خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«این فیلم‌ها از شما انسان بهتری می‌سازد»

/«چه فیلمی ببینیم» هفته با حسین لامعی/

حسین لامعی -مستندساز- هشت فیلم از «جوزپه تورناتوره» کارگردان مطرح ایتالیایی پیشنهاد می‌دهد. تاریخ فیلمسازی در ایتالیا بسیار قوی است و سینمای این کشور همواره حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و مخاطبان بسیاری از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند. اگرچه این سینما در مقایسه با دیگر همسایگانش دیرتر متولد شد و بسیاری از منتقدان و سینماشناسان بر این باور هستند که سینمای این کشور از اوایل دهه 80 میلادی رونق خودش را از دست داد اما فیلم‌های ماندگاری در سینمای جهان پس از این دهه در ایتالیا ساخته شدند.

لامعی هشت فیلم «سینما پارادیزو»، «پذیرایی محض»، «ستاره ساز»، «افسانه 1900»، «مالنا»، «زن ناشناخته»، «باریا» و «بهترین پیشنهاد» را برای دیدن در این روزها به دوستداران سینما پیشنهاد می‌دهد.

این مستندساز درباره این هشت فیلم توضیح داد: «سازنده‌ی این فیلم‌ها، جوزپه تورناتوره است. نابغه‌ی ایتالیایی که زندگی من، سالیانِ سال است که به قبل و بعد دیدن فیلم‌هایش تقسیم شده. این ۸ فیلم را پشتِ هم ببینید و با هم؛ زیرا فیلم‌های یک مولف برجسته را باید به طور متمرکز و پیوسته دید تا بتوان راهی به عمق و درونش یافت. این ۸ فیلم، معجونی از عقل و شور و نوستالژی و طنز و اندوه و عاطفه است. اوجِ کند و کاو پیچیدگی‌های ذهن و روانِ بشر. ساده و روشن، اما عمیق به حد اقیانوس. هرکس به اندازه‌ی فهم‌اش، دشت خواهد کرد.

در سینمای تورناتوره، همه‌چیز درهم تنیده می‌آید؛ کمدی و تراژدی، شادی و اشک، فانتزی و رئالیسم، نوستالژی و آینده، روستا و شهر، بدویت و تمدن، کلاسیک و مدرن و…، همه با هم و در لحظه، نما به نما شکل می‌گیرد، تکامل میابد و بارور می‌شود.»

این مستندساز ادامه داد: «در این شرایطِ نابسامان اقتصادی، در میان جنگ کرونا و این بیماری و مرگ و میرِ گسترده، فیلم‌های تورناتوره اکیدا توصیه می‌شود زیرا شبیه دیگر فیلم‌ها نیست. شبیه سینمای امروز نیست. سینمایی است که دستتان را می‌گیرد و شما را به دنیای دیگری می‌برد. دنیایی که هم آشنا و هم غریب است؛ دنیایی که گویی از زمان کودکی، همزاد شماست. به خصوص این سه فیلم: سینما پارادیزو، مالنا، باریا.

باری، آثار تورناتوره بیش از آنکه حالتان را خوب کند، یا مثلا شاد و سرحال‌تان کند، از شما انسان‌های بهتری می‌سازد؛ انسان‌های مهربان‌تر و ایضا، انسان‌های عمیق‌تری…»

او در پایان گفت: «پیشنهاد دیگری هم دارم؛ تا حد امکان این روزها فیلم ایرانی نبینید. فیلم ایرانی در بهترین حالت، وقت شما را پر می‌کند و حوصله‌تان را سر نمی‌برد، همین! بیش از این چیزی دستتان را نمی‌گیرد. نه عمقی، نه جهانی، نه رنگ و نور و قاب و نگاهی… دنیا پر از شگفتی است، وقتتان را تلف نکنید.»

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. متاسفم برای مستند سازی که همه ی فیلم های ایرانی را با یک چوب می زند و چشم و گوشش برای دیدن ظرافت ها و خلاقیت های فیلم های ارزشمند ایرانی بسته است.
    به انصاف نیوز هم توصیه می کنم اول فیلم هایی که ایشان گفته اند را ببینند بعد نوشته ی ایشان را منتشر کنند تا هرکس از راه رسید نتواند قمپز در کند.

    1
    6
  2. این یکی از چرندترین و توهین آمیزترین جمله هایی است که از زبان آدم های مختلف شنیده ام:«این فیلم/سریال/کتاب/کوفت از شما آدم بهتری می سازد»
    آقای لامعی این را گفته و بعد هم معنای “آدم بهتر” را توضیح داده: “مهربان تر” و “عمیق تر”…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا