خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش ایران به ادعاهای آمریکا، عربستان و اسرائیل در شورای حکام آژانس

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، به ادعاهای آمریکا، عربستان و رژیم اسرائیل واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، غریب آبادی اظهار کرد: اگر رژیم آمریکا در مورد به اصطلاح نگرانی خود در رابطه با توقف برخی تعهدات ایران ذیل برجام جدی است، باید دو بار به خروج یکجانبه، غیرقانونی و غیرعقلانی خود از این توافق فکر می کرد و اکنون نیز می تواند از طریق برداشتن تمامی تحریم های از سرگرفته شده، رویکرد غلط گذشته و حال خود را جبران کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در ادامه افزود: برای ما تعجب انگیز نیست که نماینده آمریکا ایران را متهم به اقدامات بی ثبات کننده نماید. من نمی خواهم که جواب پیچیده ای به آن بدهم، بلکه می خواهم کاملا ساده از نماینده آمریکا بخواهم که بیانیه رئیس جمهور کنونی‌شان را در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ مطالعه کند، زمانی که وی گفت همه گروه های تروریستی در منطقه از جمله القاعده و داعش توسط دولت آمریکا برای هدف “تفرقه بینداز و حکومت کن” ایجاد شدند. همچنین کاملا شگفت انگیز است تا به صحبت های رئیس جمهور کنونی آمریکا  زمانی که در یکم نوامبر نیروهای آمریکایی را از سوریه فراخواند، گوش دهیم که گفت”ما می خواهیم سربازان خود را به خانه برگردانیم، اما ما آنها را آنجا گذاشتیم چون می خواستیم نفت را در اختیار نگه داریم. من نفت را دوست دارم، ما نفت را نگه می داریم”.

غریب آبادی تاکید کرد: جهان همچنین باید از این واقعیت به شدت نگران باشد که بالاترین مقام دولت آمریکا از ترور یک مقام عالی‌رتبه نظامی یک کشور دیگر که قهرمان شناخته شده مبارزه با تروریسم بوده و یک چهره محترم و محبوب در میان بسیاری کشورها و ملت ها بود، احساس افتخار می کند.

این دیپلمات کشورمان در ادامه به ادعاهای رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: صرف‌نظر از آنچه بر برجام می‌گذرد، گزارش آژانس در این باره یک گواهی غیرقابل انکار از همکاری مثال زدنی و فعالانه ایران با آژانس بر سر موضوعات موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی است؛ بنابراین، اتهامات بی اساس و ساختگی رژیم اسرائیل در این نشست، تنها در راستای سیاست های کثیف این رژیم برای تخریب فضای مثبت موجود در همکاری بین ایران و آژانس می‌باشد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان تاکید کرد: اگر رژیم اسرائیل تنها درصد محدودی از چنین همکاری را با آژانس می داشت، وضعیت کل خاورمیانه امروز متفاوت بود. متاسفانه این رژیم، هرج و مرج در این منطقه را به عنوان شریان حیاتی خود تلقی نموده و از هیچ تلاشی در کاشتن تخم اختلاف میان ملت های منطقه دریغ نمی کند.

وی افزود: برای آنها فرقی نمی کند که به اهداف پلید خود از طریق نابودی برجام و یا از طریق وارد شدن در سیاست های داخلی دیگران برای ایجاد جنگ داخلی ساختگی، برسند. این یک واقعیت تلخ برای منطقه ما می باشد.

غریب آبادی با اشاره به اینکه جعل اسناد و ارائه اطلاعات غلط به آژانس و دولت های عضو از سوی این رژیم که در حال ساخت و توسعه سلاح های کشتار جمعی می باشد، بدین منظور است تا جامعه بین المللی و افکار عمومی را از تهدید واقعی برای صلح، امنیت و ثبات منطقه و جامعه بین المللی منحرف نمایند، افزود: سابقه تاریک این رژیم در عدم الحاق و پایبندی به تمامی استانداردها و هنجارهای بین المللی در حوزه عدم اشاعه و خلع سلاح، هیچ گزینه ای را برای این رژیم باقی نگذاشته، مگر اینکه دستان آلوده خود را با سرزنش دیگران پاک کنند. نماینده چنین رژیمی در جایگاهی نیست تا دیگران را به چیزی که خودشان آن را محترم نمی شمارند، نصیحت کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در بخشی دیگر از توضیحات خود، با بیان اینکه عربستان سعودی به عنوان کشوری با برنامه هسته‌ای بسیار غیرشفاف، شاید بتواند سکوت را در قبال وضعیت کنونی خود بخرد، اما نمی تواند آن را برای همیشه مخفی نماید، با ابراز نگرانی گفت: پادشاهی سعودی یک عضو ان. پی. تی بوده و دارای موافقتنامه جامع پادمان دوجانبه لازم الاجراء با آژانس می باشد. اما متاسفانه این کشور همچنین کماکان پروتکل به اصطلاح “مقادیر کم” را اجراء نموده که آن را از تعهد به پذیرش بازرسان آژانس استثناء می‌کند.

غریب آبادی افزود: باعث تاسف جدی است که علیرغم درخواست های مکرر آژانس طی سال های طولانی، پادشاهی عربستان تاکنون مدل به روز شده پروتکل مقادیر کوچک را که اختیارات دولت ها در رد بازرسان را محدود می کند، نپذیرفته است.

وی، همچنین با ابراز تاسف از اینکه این واقعیت حتی در بحبوحه تهدید آشکار از سوی مقامات سعودی جهت کسب سلاح های هسته ای کماکان توسط آژانس به شورای حکام گزارش نشده است، افزود: متاسفانه، چنین رفتارهای غیرمسئولانه عربستان سعودی حتی با پاداش از سوی دولت ترامپ ذیل رویکرد سودمحور، مورد حمایت واقع شده و انتقال دانش هسته ای را به عربستان در چندین نوبت تایید کرده است. از این‌رو، آژانس و کشورهای عضو باید برای عربستان روشن سازند که جامعه بین‌المللی هیچ انحرافی را از برنامه صلح آمیز هسته ای در این کشور تحمل نخواهد کرد.

نماینده دائم کشورمان همچنین در پاسخ به اتهام زنی عربستان در مورد به اصطلاح حمایت ایران از تروریسم و فعالیت های بی ثبات کننده در منطقه و برنامه موشکی گفت: در خصوص تروریسم در منطقه لازم نیست تحقیق مبسوطی صورت گیرد، صرفا با یک جستجوی اینترنتی ساده در مورد کلماتی نظیر القاعده، یازده سپتامبر، داعش، طالبان و … متوجه محل تولد آنها خواهید شد که تمامی این ها در عربستان سعودی نیز ریشه دارند. در خصوص ثبات منطقه نیز نیازی به اثبات نیست که این، عربستان سعودی است که پشت فجایع یمن، سوریه، لیبی و غیره قرار دارد.

وی ادامه داد: در خصوص موشک نیز باید بگویم که امنیت ایران، مانند هر کشور دیگری، از بالاترین اهمیت برخوردار است. امنیت برای ایران وارداتی نیست، بلکه متکی بر مردم و قابلیت های داخلی آن است. ایران حداقل در دو قرن گذشته به هیچ کشوری حمله نکرده، بلکه خود در معرض تجاوز بوده است. تجربه ما از جنگ تحمیلی با رژیم صدام به ما آموخته است که در حوزه دفاعی از جمله موشک، باید مستقل و خودکفا باشیم. این برنامه کاملا دفاعی می باشد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در بخش پایانی صحبت های خود اظهار کرد: اجازه دهید تا دوباره تاکید کنم که جمهوری اسلامی ایران مایل است تا بهترین روابط را در نوع خود با همه کشورهای خلیج فارس داشته باشد، همانگونه که هم اکنون با برخی از آنها داریم و از پیشنهادها برای گفتگو، اعتمادسازی و رسیدگی به اختلافات در راستای اهداف مشترک، استقبال می کنیم.

وی افزود: تاکنون ایران پیشنهادهای مختلفی را در همین رابطه ارائه نموده، از جمله برای ایجاد مجمع منطقه ای گفتگو و توافق در مورد بسته عدم تجاوز در میان کشورهای منطقه و همچنین ابتکار امید. این یک حقیقت کاملا مایوس کننده می باشد که برای برخی کشورهای منطقه مانند امارات و عربستان، تداوم جنگ و تنش به طور نزدیکی با بقای آنها گره خورده است. امیدوار و منتظر هستیم برای روزی که آنها سر عقل بیایند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا