان انباشته این شرکت در آینده دور از انتظار نیست.

در سرفصل سرمایه گذاری‌های غیربورسی، پروژه ساختمان سبا از جمله پروژه‌های نیمه تمام که بیش از 9 است که از توقف نیمه کاره آن می‌گذرد و هزینه‌های ثابت این پروژه متوقف موجب ایجاد زیان برای بیمه ایران شده است.

عملکرد مدیر

بر اساس این گزارش، رضایی مدیرعامل بیمه ایران پیشتر در مناصبی همچون مدیر فنی بیمه ایران، مدیر بیمه‌های آتش سوزی (زیر مجموعه معاونت فنی) و عضویت در هیات مدیره بیمه سینا حضور داشته و بدون طی کردن مدارجی همچون معاونت به طور مستقیم به مدیریت بیمه ایران رسیده است و تا کنون سابقه مدیرعاملی در هیچ مجموعه خصوصی و یا دولتی ندارد.

فراخوان وزیر اقتصاد برای سوت زنی علیه فساد

چندی پیش فرهاد دژپسند در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در خصوص رویکرد وزارتخانه متبوع خود در موضوع فساد گفت: برای مبارزه با فساد کریدور ویژه ایجاد می‌کنم و آماده هر گونه برخوردی هستیم. باید سیستم سوت زنی راه اندازی کنیم و هر کس با فساد مواجه شد سوت بزند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: باید فساد ریشه کن شود بدون اینکه حاشیه جدید ایجاد شود و از هیچ چیزی نباید ترس داشت و حتما در وزارت اقتصاد و دولت در رابطه با مبازه با فساد آمادگی دارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا