خرید تور تابستان ایران بوم گردی

احتمال اعدام بابک زنجانی در سال 99 چقدر است؟

/ در گفت‌وگو با فواد صادقی /

زهرا منصوری، انصاف نیوز: «اگر بابک زنجانی اعدام یا کشته شود، یعنی به هر حال یک اتفاقی برای او در زندان بیفتد، رد بیش از یک و نیم میلیارد یورو از اموال بیت المال گم می‌شود و دیگر مشخص نیست که این پول‌ها کجا رفته‌اند. طبیعی است با این بدهی نه امکان آزادی و نه اعدام او وجود دارد اما جای گرفتن حکم را دارد.»

این‌ها را فواد صادقی که سابقه‌ی مدیریت سایت‌های بازتاب، تابناک، آینده نیوز و بازتاب امروز را دارد و همچنین مشاور سابق هاشمی رفسنجانی است در گفت‌وگو با انصاف نیوز می‌گوید؛ او به گفته‌ی خودش اولین کسی بود که نام، مشخصات و حتی عکس بابک زنجانی را رسانه‌ای کرد.

آن طور که روزنامه‌ی شرق گزارش داده بود در موارد مشابه، قبل از اتمام مرحله‌‌ی رد مال، مفسدان اقتصادی اعدام شده‌اند مانند مه‌آفرید امیرخسروی یا وحید مظلومین و…که نشان از قاطعیت در اجرای احکام مفسدان اقتصادی داشته است، اما در رابطه با بابک زنجانی اجرای حکم با توقف چندساله مواجه شده و همین تعلل در اجرای حکم انتقادات بسیاری را به همراه داشته است.

از یک‌سو معاون فرهنگی قوه قضائیه اعلام کرده است که بابک زنجانی پس از بازگرداندن بدهی خود به دولت اعدام خواهد شد، اما بخشی از این اموال در خارج از کشور است و این قوه به آن دسترسی ندارد. هادی صادقی اضافه کرده است: «مردم نباید برای اجرای حکم اعدام بابک زنجانی عجله کنند، چراکه قوه قضائیه نمی‌خواهد سرنخ این اموال را در خارج از کشور گم کند و باید تمام اموال مورد اختلاس بیت‌المال بازگردد، سپس حکم اعدام این متهم اجرا شود». همچنین چندی قبل محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور نیز گفته بود: «به دنبال برگشت بیت‌المال هستیم اما بدانید حکم زنجانی اعدام است و قطعا اعدام می‌شود.»

از سویی دیگر اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، در آخرین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی درباره صحبت‌هایی مبنی‌بر اینکه در پرونده بابک زنجانی مسائلی هست که شفاف‌سازی نشده، گفته است: «بیش از سایر پرونده‌ها به پرونده‌ی بابک زنجانی پرداخته شده، ولی نمی‌دانم چرا برخی به دنبال این هستند که پرچم را برافراشته بدارند. پرونده رسیدگی و حکم صادر و مجازات سنگین هم لحاظ شده و اموال در ایران شناسایی و به دولت داده شده است. برای اموال خارج از کشور تلاش می‌شود. در مورد حکم اعدام در رأی آمده که اگر اموال برگشت، دادگاه، تجدیدنظر کند. تا امروز بخش قابل‌توجهی از اموال در داخل برگشته و برای اموال خارج از کشور در تلاش هستیم. ما تابع قانون هستیم و هرجا قانون اعدام و حبس ابد یا مجازات دیگری در نظر بگیرد همان اعمال می‌شود.»

از طرفی خبری جدید درباره‌ی پرونده‌ی بابک زنجانی وجود ندارد و حتی وکیل او، رسول کوهپایه زاده، نیز در گفت‌وگویی با انصاف نیوز تاکید کرده بود که از پرونده و اجرای حکم بابک زنجانی خبری ندارد و همچین شایعه‌ی فرار او از زندان را هم تکذیب کرده بود. (لینک)

سوی دیگر این ماجرا که وزارت نفت بوده است هم اذعان می‌کند که دیگر پیگیر این پرونده نیست؛ کسری نوری مسئول روابط عمومی وزارت نفت می‌گوید وزارت دیگر پیگیر پرونده‌ی بابک زنجانی نیست، زیرا حکم برای او صادر شده است و حتی دیگر اصغر هندی مسوول پرونده‌ی بابک زنجانی در وزارت نفت پرونده‌ی او را پیگیری نمی‌کند. اما پس از گذشت شش سال از این پرونده این پرسش به وجود می‌آید که عاقبت بابک زنجانی چه خواهد شد؟ آیا او در آستانه‌ی اعدام است؟ در این باره با فواد صادقی گفت‌وگو کردیم، متن کامل را در ادامه بخوانید:

بابک زنجانی بیش از 25 هزار میلیارد تومان به بیت المال بدهی دار

فواد صادقی درباره‌ی بدهی بابک زنجانی، به انصاف نیوز گفت: «بدهی بابک زنجانی شامل دو میلیارد و هفتصد یورو است که ادعا می‌کند اینها را در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرده است، یک بخش کوچکی از این پول‌ها در ایران بوده؛ مثل سرمایه‌گذاری در هواپیمایی قشم، پروژه‌ای در شهرک غرب و چند پروژه‌ی کوچک دیگر بود که البته آنها را وزارت نفت بنابر حکم دادگاه تصرف کرده و بخشی از آن را فروخته و بخش دیگر آن در دست فروش است.

اما اینها حتی کفاف نیمی از بدهی‌های بابک زنجانی را نمی‌دهد، بنابراین ایشان بالغ بر یک میلیارد و نیم یورو که به قیمت امروز چیزی بیش از 25 هزار میلیارد تومان است به بیت المال بدهی دارد، طبیعی است با این بدهی نه امکان آزادی و نه اعدام او وجود دارد اما جای گرفتن حکم را دارد. قاعدتا ایشان باید همچنان تحت بازداشت قوه قضاییه باشد تا اینکه تکلیف او روشن شود؛ البته طبیعی‌‌تر بود از آنجایی که او به دولت بدهکار است، به وزارت اطلاعات تحویل داده می‌شد و وزارت اطلاعات به پرونده‌ی او رسیدگی می‌کرد اما این اتفاق از زمان بازداشت او که شش سال هم می‌گذرد، رخ نداده است.»

زنجانی یک ویترین پولشویی بوده

او درباره‌ی اموال بابک زنجانی در خارج از کشور می‌گوید: «درباره‌ی اموال خارج از کشور سند مشخصی ارائه نشده؛ بعضی‌ اعتقاد دارند، آقای زنجانی یک ویترین پولشویی بوده و این پول به جاهای دیگری رفته و به دست کسانی رسیده که به مراکز بزرگ قدرت وابسته هستند، در حقیقت پولی وجود ندارد. با همه‌ی پیگیری‌هایی که از سوی وزارت نفت و قوه قضاییه اتفاق افتاده تا به حال سند مشخصی اعلام نشده که این اموال کجا و در اختیار چه کسی است؟ چرا برنمی‌گردد؟ ما نمی‌دانیم این یک و نیم میلیارد یورو به کجا رفته و به دست چه کسی رسیده است.

پای کسان دیگری هم در این پرونده گیر است و قبلا دادستان هم گفته بود پنج عضو هیئت دولت زمان احمدی نژاد در خدمت بابک زنجانی بوده‌اند. طبیعی است این افراد که از ایشان در دولت آقای احمدی نژاد حمایت می‌کردند تحت فرمان مرکز قدرتی بودند. طبیعی است اعدام او عاقلانه نیست و خودش هم این را می‌داند به این علت است که اعلام نمی‌کند آن پول‌ها کجاست و یا اینکه بگوید پولی وجود ندارد و آن را به کی داده. زیرا ممکن است دولت بعدی در دست دوستان او باشد و پرونده‌اش حل شود.»

او با اشاره به حمایت‌ها از بابک زنجانی از سوی برخی اصحاب قدرت وقت گفت: «زمانی که من پیگیر پرونده‌ی او بودم، همه از او حمایت می‌کردند، مثل خود وزارت اطلاعات. در دادگاه آقای زنجانی  هم مشخص شد. همچنین اینکه متوجه شدیم معاون اقتصادی وقت وزارت اطلاعات دولت احمدی نژاد به ایشان مرتبط بوده.

قوه قضاییه هم که قبل از موضوع انتشار فیلم فاضل لاریجانی و زنجانی از طرف بانک مرکزی و دولت به قوه قضاییه اعلام کرده بود، ایشان در حال دور زدن تحریم‌ها است و مشکل کشور را حل می‌کند. پس قوه قضاییه هم از بابک زنجانی حمایت می‌کرد و دولت که کاملا در خدمت او بود، همچنین در بقیه‌ی‌ دستگاه‌های کشور کسی به صورت جدی با او مخالفتی نداشت، قاعدتا با کسانی که در داخل یک کشور قدرتمند هستند کار می‌کرده است، همین که آن افراد را لو نداده باعث شده او اکنون به مدت 7 سال است که بدون مشکل زندگی می‌کند، اگر چه شرایط، شرایط زندان است اما با بقیه‌ی زندانی‌ها  بسیار متفاوت است.

بلاخره بدهکاری آقای آریا  نصف او بود و همه را برگرداند اما اعدام شد، اختلاس او سه هزار میلیارد بود و بابک زنجانی دو برابر آقای آریا اختلاس کرد و پول‌ها هم پس نداد، بدون هیچ مشکلی زندگی خود را می‌کند؛ این مسئله دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. اگر او اعدام یا کشته شود، یعنی به هر حال یک اتفاقی برای او در زندان بیفتد، رد بیش از یک و نیم میلیارد یورو از اموال بیت المال گم می‌شود و دیگر مشخص نیست، این پول‌ها کجا رفته است. این مسئله برای کشور بد اما برای کسانی که این پول‌ها در دست آنهاست اتفاق خوبی است. به نظر من اگر آقای زنجانی می‌خواست صحبتی درباره‌ی پول‌ها کند، تا حالا گفته بود و براساس قاعده باید در اختیار وزارت اطلاعات به عنوان نماینده دولت قرار گیرد و به نوع دیگری از ایشان تحقیق شود و بگوید پول‌ها در دست کیست. قاعدتا فشار چندانی روی بابک زنجانی نبوده است که  تاکنون حرفی نزده است. به نظر من با این وضعیت کشور خیلی بعید است تغییری در وضعیت آقای زنجانی در دو سال باقی مانده‌ی دولت رخ دهد، ایشان نیز قاعدتا یکی دو سال را در زندان می‌ماند تا اگر دوستان او در سال 1400 دوباره به قدرت رسیدند، مشکل او را حل کنند.

او درباره‎ی اینکه چرا دیگر وزارت نفت پیگیر پرونده نیست، گفت: «اکنون وزارت نفت دیگر ابزاری ندارد تا پیگیر این پرونده باشد، پرونده او در اختیار یک دستگاه دیگر است، وزارت نفت هم از بابک زنجانی شکایت کرده و در مقابل دادگاه هم حکم داده و کاری دیگر از دست او بر نمی‌آید.»

فواد صادقی با اشاره به سنگ‌اندازی‌های از سوی افرادی پس از افشای نام بابک زنجانی در سایت خود، گفت: «در آن زمانی که پیگیر پرونده بودم، سایت تحت تاثیر حمله‌ی سایبری قرار گرفت، فشار زیادی بر روی ما بود. معمولا افرادی را اجیر می‌کردند -داخل و یا خارج از کشور- که آن کارها را انجام دهند. حملات سایبری به سایت ما از خارج از کشور بود. حتی صدا و سیما هم در اختیار ایشان بود و آنتن زنده در صدا و سیما اجاره کرده بودند، آقای سیاح که کاندید مجلس شد و تهیه کننده تلویزیون، برای برنامه‌ی خود با آقای زنجانی به صورت رپورتاژ اگهی قرار داده بسته بودند. الان هم فقط می‌توان دعا کرد این پول به بیت المال بازگردد، در شرایطی که ویروس کرونا وجود دارد و ما تحریم هستیم و گشور نیازمند یک دلار هم است. یک و نیم میلیارد یورو رقم بالایی است و  خیلی از مشکلات دارویی و بهداشتی کشور را حل کند، امیدوار هستیم تا اتفاقی بیفتد تا این پول‌ها برگردد.»

در انتها فواد صادقی درباره‌ی شایعه فرار بابک زنجانی از زندان می‌گوید: «بعید می‌دانم، آقای زنجانی وضعیتی را در حال حاضر دارد که امکان فرار کردن و یا مرخصی برای او وجود ندارد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا