خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فاضل میبدی: اگر دولت منتخب نتواند یا نگذارند وعده هایش را عملی کند …

استاد دانشگاه مفید قم ثمره اصلی انتخابات را زمانی قابل برداشت دانست که وعده‌های انتخاباتی روحانی محقق شود.

به گزارش انصاف نیوز، حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی فاضل میبدی در گفت و گو با جماران، در خصوص ارزیابی انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد 92 گفت: برای ارزیابی این انتخابات باید هم به نفس انتخابات توجه داشت و هم به پیامدهای آن. نفس انتخابات که به هرحال خوب بود. انتخابات در آرامش و به خوبی برگزار شد کسی هم که مورد نظر اکثریت بود انتخاب شد اما همه اینها فقط یک مقدمه است چرا که مردم به یک فرد به خاطر خود او رای نمی‌دهند بلکه به دنبال تحقق وعده‌هایی هستند که آن فرد در زمان رقابت داده است.

وی افزود: اگر ایشان بتواند به وعده‌هایی که داده عمل کند پیامد انتخابات هم مطلوب خواهد بود، اما اگر نتواند یا نگذارند که این وعده‌ها را عملی کند، طبیعتا اهمیت خود انتخابات هم از بین می‌رود. انتخابات هیچ‌وقت یک اصل نیست بلکه فقط یک وسیله و طریقه برای رسیدن به یک سری اهداف است. من امیدوارم که ایشان بتواند کار خود را انجام دهد، اما متاسفانه برخی روزنامه‌ها و سرمقاله نویس‌های آنها از همین روزها شروع به خط و نشان کشیدن و خنجر نشان دادن کرده‌اند. برای مثال اینکه ایشان متعلق به فلان حزب و گروه است و متعلق به فلان حزب و گروه نیست یا در کابینه باید فلان فرد را راه دهد و دیگری را راه ندهد. این نوع برخورد کردن، برخورد رسانه‌ای نیست.

فاضل میبدی تاکید کرد: رئیس جمهور را باید آزاد گذاشت و برای او تعیین و تکلیف نکرد. بعد از تشکیل کابینه و شروع به کار، اگر نقدی به مجموعه دولت وارد بود هر رسانه‌ای آزاد است نقد کند اما پیش از تشکیل کابینه و وقتی هنوز کار آن شروع نشده این کارها، درست نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه به خوشحالی پس از انتخابات مردم اشاره کرد و گفت: به هرحال مردم از دو جهت خوشحالند، نخست از جنبه سلبی و آن اینکه افرادی که خط مشی و سیاست آنها را در تعامل با کشورهای خارج و برخورد با مسائل امنیتی داخل سیاست گذشته می‌دیدند انتخاب نشدند. و اما جنبه ایجابی، خوشحالی مردم به خاطر انتخاب آقای روحانی و به سبب وعده‌هایی ایشان است. شاید کمتر کسی شخص آقای روحانی را می‌شناخت و به آن شخصیت رای داد بلکه اکثر مردم به وعده‌های ایشان و مواضع سیاسی ایشان در مناظره رای دادند و انتظار دارند این مواضع نه صرفا به عنوان شعار انتخاباتی بلکه به عنوان اهداف عملی مطرح شده باشد.

وی اضافه کرد: فشارهای اقتصادی، مشکلات سیاسی و بین‌المللی این مدت برای مردم قابل تحمل نبود و این انتخابات نوید تغییر و تحولی را برای مردم به ارمغان آورد که آنها را خشنود ساخت. اگر این تحولات رخ دهد خوشحالی مردم مضاعف می شود، اما اگر تحقق نیابد این خوشحالی به یاس و نا امیدی تبدیل خواهد شد.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ضربه‌هایی که به این کشور وارد شده همواره از جانب افراطیون بوده است، گفت: افراط از هر سمتی که باشد امری بسیار مضر است. بزرگان دین ما گفته‌اند حتی در عبادت هم افراط نکنید، شما خودتان حساب سیاست را بکنید که افراط در آن چقدر بدتر است. اعتدال باید در سطح گزینش‌ها و فعالیت‌ها هر دو باشد. نه چپ افراطی برای این کشور مفید است و نه راست افراطی. این درست است که هر فردی خط و ربط خاصی برای خود دارد اما باید این خط و ربط در حد اعتدال باقی بماند. بهترین کار این است که اجازه دهند دولت منتخب در حیطه عمل خود آزادانه و با خط مشی اعتدال فعالیت خود را پیش ببرد و اگر اجازه دهند این اتفاق بیفتد من بسیار امیدوارم که این کشور به جای خوب و خوشی برسد.

فاضل میبدی در خصوص انتظارات فرهنگی و علمی از دولت منتخب تصریح کرد: در حوزه فرهنگ دو چیز باید محقق شود. نخست آنکه استقلال این فضا حفظ شود. دولت نباید متصدی فرهنگ باشد به گونه‌ای که در همه حوزه‌ها دخالت کند. به هرحال فرهنگ باید مستقل باشد. مسئله دوم این است که فضای امنیتی باید از فضای فرهنگی ما برداشته شود. نمونه آن سانسور کتاب‌ها و معطل کردن آنهاست. با این فضای فرهنگی نمی‌توان شاهد رشد فرهنگی بود. من امیدوارم که دولت منتخب این اوضاع را مرتب کند و به نظرم خواهد کرد. درحوزه هنر، سینما، تالیف و نشر و هر حوزه دیگر فرهنگی، این امنیت وجود ندارد. منع نشر بسیاری از کتاب‌ها و حساسیت روی اسامی و بسیاری از مشکلات دیگر، امیدواریم که برطرف شود و پویایی به فرهنگ ما بازگردد.

استاد دانشگاه و مدرس حوزه با اشاره به تاثیر بهبود وضع فرهنگی در حیطه آموزش کشور گفت: در دانشگاه‌ها هم شاهد فضای بسته‌ای بودیم. حتی فضای علمی هم بسته بود. اساتید برای سفرهای علمی و تحقیقاتی خود و یا برای دعوت از اساتید خارجی اصلا آزادی کامل و بی دغدغه‌ای نداشتند. این مسئله در مورد انتخاب اعضای هیأت علمی و گزینش‌های دانشگاهی هم بود و فضا، فضای امنی نبود.

وی با اشاره به لزوم همکاری مردم و گروه های سیاسی با دولت یازدهم خاطر نشان کرد: اول اینکه نباید انتظار جامعه را بالا برد و خواسته‌های غیرمعقول داشت. بسیاری از مشکلات پیش روی دولت در یکی دو روز برطرف نمی‌شود. برخی از مطبوعات برای اینکه دولت را تحت فشار قرار دهند، انتظارات مردم را بالا می‌برند. در ضمن باید از شعارهای افراط و تفریط در دانشگاه‌ها پرهیز کرد. برخی افراد به محض باز شدن فضا به سوءاستفاده از آن می‌پردازند و همین مسئله باعث بسته شدن مجدد فضای داخلی می‌شود. باید ابتدا ظرفیت‌های لازم برای مواجهه با فضای باز فرهنگی ایجاد شود. اول انقلاب یک فضای باز را شاهد بودیم که متاسفانه با برخی افراط‌ها مواجه شدیم. الآن هم اگر پس از اندکی باز شدن فضای سیاسی افراط هایی رخ دهد باز این فرصت را هم از دست خواهیم داد.

حجت الاسلام فاضل میبدی در پایان تاکید کرد: مطبوعات، رسانه‌ها و دانشگاه‌ها باید در همان فضای اعتدال حرکت کنند تا از ظرفیت به وجود آمده درست استفاده شود.
 
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا