خرید تور تابستان ایران بوم گردی

۸ اشتباه که سلامت زنان را تهدید می‌کند

الهه جعفرزاده در سایت خبرآنلاین نوشت: معمولاً همه ما با رعایت یک‌سری اصول اولیه، از جمله تغذیه سالم و فعالیت جسمانی، فکر می‌کنیم که به سلامت خود خیلی اهمیت می‌دهیم؛ اما حقیقت این است که حتی آگاه‌ترین افراد در میان ما نیز مستعد اشتباهات کوچکی هستند که می‌تواند سلامتی را به خطر بیندازد.

هیچکس کامل نیست و همه افراد گاهی اشتباهات مختلفی را در زمینه سلامت مرتکب می‌شوند. نکته کلیدی این است که از این تجربیات درس بگیرید و تغییرات مثبتی را برای داشتن یک زندگی سالم‌تر ایجاد کنید. آگاهی و کسب اطلاعات در این‌باره به ما امکان می‌دهد از تکرار اشتباهات اجتناب کنیم. در این مطلب، ۸ اشتباه رایجی که زنان در زمینه سلامت خود اغلب نادیده می‌گیرند و مرتکب می‌شوند، معرفی شده است. اگر شما هم این اشتباهات را انجام می‌دهید، بهتر است از امروز مسیر سلامت خود را اصلاح کرده و بیشتر به خودتان توجه کنید.

۱) غفلت از معاینات منظم

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که زنان در زندگی ممکن است مرتکب می‌شوند، نادیده گرفتن چکاپ‌های ماهانه و سالانه، مانند معاینات و غربالگری‌ها، است. این قبیل مراقبت‌های پیشگیرانه نقش مهمی در تشخیص و مداخله زودهنگام برای درمان بسیاری از اختلالات پنهان ایفا می‌کند. هم‌چنین چکاپ سالانه، فرصتی را برای ارزیابی سطح فشار خون، کلسترول و قند خون فراهم می‌کند که از وضعیت سلامت کلی خود مطلع شوید. تشخیص زودهنگام بیماری‌ها تأثیر بسزایی در نتیجه درمان و کیفیت زندگی افراد دارد. مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از زنان به‌دلیل ابتلا به بیماری‌هایی که می‌توان آن‌ها را با غربالگری در مراحل اولیه تشخیص داد در بیمارستان بستری می‌شوند.

۸ اشتباه رایج که سلامت زنان را تهدید می‌کند

۲) کم‌خوابی

خواب ناکافی بر ابعاد مختلف سلامتی تأثیر منفی دارد. خواب کمتر از ۷ الی ۹ ساعت در طول شب منجر به اختلال در تمرکز، ضعف ایمنی، نوسانات خلق و خو، افزایش وزن و ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری قلبی می‌شود. امروزه اکثر زنان در تلاشند که بین زندگی شخصی، خانوادگی و کاری خود تعادل برقرار کنند و به همین دلیل بسیاری از آنها از کمبود خواب رنج می‌برند.

خواب بهترین اکسیر برای حفظ انرژی، تمرکز و تندرستی در زنان است. برای اینکه خواب کافی و باکیفیتی داشته باشید، لازم است یک برنامه خواب ثابت تنظیم کنید، دستگاه‌های الکترونیکی را حدود یک ساعات قبل از خواب از خود دور کنید، مصرف کافئین را کاهش دهید و به یک کار آرامش‌بخش، مانند گوش کردن به موسیقی یا کتاب خواندن، مشغول شوید.

۸ اشتباه رایج که سلامت زنان را تهدید می‌کند

۳) درمان خودسرانه بیماری

مادران معمولاً در هنگام بیماری خود یا یکی از اعضای خانواده، در وهله نخست سراغ اینترنت می‌روند و درمان‌های مناسب برای بیماری مدنظر را جست‌وجو می‌کنند. کسب اطلاعات درباره‌ی علائم بیماری‌ها از این طریق خوب است؛ اما افراط در این کار، اضطراب را افزایش می‌دهد و ممکن است به تشخیص نادرست منجر شود. درمان‌های ارائه‌شده در اینترنت و صفحات پزشکی به صورت کلی هستند و جزئیات دقیقی از وضعیت سلامتی بیمار را در نظر نگرفته‌اند. ممکن است یک درمان برای فردی مناسب باشد و برای فردی دیگر خطرناک باشد. توصیه می‌شود که برای تفسیر وضعیت سلامتی خود صرفاً به وبسایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی اکتفا نکنید و برای آسودگی خاطر و تشخیص دقیق، به پزشک مراجعه کنید.

۴) بی‌توجهی به سلامت دندان

تحقیقات متعددی نشان می‌دهد که باکتری‌های دهان و التهاب لثه‌ها همیشه سلامت دهان و دندان را تهدید می‌کنند و می‌توانند باعث ایجاد مشکلات سیستمیک مانند بیماری قلبی، دیابت، زوال عقل و حتتی پیامدهای نامطلوب در دوران بارداری شوند. تمیز نگه داشتن دهان، نخ دندان کشیدن و مسواک زدن روزانه، این مضرات را کاهش می‌دهد.

۸ اشتباه رایج که سلامت زنان را تهدید می‌کند

۵) توجه نکردن به هیدراتاسیون

آبرسانی بدن برای همه افراد، به‌ویژه زنان، اهمیت بسیاری دارد، چرا که حیات سلول‌ها و عملکرد سیستم‌های مختلف بدن به دریافت آب کافی بستگی دارد. کم‌آبی بدن می‌تواند انرژی، ثبات خلق و خو و تمرکز را کاهش دهد و در عین حال خطر سردرد، یبوست، سنگ کلیه و عفونت‌های دستگاه ادراری را افزایش دهد. با این حال، بسیاری از افراد هیدراتاسیون یا آبرسانی کافی را دست‌کم می‌گیرند. زنان برای حفظ عملکرد اندام‌های بدن به حدود ۱۱ تا ۱۵ لیوان در طول روز نیاز دارند. آبرسانی مناسب به افزایش انرژی، شادابی کلی، سلامت پوست و مدیریت وزن کمک می‌کند.

۸ اشتباه رایج که سلامت زنان را تهدید می‌کند

۶) استفاده بیش از حد از مکمل‌ها

شاید تعداد کمی از افراد به مکمل‌های دارویی مانند مولتی‌ویتامین‌ها یا ترکیبات گیاهی نیاز داشته باشند. مکمل‌ها داروهای بی‌خطر نیستند و استفاده بیش از حد آنها صرف نظر از هزینه اضافی، منجر به عوارض جدی در فعل و انفعال اندام‌های بدن یا عدم تعادل در دستگاه گوارش شود. از آنجا که این داروها معمولاً شیمی بدن را تغییر می‌دهند، نیاز است حتماً توسط پزشک تجویز و تحت نظر او مصرف شوند.

۸ اشتباه رایج که سلامت زنان را تهدید می‌کند

۷) استراحت ناکافی پس از ورزش

زنانی که که در برنامه هفتگی خود ورزش را گنجانده‌اند، ممکن است اغلب در این امر زیاده‌روی کنند. لازم است بدانید تمرینات شدید و بدون استراحت کافی، به بدن آسیب می‌رساند. ماهیچه‌ها و مفاصل به ریکاوری نیاز دارند تا پس از ورزش، بتوانند خود را تقویت کنند. بدون استراحت، پارگی‌های ریز در فیبرهای عضلانی ایجاد می‌شود که منجر به درد و آسیب مزمن می‌شود. ورزش شدید روزانه هم‌چنین باعث افزایش هورمون‌های استرس، مانند کورتیزول، می‌شود و می‌تواند سلامت گوارش و هضم را مختل کند. حداقل یک الی دو روز در هفته استراحت کنید تا به عضلات فرصت بازسازی و تقویت بدهید.

۸) نادیده گرفتن سلامت روان

حتی زنانی که به‌طور کامل به سلامت جسمانی خود توجه دارند، گاهی اوقات علائم مربوط به سلامت روان را نادیده می‌گیرند یا توجه چندانی به آن نمی‌کنند. لازم است بدانید سلامت روانی به اندازه سلامت جسمی مهم است و باید در اولویت قرار بگیرد. شرایطی مانند اضطراب، افسردگی و حتی اختلال در غذا خوردن در زنان نیازمند مراجعه به روان‌درمانگر است. توجه به سلامت روان به واسطه صحبت کردن با پزشک یا مشاور، به‌هیچ عنوان نشانه‌ای از ضعف نیست، بلکه نوعی خودمراقبتی محسوب می‌شود.

۸ اشتباه رایج که سلامت زنان را تهدید می‌کند

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا