خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل: آیا این عکس نشانه ی تایید کیهان توسط رهبری است؟

بخش تحلیلی انصاف نیوز: تعدادی از کاربران شبکه های اجتماعی با تیترهایی مشابه «رهبری و روزنامه ی انقلابی کیهان» و سایت خبری اصولگرا با تیترهایی مشابه، عکسی از رهبری را در حال خواندن روزنامه ای در بیمارستان بازنشر کرده اند. اما آیا عکس رهبری در حال خواندن روزنامه ی کیهان، تایید کننده ی محتوای آن است؟
به گزارش انصاف نیوز، چند نکته درباره ی برداشت ها در این باره قابل ذکر است:
یکم: دو گروه در روزهای اخیر به صورت گسترده ای با انتشار این عکس، تلاش کردند که آن را ثابت کننده ی ادعاهای قبلی خود مبنی بر تایید مشی کیهان از سوی رهبری قلمداد کنند. نفع هر دوی این گروه ها در ثابت شدن چنین رابطه و تاییدی است.
از یک طرف تندروهای حامی سیاسی جریان روزنامه ی کیهان برای اینکه مشی خود را مورد تایید و حرف «نظام» جا بیاندازند، در شبکه های اجتماعی به ویژه افسران و فیسبوک به تبلیغ آن پرداختند تا بگویند ایشان کیهان می خوانند و به عبارتی بقیه را نمی خوانند!
از سوی دیگر، برخی تندروهای منتقد و همینطور جریان مخالف جمهوری اسلامی نیز برای خدشه دار کردن چهره ی نظام و رهبری مانند همیشه سعی می کنند که بگویند کیهان تندرو، خودش نیست و سخنگوی جریان حاکم و نیز مورد تایید رهبری است.
دوم: روزنامه های کیهان، اطلاعات و جمهوری اسلامی، به لحاظ انتخاب مدیریت آنها از سوی نظام و رهبری، مشابه یکدیگر هستند اما نوع مواضع آنها به هیچ عنوان مشابه هم نیست.
– کیهان نماد و سخنگوی تندترین جریان اصولگراهاست و آیت الله مصباح یزدی لیدر جریان سیاسی حامی آن است.
– روزنامه ی اطلاعات به اصلاحات گرایش دارد و حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی لیدر جریان سیاسی مورد علاقه ی مدیر مسوول آن است.
– روزنامه ی جمهوری اسلامی، آیت الله هاشمی را لیدر سیاسی خود فرض کرده و به جریان اعتدالی نزدیکی بیشتری دارد.
این در حالی است که در این بین، روزنامه ی کیهان با سوءاستفاده از موقعیت ها تلاش می کند راه و روش و سخنان خود را در پشت سر رهبری پنهان کند و به مخاطب وانمود کند که کیهان مورد تایید است. رسانه های مخالفین جمهوری اسلامی از جمله تلویزیون دولتی صدای آمریکا و دیگر رسانه های مخالفان نیز برای ثابت کردن تحلیل های خود، همیشه کیهان را نماد جمهوری اسلامی وانمود می کنند ولی هیچ گاه به رسانه هایی همتراز با کیهان که مشی سیاسی کاملا متفاوتی دارند به عنوان روزنامه های منتسب به حکومت نمی پردازند.
سوم: طبیعی است که یک مدیر عالی رتبه ی سیاسی، اخبار و اطلاعات را تنها از یک رسانه نمی گیرد. برای اطلاع رهبری از آنچه در کشور و می گذرد، حتما مرور روزنامه های مختلف و رسانه هایی داخلی و خارجی با دیدگاه های مختلف می تواند توجیه داشته باشد، نه فقط یک روزنامه.
این ساده انگاری به نظر می رسد که با یک عکس بتوان تشخیص داد که کدام رسانه توسط ایشان خوانده می شود و به عبارتی دیگر رسانه ها خوانده نمی شوند. آیا حامیان کیهان می توانند ادعا کنند که روزنامه های آرمان، شرق، اعتماد و حتی رسانه های بیگانه در دید رهبری قرار نمی گیرند؟
بسیاری از سیاسیون و به ویژه مدیران سیاسی روزنامه های تاثیرگذار را که به نوعی سخنگوی یک جریان سیاسی هستند، در اولین رصد می کنند. کیهان یکی از روزنامه هایی است که معمولا به صورت شبانه، یعنی اولین زمانی که سایت اینترنتی آن به روز می شود، رصد می شود تا برنامه ی فردای تندروها حدس زده شود.
اما آیا مخاطب هر رسانه ای بودن، به معنای تایید آن است؟
چهارم: بی شک بی.بی.سی مورد تایید امام خمینی نبود؛ اما همچنان که در خاطراتی از امام آمده است، ایشان بی.بی.سی و حتی تعدادی دیگر از رسانه های بیگانه را مستقیم و به صورت مرتب گوش می کرده است؛ در حالی که حتما خلاصه ی رسانه های جهان و داخلی ها برای ایشان تهیه می شده است.
در زیر چند خاطره در این باره کی آید:
حجت الاسلام و المسلمین مسیح بروجردی نوه دختری امام خمینی درباره ی توجه ویژه پدربزرگش امام خمینی به رادیو بی بی سی، چنین می گوید:
«در نجف که بودیم مدتی از سال، زمان پخش اخبار رادیو بی بی سی ساعات 19:45 و درست مصادف با وقتی بود که امام نماز مغرب را خوانده و آماده انجام نوافل بودند … اگر اخبار، مطلب خاصی داشت از سر نماز بلند می شدند و قشنگ می نشستند که بی بی سی را گوش کنند و در این حالت، شنیدن اخبار را بر خواندن نماز عشا مقدم می داشتند. یعنی اول بی بی سی را گوش می کردند و بعد نماز عشا را می خواندند.» (به نقل از کتاب برداشت هایی از سیره امام خمینی، به کوشش غلامعلی رجایی، ج4، ص 271) 
نعیمه اشراقی، یکی دیگر از نوه های امام خمینی، سال 1392 گفته بود:
«امام همیشه BBC گوش می داد البته آن موقع ها هیچی نبود. فقط یک رادیو BBC فارسی بود. … تمام کارهایشان برنامه و زمانبندی دقیق داشت. سر ساعت خاصی به رادیو گوش می‌کردند و یکی از رادیوهایی که همیشه گوش می‌کردند رادیو بی‌بی‌سی فارسی بود حتی مدت زیادی به رادیو بغداد فارسی هم گوش می‌کردند. بعد یک مقطعی به این نتیجه رسیدند که رادیو بغداد هیچ اعتبار و ارزش خبری ندارد و جز مشتی ناسزا چیزی ندارد». (روزنامه ی شرق و مجله ی تماشاگران)
مجید جوادی‌نسب، متخصص مراقبت‌های ویژه و عضو تیم پزشکی امام که روز‌ها و شب‌های فراوانی را در جماران سپری کرده است می گوید:
«ایشان [امام خمینی] کاملا به صدا‌های رادیو‌ها آشنا بود. هنوز رادیو را باز نکرده، می‌توانستند از روی صدا تشخیص بدهند که کدام رادیو را گرفته. یک بار یکی از بچه‌ها رادیو را از بیرون آورد و سریع وارد اتاق شد تا به آقا بدهد. همین که وارد شد و رادیو را روشن کرد، امام تا صدای رادیو را شنید گفتند رادیو عراق است ببرید بیرون. هرگز به رادیو عراق گوش نمی‌کردند چون مدام فحاشی می‌کرد. حرف درست و حسابی برای شنیدن نداشت. اما رادیو بی‌بی‌سی را همیشه سر ساعت و مرتب گوش می‌دادند. رادیوهای بیگانه را شش صبح گوش می‌دادند. امام همیشه ۵ تا ۱۰ دقیقه اخبار ساعت‌های مختلف را گوش می‌کرد. برخی مواقع می‌دیدم که زمان خواندن روزنامه یا شنیدن رادیو و دیدن تلویزیون، یادداشت‌هایی بر می‌داشتند. (خبرآنلاین)
پنجم: رویکرد افراطی کیهان در عمل نیز به هیچ وجه مشابه رویکرد جمهوری اسلامی نبوده، هر چند تلاش کرده و می کند که سیاست های تبلیغی خود را به دیگران دیکته کند. برای یک نمونه ی کوچک و ملموس به تفاوت فاحش در مورد یک شخصیت فرهنگی اشاره می شود:
پاییز سال 1391، روزنامه ی کیهان در نوشته ای مانند دیگر اتهام پراکنی هایش، ایرج افشار، ایرانشناس و کتابشناس مشهور فقید را به «حمایت از بهائیان» و «کارگزاری فرهنگی در رژیم پهلوی» متهم کرد.
فردای آن روز، سایت رسمی رهبری – khamenei.ir – در خاطره ای به نقل از غلامعلی حداد عادل، مشاور ارشد رهبری در تجلیل از ایرج افشار، نوشت:
«سال گذشته مطلع شدیم که آقا حدود ۹ ماه قبل از درگذشت ایرج افشار، ملاقاتی با آن مرحوم داشته‌اند که به پیشنهاد خود آقا بوده است. ایشان یادداشتی برای آقای افشار فرستاده بودند که من مایلم شما را ملاقات کنم و وی هم قبول کرده بود. آقا در دیدار با آقای افشار به ایشان گفته‌ بودند: «من از دورانی که شما سردبیر مجله‌ی سخن بودید، مقالات و نوشته‌های شما را می‌خواندم تا بعد در مجله‌ی راهنمای کتاب و … من از نثر فارسی شما خوشم می‌آید، چون خون‌دار و جان‌دار است و نثر دلپذیر و درست و دلنشینی می‌نویسید.» یعنی یکی از جهاتی که ایشان به آقای افشار احترام می‌گذاشتند، قدرت قلم او بود».
ششم: به نظر می رسد که اگر فقط کیهان از سوی رهبری دیده و تایید می شد، امروز حسن روحانی رییس جمهور نبود، شاید با آن تبلیغات علیه او رد صلاحیت شده بود، شاید سعید جلیلی یا سردار قالیباف رییس جمهور بودند، حتما علی ربیعی و بیژن زنگنه و عباس آخوندی و محمود حجتی و امثال آنها وزیر و دیگرانی معاون رییس جمهور نمی شدند، مذاکرات هسته ای اینچنین جلو نمی رفت، وضع اقتصاد دگرگون نمی شد، …
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا