خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش روحانی برجسته به شکستن درب حرم‌ها: گرفتار جهل دینی شده‌ایم

عضو ارشد مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره‌ی شکستن درب حرم حضرت معصومه در قم و حرم امام رضا در مشهد به انصاف نیوز می‌گوید: این کار شرعا حرام و بازی با جان انسان است. مراجع باید فتوا صادر کنند، دولت باید محکم جلوی آن‌ها بایستد و قوه قضاییه هم باید ورود کند.

غروب دوشنبه بعد از بسته شدن درب حرم حضرت معصومه در قم و حرم امام رضا در مشهد، جمعی در هر دو شهر پس از اعتراض با فشار و شکستن دری و مانع وارد آنها شدند. این دو حرم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در روز دوشنبه به روی زائران بسته شده بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی در این باره در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: متاسفانه ما سال‌هاست گرفتار جهل دینی شدیم که به کشور خیلی ضربه و آسیب وارد می‌کند. متاسفانه هر چقدر هم به آقایان علما و مسئولین اخطار داده می‌شود که جلوی این جهل مذهبی را بگیرید متاسفانه کسی جلوی آن را نمی‌گیرد و احساس خطر نمی‌کند.

وی افزود:  مسئله کرونا یک مسئله جدی برای مملکت است. آمار ابتلا به این ویروس متاسفانه بالاست، جان انسان‌ها را تهدید می‌کند و خیلی‌ها را راهی قبرستان کرده است. یکی از جاهایی که باعث می‌شود این ویروس سرایت کند، حضور در مراکز مذهبی از جمله حرم‌هاست. دولت باید زودتر جلوی این مراکز را می‌گرفت و مقابله می‌کرد تا ازدحام نشود. کسانی هم گفتند حرم دارالشفاست و نباید درب حرم بسته شود که متاسفانه باعث خیلی ضرر شد و دیرتر برای این مسئله اقدام شد. غافل از اینکه هیچ امامی ادعا نکرده که ما خودمان هر مرضی را شفا می‌دهیم یا حرم ما هر مرضی را شفا می‌دهد. در هر صورت این جهل مذهبی در قالب سخنرانی‌ها، مداحی‌ها و حرکات دیگر صدمات زیادی را به کشور وارد کرده است و یا در حرکات دیگر هم گروهی می‌آیند مصوبه‌ی شورای تامین استان را این طور نقض می‌کنند و با قوه قهریه وارد حرم می‌شوند در حالی که گفته‌اند وارد نشوید. این کار محکوم، خلاف شرع، خلاف عقل و خلاف عرف است. دنیا جاهای عمومی را قرنطینه می‌کند ولی متاسفانه ما در مکان‌های مذهبی‌مان موفق نشدیم این کار را انجام دهیم.

فاضل میبدی درباره راه حل این مشکل گفت: آقایان علما و مراجع باید اعلام کنند که این کار شرعا حرام است. برای اینکه مبارزه با کرونا یک مسئله کارشناسی و علمی است. هرچه کارشناسان گفتند باید به آن  توجه کرد چرا که خلاف نظر کارشناس علمی، شرعا حرام است. مثل این است که کسی برود دکتر و به او بگوید باید فلان دارو را بخوری و یکی دیگر بگوید برو حرم شفا بگیر و دارو را بگذار کنار. این کار شرعا حرام و به جان انسان ضرر وارد می‌کند. 

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: حالا که کارشناسان می‌گویند به دلیل ویروس کرونا نباید به مراکز مذهبی بروید، نباید این کار انجام شود دیگر. عقل هم می‌گوید نباید بروید. چون ضرر و آسیب به جان انسان است و فعل حرام است. بالاخره آقایانی که می‌گویند ورود زنان به ورزشگاه حرام است یا هرکس کنسرت بگذارد حرام است، این رفتار که به نسبت آنها حرام‌تر است. هیچ چیز در اسلام واجب‌تر از نجات جان انسان نیست و هیچ چیز حرام‌تر از ضرر به جان انسان نیست. کرونا یک ویروس خطرناک است و همه جا می‌آید.

وی تصریح کرد: آقایانی می‌گویند حرم دارالشفاست. آیت الله بروجردی که عالم برجسته و مرجع جهان شیعه بود، زمانی که مریض شد قم را پشت سر گذاشت و خود را در بیمارستان فیروزآبادی تهران تسلیم دکترها کرد، پشت پنجره‌ی حرم نرفت و نگفت که من می‌خواهم شفا بگیرم! مهم این است. دیگر آقایان که بالاتر از آقای بروجردی نیستند. این است که مرض، مرض است. میکروب، میکروب است و ویروس هم ویروس است و تنها راه آن هم کارهای کارشناسان است.

فاضل میبدی همچنین گفت: متاسفانه با این کارها دین و اسلام را بسیار خراب و بدنام می‌کنیم؛ در اینجا علمای قم باید محکم جلوی آن بایستند و فتوای حرمت بدهند. دولت هم باید محکم بایستد و آنان را بیرون کند و قوه قضاییه هم باید وارد شود؛ تنها راه  همین است. از جهت فتوایی و هم از جهت برخورد، آقایان باید وارد عمل شوند تا کسی جرئت نکند این کارها با بکند. شوخی با جان مردم جایی است که باید محکم جلوی آن ایستاد.

http://www.ensafnews.com/222341/%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85-%d9%85%d8%b9%d8%aa%d8%b1%d8%b6%d8%a7%d9%86-%d9%82%d9%85%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%b4%d8%b9%d8%a7%d8%b1-%d8%ad%db%8c%d8%af%d8%b1-%d8%ad%db%8c%d8%af%d8%b1-%d8%af%d8%b1%d8%a8/

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا