خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تهدید و تعقیب «افشاگران تخلّف و جرم» به جای تقدیر از آنان؟

حجت الاسلام احمد حیدری در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «تهدید و تعقیب «افشاگران تخلّف و جرم» به جای تقدیر از آنان؟» نوشت:

در فضای مجازی کلیپی تأسف‌انگیز از درگیری مرد و زنی جوان منتشر شده است. «سرپرست معاونت اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف» در این رابطه گوید: «ما هم این را دیده‌ایم، مشخص نیست که برای امر به معروف باشد چون صوتی وجود ندارد؛ امّا فرض که این خانم مثلاً حجاب را رعایت نکرده و آن آقا به او در رابطه با حجاب تذکری می‌دهد که گویا خانم فحش می‌دهد و آقا به سمت خانم بر می‌گردد و شروع می‌کند به لگد زدن و خانم از خودش دفاع می‌کند؛ حال آن که آقا فقط وظیفه تذکر داشته، مقام معظم رهبری فرموده: «تذکر بدهید و بروید». حتی می‌فرمایند فحش هم به شما داد، فقط باید تذکر بدهید و بروید. وظیفه ما نهی از منکر است نه رفع منکر. رفع منکر وظیفه پلیس است. من اگر به این صحنه می‌رسیدم و می‌دیدم که یک آقا دارد با یک خانم دعوا می‌کند، حتما آن آقا را می‌زدم چون در قاموس ما نباید یک خانم کتک بخورد. علاوه این رفتارها دو قطبی ایجاد می‌کند و باعث ایجاد تنش در جامعه می‌شود».(سایت «با اقتصاد» کد خبر 82897)

اقدام آن مرد در زدن یک زن جوان در خیابان و در ملأ عام، به فرض که آن زن حجاب شرعی را رعایت نکرده باشد [حال آن که بنا بر کلیپ منتشره حجاب آن زن در حد مطلوبی بوده است]؛ از چند جهت جرم است: ۱. دخالت در وظیفه نیروی انتظامی است زیرا رفع منکر وظیفه نیروی انتظامی است نه افراد. ۲. اقدام به غایت زشت و خلاف اصول اخلاق و جوانمردی که حتی غیرمتدینان به این اصول پایبندند و به جهت همین غایت زشتی و ناجوانمردانه بودن است که سرپرست معاونت فوق می‌گوید: «من اگر شاهد بودم حتماً آن آقا را می زدم»! ۳. اقدام به این عمل زیر لوای دین و امر به معروف، چهره دین و امر به معروف را مشوّه می‌کند. ۴. این عمل باعث ایجاد دوقطبی و تنش در جامعه می‌گردد».

بنابراین اقدام آن مرد حتی زیر لوای امر به معروف اقدامی مجرمانه از جهات مختلف بوده و باید تحت پیگرد شدید قرار می‌گرفت و علاوه بر جلب رضایت آن زن، مرتکب به شدّت تنبیه می‌شد. بنا بر اطلاعات منتشر شده مرد مرتکب در تاریخ چهارم آذر بازداشت و تحویل مرجع قضایى شده است ولی هنوز[با گذشت نزدیک به سه ماه] از حکم قضایی صادره در باره وی اطلاعی در دست نیست.

متأسفانه دیروز سایت‌های خبری مصاحبه‌ای از دادستان عمومی و انقلاب شهر ری با عنوان «انتشار دهنده فیلم ضرب و شتم یک خانم در فضای مجازی تحت تعقیب است» منتشر کردند که آقای دادستان مدعی شده: «شخصى که از جزئیات پرونده مطلع بوده با سوءنیت و با هدف ایجاد التهاب در جامعه در شرایط کنونى اقدام به انتشار این کلیپ در فضاى مجازى کرده است؛ لذا تحت تعقیب است و تحقیقات تکمیلى در خصوص انتشار این کلیپ در فضاى مجازى توسط پلیس فتا انجام خواهد شد».(پارسینه، کد خبر: ۶۰۶۶۸۶) البته به فاصله کمی وی ضمن تکذیب تعقیب قضایی نامبرده گفت: «گزارش تخلف و یا جرم بر اساس قانون جرم محسوب نمی‌شود، در موضوع مورد نظر، شخصی که انگیزه وی هنوز مشخص نیست، بعد از گذشت چندین ماه از موضوع و بازداشت فرد خاطی، اقدام به انتشار آن کرده است. با این حال اقدامی جهت تعقیب قضایی منتشر کننده فیلم در فضای مجازی از سوی دادستانی انجام نشده است».(قدس آنلاین، کد خبر696511)

متأسفانه با وجود این که امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه انسان‌های متعهد است و در قانون اساسی هم مورد تأکید خاص قرار گرفته(اصل ۸) و قانون حمایت از آمران و … تصویب شده ولی امر به معروف از معنای عام و فراگیر خود خالی شده و به اقدام‌های محدود حکومتی و وابستگان حکومت منحصر گردیده است حال آن که در ماجرای مورد اشاره منکر بزرگی واقع شده و به عنوان دین، حرمت زن مسلمانی در ملأ عام ناجوانمردانه مخدوش گردیده و نسبت به تنبیه اقدام کننده هم با وجود دستگیری او، خبری منتشر نشده است. فردی که شاهد واقعه بوده، برای دفاع از حق یک بانوی مسلمان و برای مواجهه با اقدام ناجوانمردانه یک فرد تحت لوای دین و …، اقدام به انتشار فیلم آن کرده تا مسؤولان مربوطه را که مرتکب کم‌کاری و اهمال در این زمینه شده‌اند، به انجام وظیفه وادارد[چون ما باید کار افراد را به وجه خوب حمل کرده و حق بدگمانی و انگیزه خوانی نداریم] ولی مسؤولان مربوطه به جای تشکر از اقدام انسانی، دینی و متعهدانه او، وی را قاطعانه متهم می‌کنند که«با سوءنیت و با هدف ایجاد التهاب در جامعه» و بعد از تنزّل باز هم می‌گویند: «معلوم نیست به چه انگیزه‌ای» اقدام به پخش فیلم کرده و او را به تعقیب قضایی و …؛ تهدید می‌کنند همچنان که در واقعه املاک نجومی به جای رسیدگی به آن مسأله، افشاگر را دستگیر و زندانی کردند و …؛ «فاین تذهبون»؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا