خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کرونا ویروس و رفتار دولت‌ها

عبدالله شهبازی، تاریخ‌پژوه در یادداشتی تلگرامی با عنوان «کرونا ویروس و رفتار دولت‌ها» نوشت:

سازمان بهداشت جهانی چهارشنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۸/ ۱۱ مارس ۲۰۲۰ بیماری کروناویروس را «پَندمیک» اعلام کرد. این تغییر رسمی عنوان بسیار مهم است و بدان معنا است که میزان شیوع بیماری از Epidemic (فراگیر) به Pandemic (همه‌گیر،‌ جهان‌گیر) فراروئیده است. عنوان «پَندمیک» زمانی بکار می‌رود که یک بیماری مرزهای ملی و جغرافیایی را درنوردیده و به پدیده‌ای جهانشمول بدل شده است.

تاکنون رویکرد دولت‌های جهان به بیماری همه‌گیر کروناویروس متفاوت بوده است ولی همگان در یک وجه مشترکند: غافلگیری و عدم آمادگی برای مواجهه با پدیده.

رویکرد دولت‌ها به پدیده کروناویروس را می‌توان اینگونه دسته‌بندی کرد:

رفتار دولت‌های چین و کره جنوبی ظاهراً تاکنون موفق‌ترین بوده برغم اینکه به دو کشور دارای دو نوع نظام سیاسی متفاوت تعلق دارد. در این رویکرد از طریق کنترل وسیع و توأم با نظم و شناسایی ‌از طریق کیت‌های مخصوص تاکنون بیماری تقریباً و به شکل قابل توجه مهار شده است.

تعداد این کیت‌ها محدود است بنحوی که دولت آمریکا تاکنون از تولید انبوه آن ناتون بوده است. چهارشنبه ۱۱ مارس، اندرو کومو، استاندار ایالت نیویورک، در گفتگوی زنده با شبکه سی‌ان‌ان به خاطر کمبود کیت‌های تشخیص کروناویروس به شدت به دولت فدرال حمله کرد و تهدید کرد که در صورت ناتوانی دولت مرکزی ایالت نیویورک رأساً به تولید کیت اقدام خواهد کرد. طبق آمار مرکز مقابله با بیماری‌های آمریکا (سی‌دی‌سی) تا ۸ مارس در این کشور تنها ۱۷۰۷ نفر با کیت مخصوص مورد آزمایش قرار گرفته‌اند در حالی که این رقم در کره جنوبی ۱۸۹۲۳۰ نفر و در چین (تا ۲۸ فوریه) ۳۲۰ هزار نفر بود. این رقم در ایتالیا ۴۹۹۳۲ نفر است.

ایتالیا، که بیش از سایر کشورهای اروپایی بیماری در آن شیوع یافته، کوشیده، مانند چین و کره جنوبی، از طریق قرنطینه گسترده و همگانی بیماری را مهار کند. میزان توفیق دولت ایتالیا هنوز قابل ارزیابی نیست.

دولت آلمان، کاملاً برخلاف ایتالیا، هر چند منکر شیوع بیماری نیست ولی تلاش کرده آن را عادی جلوه دهد بنحوی که اقتصاد و زندگی مردم فلج نشود. به این دلیل آنگلا مرکل روز چهارشنبه ۱۱ مارس به سادگی ‌اعلام کرد که حدود ۷۰ درصد مردم آلمان، یعنی ۵۸ میلیون نفر، به کروناویروس مبتلا خواهند شد. معلوم نیست این رویه دولت آلمان چه پیامدهایی خواهد داشت.

رفتار دولت ترکیه، و ‌برخی دولت‌های دیگر که مدعی عدم وجود کروناویروس یا گسترش ناچیز آن در کشور خود هستند، انکار کامل یا محدود بیماری است. معلوم نیست این رفتار تا کجا می‌تواند دوام آورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا