خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مدیران سر سپرده

محمدرضا نیکوکلام در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «مدیران سر سپرده» نوشت:

نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته معضل مدیران فرمایشی وجود دارد. البته این مشکل در کشورهای در حال توسعه کمی حادتر است زیرا فیلترها و نظارت های کمتری بر روی انتصاب‌ها وجود دارد.

برای مثال جهت انتخاب مدیر یک بخش در سازمان ملل و یا در برخی شرکت‌های اروپایی و آمریکایی و آسیای جنوب شرقی٬ اگرچه لابی گری و پارتی بازی حرف اول را می‌زند ولی انتخاب‌ها محدود به دایره متخصصین همان موقعیت شغلی است.

در صورتی که مشاهده می‌کنیم در اغلب کشورهای خاورمیانه و آمریکای جنوبی و تا حدودی مناطق اوراسیا و اروپای شرقی همگی کم و بیش درگیر معضلی معروف به مدیریت پسرخاله‌ها هستند. پسرخاله‌هایی که حتی نسبت به شغلشان کمترین دانش و تخصصی ندارند و تنها بر اساس توصیه‌ها سر کار آمده‌اند.

از همین رو این مدیران حفظ موقعیت و بقای خود را، نه با تکیه بر دانش و مهارت خودشان بلکه بر دنباله روی و اطلاعت بی چون و چرا از دست‌های پشت پرده و مدیران بالادستی می‌دانند. تا جایی که برای تامین رضایت بالادستی‌ها گاها کاسه‌ی داغ‌تر از آش نیز می‌شوند.

به همین دلیل است که سازمان‌های تحت امر مدیران فرمایشی تنها در زمان وفور نعمت و شرایط ایده آل قادر به ادامه‌ی حیات آن هم با اما و اگر هستند ولی به محض مواجهه با چالش‌های جدی به سرعت سقوط می‌کنند.

اگرچه این مشکل چنان فراگیر شده که نمی‌توان یک شبه آن را حل کرد ولی شاید تقویت نظارت‌های مطبوعاتی و مردمی در کنار اقتدار سازمان‌های نظارتی بتواند از شدت و وسعت به کارگیری مدیران سر سپرده بکاهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. نظام مدیریتی فرمایشی تولید گر ساز مان رسانه ای وابسته و حاصل نهاد های نظارتی دستوری است و نوعا همانند زنجیره ای در هم تنیده زیست می کنند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا