خرید تور تابستان ایران بوم گردی

استاندار خراسان رضوی: مردم به مشهد نیایند

استاندار خراسان رضوی گفت: من نمی‌خواهم مردم را نگران کنم اما مشهد و خراسان رضوی وضعیت خوبی ندارد و ما رسما هم اعلام کردیم آمادگی پذیرش هیچ مسافر و گردشگری را نداریم. ضمن عذرخواهی از مردم خوب ایران از آن‌ها می‌خواهیم که زیارت خود را از خانه خود انجام دهند و به مشهد نیایند. ما از رسانه ملی گله داریم چرا که رسانه ملی باید با توجه به شرایط استان خراسان رضوی و حجم زیاد زائری که سالانه به این استان می‌آیند به صورت مداوم زیرنویس کند که مردم به مشهد و خراسان رضوی نیایند چراکه خراسان آمادگی پذیرایی ندارد و ظرفیت درمانی آن بالا نیست که بتواند خدمات بدهد.

به گزارش ایسنا علیرضا رزم‌حسینی شب گذشته در برنامه اشاره در صدا و سیمای استان خراسان رضوی در خصوص وضعیت مقابله با کرونا در استان اظهار کرد: ما وقتی در بهمن ماه احتمال می‌دادیم که ممکن است این ویرس به استان بیاید اولین جلسه را ۲۸ بهمن یعنی چهار روز قبل از انتخابات در استانداری برگزار کردیم و در آن‌جا با گروهی از متخصصان پزشکی و مدیران اجرایی استان ستاد استانی مقابله با کرونا را تشکیل دادیم درحالی که ستاد ملی چهارم اسفندماه با دستور ریاست جمهوری تشکیل شد.

وی ادامه داد: ما در این مدت ۲۵ جلسه داشتیم و تقریبا هر روز این جلسات را به صورت اضطراری برگزار کردیم، همه مدیران و افراد موثر هم در جلسات حضور فعال داشتند، کارهایی که ما باید انجام می‌دادیم بر اساس نظر متخصصان پزشکی بود بحث ما در اول این بود که باید پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های پیشگیری را به همه دستگاه‌های اجرایی، نهادهای مردمی، اصناف و تمام طبقات اجتماعی ابلاغ کنیم که این‌ها ۲۵ دستورالعمل بود که همگی ابلاغ شد و دستور اجرا داده شد.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: در راستای اینکه مراکز انتشار براساس نظر کارشناسان اجتماعات است، بلافاصله دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و مدارس تعطیل شد و حتی ادارات دولتی چند روزی تعطیل شد و سپس ما بر اساس سیاست دورکاری جلو رفتیم و اکنون ۷۵ درصد کارمندان می‌توانند به صورت دورکاری کار خود را انجام دهند.

رزم‌حسینی درخصوص ایجاد همگرایی با علما در مقابله با کرونا خاطر نشان کرد: ما به دنبال این بودیم که مرجعیت استان‌ را هم در این راستا همراه کنیم و این کار را کردیم و نشست‌های طولانی با علمای مختلف و متخصصان و پزشکان داشتیم و توانستیم یک همگرایی در استان ایجاد کنیم و همچنین توانستیم تقریبا یک انسجام کاملی در جهت عدم برگزاری هرگونه اجتماعی حتی اجتماعات مذهبی در استان به وجود بیاوریم.

عدم برگزاری ۵۰ درصد نمازهای جماعت

وی افزود: حدود ۵۰ درصد نماز جماعت‌های ما برگزار نمی‌شود و یا براساس پروتکل‌های ابلاغی برگزار می‌شود البته توصیه ما به عدم برگزاری است و امروز در شورای تامین مصوب و به سازمان تبلیغات اسلامی ابلاغ خواهیم کرد برای مدتی مردم نماز خود رادر خانه بخوانند و بیرون نیایند.

استاندار خراسان رضوی در مورد سفرهای زیارتی به مشهد عنوان کرد: من نمی‌خواهم مردم را نگران کنم اما مشهد و خراسان رضوی وضعیت خوبی ندارد و ما رسما هم اعلام کردیم آمادگی پذیرش هیچ مسافر و گردشگری را نداریم. ضمن عذرخواهی از مردم خوب ایران از آن‌ها می‌خواهیم که زیارت خود را از خانه خود انجام دهند و به مشهد نیایند.

رزم‌حسینی اضافه کرد: ما از رسانه ملی گله داریم چرا که رسانه ملی باید با توجه به شرایط استان خراسان رضوی و حجم زیاد زائری که سالانه به این استان می‌آیند به صورت مداوم زیرنویس کند که مردم به مشهد و خراسان رضوی نیایند چراکه خراسان آمادگی پذیرایی ندارد و ظرفیت درمانی آن بالا نیست که بتواند خدمات بدهد، گرچه هیچ‌جا نمی‌تواند به این حجم از مسافر خدمات درمانی بدهد.

منع ورود به استان با اهداف گردشگری

وی افزود: اگر جمعیت خراسان هفت میلیون نفر باشد و یک درصد آن‌ها مبتلا شوند تعداد مبتلایان ۷۰ هزار نفر خواهد بود و اگر نیمی از آن‌ها نیاز به بستری شدن داشته باشند، ۳۵ هزار نفر می‌شود حال آن‌که کل تخت‌های آماده پذیرش بیمارستانی ما در استان سه هزار عدد است. ما اجازه ورود افرادی که بخواهند برای گردشگری وارد استان شوند، نمی‌دهیم و از آن پیشگیری می‌کنیم چرا که برای حفط سلامت مردم مجبور هستیم این کار را انجام دهیم.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: تمام مهمان‌سراهای دستگاه‌های دولتی حق پذیرایی از مهمان را ندارند. هیچ اداره کلی حق دعوت وزیر یا معاون وزیر را ندارد. ما مسوول حفظ جان این مردم هستیم. خوشبختانه وزیر کشور و بهداشت با این سیاست‌ها موافق هستند و آقای رییس جمهور هم موافق هستند البته می‌گفتند که مردم التهاب روحی و روانی پیدا نکنند، اما به هرصورت ما باید بگوییم که مردم خطر را درک کنند.

رزم‌حسینی در بحث کنترل‌ محورهای ورودی به استان‌ها تصریح کرد: آقای رییس جمهور هم مصوب کردند که در ۱۱ استان محدودیت‌هایی صورت بگیرد و ما بر همین اساس از فرماندار نیروی انتظامی درخواست کردیم که در ۱۴ نقطه ورودی به استان کنترل‌های ویژه و محدودیت‌های خاصی اجرا کنند که اکنون چند روز است که اجرا شده است و از فردا شدت می‌گیرد. در کنار این‌ها غربال‌گری توسط هلال احمر توسط ۱۴ اکیپ انجام می‌شود.

وی افزود: ما به خودروهایی که پلاک استان ندارند تا حد امکان تذکر جدی می‌دهیم و آن‌ها را برمی‌گردانیم و اگر مشکلاتی داشته باشند موظف هستیم آن‌ها را قرنطینه کنیم و برای این منظور محل‌هایی را پیش‌بینی کردیم علاوه بر این به دارندگان پلاک‌هایی که می‌خواهند به سمت خراسان راه بیافتند پیامک می‌دهیم و به آن‌ها تذکر می‌دهیم که به سمت خراسان نیایند.ما به فرمانداران نیز دستور داده‌ایم که طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های ویژه‌ای اعمال کنند.

شش نقطه ورودی به مشهد کنترل می‌شوند

استاندار خراسان رضوی گفت: ما شش نقطه ورودی به شهر مشهد را اعمال مدیریتی می‌کنیم. از شهرستان‌های اطراف به مشهد حق ورود ندارند و مثلا اگر کسی می‌خواهد از کلات به نیشابور برود حق ندارد که داخل شهر بیاید.

رزم‌حسینی خاطرنشان کرد: ما در شرایطی قرار گرفته‌ایم که همه ما مسوولیت‌های فردی نسبت به جامعه داریم. من از مردم می‌خواهم که همراهی کنند و اگر تعدادی این همراهی را انجام ندادند طبق مقررات با آن‌ها برخورد می‌شود.

خروج ۴۶ هزار نفر از اتباع بیگانه از مرزهای استان

وی بیان کرد: خراسان یک استان عادی مانند سایر استان‌ها نیست ما تا امروز ۴۶ هزار نفر از اتباع بیگانه را به خارج از کشور منتقل کردیم و اتباع بیگانه‌ای که در استان‌های دیگر مشاغلی داشتند و اکنون بیکار شده‌اند برای بازگشت به کشورهای همسایه و حتی کشورهای دوردست از استان ما عبور می‌کنند تقریبا روزی دو تا چهار هزار نفر خروجی از مرزها داریم و این یک حرکت بزرگ است و کار ساده‌ای نیست علاوه بر این‌ها اتباعی که از کشورهای مختلف مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد کشور شده بودند، با این بحران روبه‌رو شدند و ما با هماهنگی که با وزارت امور خارجه انجام دادیم آن‌ها را منتقل کردیم و برخی قرنطینه شدند و رفتند. علی رغم محدودیتی که کشور همسایه ما قائل شده و فقط از ساعت ۱۰ صبح تا دو بعداز ظهر مرز را باز می گذارد. روز گذشته ده هزار نفر از اتباع را از مرز خارج کردیم.

استاندار خراسان رضوی در خصوص جلوگیری از برگزاری اجتماعات در استان عنوان کرد: در مجموع ما تقریبا اکثرا اجتماعاتی را که در محدوده اختیارات ما در استان بود، توصیه به لغو یا لغو کردیم و  برخی مانند برخی اصناف و گروه‌ها خود داوطلبانه اجتماعات خود را لغو کردند.

کمک ۲۰ میلیاردی به دانشگاه‌های علوم پزشکی

رزم‌حسینی درخصوص کمک‌های نقدی به دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: ما علاوه بر ۴۵ میلیارد تومان تخصیص‌های دولتی که انجام می‌دادیم، ۲۰ میلیارد تومان به صورت نقدی به دانشگاه های علوم پزشکی پرداخت کردیم و همچنین شهرداری هم کمک‌هایی انجام داد.

وی درمورد کمبود ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در استان گفت: وقتی یک اتفاق بحرانی در یک کشور ایجاد می‌شود طبیعی است که تمام عرضه و تقاضا آن کشور در خصوص برخی از محصولات خاص بهم می‌خورد به عنوان مثال چند ماه پیش کسی متقاضی ماسک نبود اما اکنون همه به ماسک نیاز دارند بنابراین یک تقاضای چند صد برابری در بازار ایران برای این کالا به وجود آمد و کشورهای دیگر هم با این مشکل مواجه شدند.

استاندار خراسان رضوی افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده تصمیم ‌گرفت که به صورت متمرکز از تهران این محصولات را جمع و سپس توزیع کند و اولویت‌ هم با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است. ما در خراسان در چند روز اول مشکل داشتیم اما اکنون مشکل نداریم و تمام بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها را تغذیه کردیم و در چند روز اینده به داروخانه‌ها هم خواهیم داد.

رزم‌حسینی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی هرجایی که لازم بود از اختیارات ویژه خود استفاده کردیم و آتش به اختیار برخی کارها را انجام دادیم و حتی برخی از دوستان در تهران خوششان نیامد اما با توجه به شرایط ویژه استان خراسان و شهر مشهد مجبور بودیم این کارها را انجام دهیم که اکنون وضعیت خوبی است و بهترخواهد شد.

تولید ۳۰۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده

وی اعلام کرد: ۷۳۸ هزار و ۱۱۰ عدد ماسک در استان توزیع شده که ۵۰ درصد آن‌ها را رایگان داده‌ایم که این مقدار رایگان به دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی داده شده است همچنین حدود ۳۰۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده تولید و توزیع شده است و الکل که ماده اصلی است و ما در استان ۲۰ هزار لیتر تولید الکل داریم و باقی آن را باید وارد کنیم و به همین منظور از استان‌های دیگر وارد کردیم و امروز توانستیم محموله خوبی را از خوزستان با هماهنگی استاندار خوزستان وارد استان کنیم.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: ۵۰ معین اقتصاد مقاومتی در سراسر استان کمک کرده‌اند و این کمک روش‌های مختلف اعم از پرداخت پول، تغییر خط تولید، ارائه خدمات و تولید ماسک‌های خانگی با تایید دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است.

رزم‌حسینی گفت: من خطاب به مردم خراسان و مشهد عرض می‌کنم که اگر می‌خواهید جان خود و عزیزان خودتان را می‌خواهیم حفظ کنید باید به دستورات بهداشتی و پزشکی پزشکان، متخصصین و مسوولان را اجرا کنید. مردم باید این توصیه‌ها را عمل کنند چرا که اگر این همگرایی صورت نگیرد ما نگرانی داریم که وضعیت‌مان از گیلان، مازندران و قم بدتر شود.

وی عنوان کرد: استان خراسان از استان‌هایی بود که برخی سیاست‌هایی که فکر می‌کردیم می‌تواند موثر باشد با مشورت وزیر بهداشت اجرا کردیم از جمله تعطیلی‌هایی که انجام شد که ماخودمان این تصمیم را در سطح استان گرفتیم.

کاهش بیش از ۶۰ درصدی حمل و نقل ریلی و هوایی در استان

استاندار خراسان رضوی درمورد کاهش حمل و نقل ریلی و هوایی در استان گفت: حمل و نقل هوایی ما ۶۲ درصد و حمل و نقل ریلی ما ۶۷ درصد کاهش پیدا کرده است که این کار سخت و جسورانه‌ای است. ما معتقدیم که باید جمعیت خراسان رضوی را که شش میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است تا جایی که امکان دارد در این ایام با ورود مسافر افزایش ندهیم چرا که امکانات آن را نداریم و اکنوک این مقدار کاهش حمل و نقل کافی نیست و باید بیش از این باشد.

رزم‌حسینی بیان کرد: کار دیگری که ما در استان انجام دادیم بستن مرزها بود، خود من دو، سه هفته پیش نامه‌ای به وزیر امور خارجه فرستادم که ما مرز پاکستان و افغانستان را می‌بندیم و فقط کامیون‌های حمل موادغذایی با کنترل‌هایی که انجام می‌دهیم باید عبور کنند. اکنون سه، چهار هفته است که مراکز قرنطینه‌ای در مرز دوغارون داریم و فقط افراد محدودی به عنوان مثال تاجری که باری داشته، با نظارت خود ما وارد می‌شود و صدور ویزا ممنوع شده است.

وی در خصوص وظایف دستگاه‌های اجرایی گفت: تمام استانداران دستگاه‌های اجرایی دارند که وظیف ذاتی آن‌ها است که باید طبق دستورات کار انجام دهند به عنوان مثال اگر دستورالعمل بهداشتی به سازمان تبلیغات اجتماعی داده می‌شود، این سازمان موظف به اجرا است و باید به مساجد رسیدگی کند و اجتماعات غیرضرور را برگزار نکند و همچنین سازمان صمت هم پروتکل تامین کالا را دارد و هم پروتکل‌های مربوط به تامین امنیت غذایی.

استاندار خراسان رضوی افزود: آستان قدس این پروتکل را از روزهای اول اجرایی کردند و اخیرا هم از تولیت استان قدس خواستیم که اگر امکان دارد محدودیت‌های بیشتری را اعمال کنند.

اعمال حداکثر محدودیت برای جابه‌جایی جمعیت

رزم‌حسینی خاطرنشان کرد: به فرمانداران ابلاغ شده که حداکثر محدودیت را در جابه‌جایی جمعیت ایجاد کنند به عنوان مثال کسی که در گناباد است تا جایی که می‌تواند نباید به نیشابور یا شهرهای دیگر برود و برای این کارها به همکاری تمام نهادها نیازمندیم.

وی اعلام کرد: مراکز سلامت جدید از امروز در ۳۰ نقطه حاشیه شهر ایجاد می‌شود در این مراکز مردم را تست می‌کنند و آزمایش‌هایی انجام می‌دهند تا هجوم به بیمارستان‌ها انجام نشود این مراکز سلامت یک فاصله‌ای را ایجاد می‌کند و مراقبت‌هایی را پیش از مراجعه به بیمارستان انجام می‌دهد و همچنین دستورالعمل‌هایی را اجرا می‌کند تا با یک نظم و انضباطی بتوان به درمان پرداخت.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: ما به فرمانده نیروی انتظامی و شورای تامین یک ماموریت داده‌ایم تا در شرایط بدبینانه چنان‌چه عده‌ای بی‌مسوولیتی انجام دهند، در برخورد با آنها اقداماتی انجام دهیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا