خرید تور تابستان ایران بوم گردی

الکل‌های ارمنی پشت مرزهای بسته

/ شهاب الدین بی‌مقدار در گفت‌وگو با انصاف نیوز /

پریسا صالحی، انصاف نیوز: شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده‌ی مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با انصاف نیوز به قرنطینه نشدن شهرها و نبود تصمیم‌گیری در این مورد انتقاد کرده و می‌گوید که الکل مورد نیاز خریداری شده، اما به خاطر بسته بودن مرز ارمنستان وارد کشور نشده است. او در این گفت‌وگو به بی‌توجهی‌ها به کرونا به دلایل سیاسی مثل انتخابات و راهپیمایی 22 بهمن پرداخت و همچنین می‌گوید با اینکه سامانه‌ی مجلس‌یار در نظر گرفته شده اما هنوز هیچ جلسه‌ی مجازی‌ای بین نمایندگان مجلس برگزار نشده است.

متاسفانه رسانه‌ای نشد

بی‌مقدار مصاحبه‌ای با رادیو داشت که در آن به سیاسی بودن جو و بی‌توجهی به مشکل کرونا اشاره کرد، او در این مورد به انصاف نیوز توضیح داد: «اینطور که گفته می‌شود همان زمان که در چین شروع شد ما باید کارهایی را انجام می‌دادیم اما متاسفانه به خاطر مسائل انتخاباتی و 22 بهمن این موضوع که این بیماری امکان ورود به کشور دارد یا اینکه وارد کشور شده، رسانه‌ای نشد و به اطلاع مردم نرسید. آزمایشی هم برای کرونا انجام نمی‌شد تا اینکه آن آقای دکتر در قم که برادرش فوت کرد، درخواست آزمایش داد و از آن زمان موضوع کرونا در کشور جدی شد. متاسفانه خیلی شل گرفته بودند، البته همان زمان وزارت بهداشت اطلاعات لازم را به همه‌ی جاهایی که لازم بود داده بود اما یا تشخیص درست نبوده و گفته‌اند این آنفولانزا است؛ مسئله‌ی دیگری بوده اما به هرحال شک نکرده بودند که احتمال دارد این بیماری وارد کشور ما شود.

او می‌گوید چند نفر از اتباع ترکیه که قصد وزود به این کشور از ایران را داشتند در خاک ایران قرنطینه شده‌اند و توضیح می‌دهد: «این مسائل باعث بی‌توجهی شده، ترکیه از همان زمانی که در چین بیماری شروع شد همه‌ی پروازهای چینی را لغو کرد حتی مسافرهای چینی را هم ما از ترکیه به چین بردیم. فوری در مرزهای زمینی‌اش بیمارستان‌های صحرایی درست کرد و هرکس وارد شد را در آنجا قرنطینه و کنترل کرد. یک تعدادی از ترک‌ها را که در ایران بودند و می‌خواستند به ترکیه بروند در داخل خاک ایران قرنطینه کرد، 14 روز در یک هتلی قرنطینه کرد، یا مسافرانی که در مکه داشتند و برای حج عمره رفته بودند را همانجا کنترل کرد و کسانی که مشکوک بودند را یا همانجا قرنطینه کرد یا آوردند در خود ترکیه قرنطینه کردند و این باعث شد در آنجا کم باشد، ان‌شاالله در ایران هم کم شود.

آن زمانی که ایران وجود اولین بیمار در قم را رسما اعلام کرد، ترکیه این کار را کرد. یک هتل را در ماکو که اتفاقا برای یکی از آشناهای ما است را اجاره کردند و همه‌ی اینها را در اتاق‌ها قرنطینه کردند. البته همه‌ی آنها هم منفی شدند اما همانجا قرنطینه کردند و بعد اجازه‌ی ورود به ترکیه دادند.»

او در مورد ورود مسافران از چین گفت: «آن موقع بعضی از نمایندگان به وزیر راه تذکر دادند که مسافرانی که از هرجای دنیا می‌آیند را در فرودگاه کنترل کنند. رفت‌وآمد هوایی یا حتی دریایی با چین حتی ورود کالا باید کنترل می‌شد و کالاها مدتی طبق نظر کارشناسان بهداشتی نگهداری شود.»

جو کشور انتخاباتی بود، بی‌توجهی شد

بی‌مقدار در ادامه افزود: «مجلس هم قصور داشت، مجلس هم خیلی به این موضوع اهمیت نداد از بس جو مملکت انتخاباتی بود و مسائلی مثل رد صلاحیت‌ها وجود داشت، خیلی کم بودند نمایندگانی که توجه کردند. ما تلفنی با معاون وزیر هم صحبت کردیم و گفتند مشکلی نداریم. بالاخره مرجعی که ما می‌توانستیم در مورد این موضوع بپرسیم اینها بودند. معاون وزیر هم گفته آن موقع به جایی که باید اعلام می‌شد اعلام شد اما ما جدی نگرفتیم همانطور که به نظر من آلمان و ایتالیا هم جدی نگرفتند.

وقتی در چین این بیماری آمد می‎توانستند تجهیزات بیمارستانی را زیاد کنند و تولید مواد ضدعفونی را افزایش دهند. یعنی چه که الان در داروخانه مواد ضدعفونی پیدا نمی‌شود؟ از دی ماه که این موضوع در چین اعلام شد، همان موقع می‌شد پیش‌بینی کرد تا پرستاران و پزشکان لباس مخصوص داشته باشند. الان الکل خریداری شده ولی چون ارمنستان مرزش را بسته نمی‌توانند وارد کنند. این اقلام ضروری همان موقع باید تامین می‌شد

همین الان هم دارند این دست و آن دست می‌کنند؛ من نمی‌دانم قرنطینه کردن شهرها یا اجازه ندادن برای تردد مسافران چه مشکلی دارد. خداراشکر که با فرمان مقام معظم رهبری هم که داده شد نیروهای مسلح هم وارد شدند و می‌شود  این کار را کرد ولی هنوز تصمیم نگرفته‌اند؛ قرار بود تصمیم بگیرند و در خروجی شهرها مستقر شوند و اجازه ندهند مسافران تردد کنند. به نظر من همه‌ی شهرها باید قرنطینه شوند، پیشنهاد هم دادیم اما قبول نکردند. هزینه‌ای هم که برای این موضوع انجام می‌شود با صرفه‌جویی در بنزین جبران می‌شود.»

بی‌مقدار در مورد بسته بودن مجلس گفت: «در جاهای دیگر مثل فرانسه هم مجلس بسته شده، مجلس قصور کرد. می‌توانست پیش‌بینی کند که اگر کرونا وارد شد ما به صورت مجازی جلسات را برگزار کنیم. الان یک تبلتی آورده‌اند، یک سامانه‌ی مجلس‌یار هم هست که برای آن هم با وزارت ارتباطات هماهنگی کرده‌اند اما هنوز جلسه‌ی مجازی برگزار نشده است. در مجلس هم کرونا بوده و ما نمی‌دانستیم، از 100 نفری که روز دوشنبه و سه‌شنبه‌ی بعد از انتخابات تست دادند 23 نفر مثبت بودند.»

بازارها و پاساژها را تعطیل کنند

او همچنین می‌افزاید: «عراق گفته دیگر از کویت و ایران کالا نمی‌گیرد، برای حفظ جان مردمش چنین تصمیمی می‌گیرد. آذربایجان هم مرزهایش را بسته است. اگر این مسافرت‌ها انجام نشود می‌شود از بنزینی که صرفه‌جویی می‌شود به کارگر روزمزد یا کسی که در این صورت نمی‌تواند کار کند داده شود. احساس می‌کنم می‌ترسند که اگر اعلام کنند قرنطینه است مردم بریزند کالا بخرند. مردم به قدر کافی خرید هم کرده‌اند و الحمدالله در ایران در کالا فراوانی است.

ما در یک کشور 80 میلیون نفری به بیش از 12000 مبتلا رسیدیم در مقابل کشور 1.5 میلیارد نفری چین زیاد است. اگر 12000 نفر را تقریبا 20 برابر کنیم تقریبا می‌شود 240 هزار نفر در صورتی که چین توانست در آمار کمتر از 100 هزار نفر کنترل کند چون قرنطینه کرد و افراد را در خانه‌هایشان نگه داشت و مسافران وارد شده را هم به قرنطینه‌ی 14 روزه برد.

کسانی هستند که هنوز اعلام نکردند که بیمار هستند، اینها واقعا خطرناک هستند. بازارها و پاساژها را تعطیل کنند. اختیارات را هم از استاندارها گرفتند و نگذاشتند استان‌ها برای خود فکر کنند. ممکن است یکی ماموریت کاری واجب داشته باشد مثلا مامور وزارت بهداشت باشد خب اینها واجب است اما افراد دیگر را نگذارند مسافرت کنند. 60 درصد مردم خیلی به کرونا اهمیت نمی‌دهند، حتی کسانی که سمپاشی می‌کنند هم یک جا جمع می‌شوند و صحبت می‌کنند، آنها هم اهمیت نمی‌دهند، آموزش دهند که اول آنها از خودشان حفاظت کنند بعد سمپاشی کنند.

من خودم را قرنطینه کردم، همان روز هم به ما بسته داند که به نظرم کار خوبی نبود، اگر پیش‌بینی می‌شد که بسته‌های بهداشتی بیشتر کجا لازم هستند می‌شد آن را تامین کرد، گفته می‌شود برای سفر پایش انجام می‌شود این کار 20 درصد جواب می‌دهد اصلا بعضی‌ها تب نمی‌کنند باید اجازه سفر داده نشود اگر هم کسی می‌خواهد به شهر خودش برود باید قرنطینه شود.»

تعدادی از مردم نصیحت گوش نمی‌دهند نیاز به قانون است

بی‌مقدار در پایان گفت: «من نمی‌دانم چه کسانی کارشناس هستند که آقای روحانی اصرار دارد تعطیل نشود. بازار که عملا تعطیل است و فروش پایین است. خود صنوف هم به تعطیلی کامل راضی هستند من با آنها صحبت کردم، گفتند دولت یک کاری کند که چک‌هایی که به بانک می‌رود فعلا برگشت نزند در این صورت به تعطیلی راضی بودند. البته مغازه‌هایی که لوازم ضروری مثل مواد غذایی می‌فروشند را نمی‌شود بست. در این صورت سر دولت هم خلوت می‌شود و می‌تواند از لحاظ بهداشتی بیشتر رسیدگی کنند. مردم هم باید تصمیم بگیرند که بیرون نروند فرض کنند که یک مدتی در زندان هستند.

من چندبار با وزیر بهداشت صحبت کردم، این پیشنهاد را مطرح کردم گفتند شنبه تصمیم می‌گیرند شنبه هم فقط نصیحت کردند. یک تعدادی از این مردم نصیحت گوش نمی‌دهند، باید قانون اعمال شود. در ایتالیا قانون گذاشته‌اند جریمه‌ی 200 یورویی برای کسانی که قرنطینه را می‌شکنند و زندان 21 ساله برای کسانی که آلوده باشند و در فضای عمومی باعث آلوده شدن دیگران شوند، اگر تا 10 یا 15 روز دیگر این ماجرا را جمع نکرد هرچه خواستید بگویید. تایوان یا هنگ کنگ به همه هم 1200 دلار دادند و جریمه هم گذاشتند و در مهار کرونا موفق‌ترین کشور هم بودند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. صحبت های این نماینده مجلس کاملا صحیح و کاربردی است ، من به عنوان یک شهروند و یک ایرانی کاملا موافقم ‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا