خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«رفتار تولیت آستان قدس برای سایر مسوولین الگو باشد»

سید محسن حسینی‌پویا ، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «موضع تولیت آستان قدس درخصوص بسته شدن درب‌های حرم رضوی عقلانی و منطقی است»، گفت: این رفتار و حرکت ایشان، می‌تواند برای سایر مسئولین ما از حیث حقوقی الگو باشد.

حسینی‌پویا در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تصمیم تولیت آستان قدس مبنی بر بسته‌شدن درب‌های حرم امام‌رضا(ع)، اظهار کرد: کرونا ویروس در کنار اتفاق‌های شومی که برای همه به‌وجود آورده، نقطه عطفی در زمینه‌های مذهبی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه «این اتفاق توسعه را از لحاظ عملی و تئوری در جامعه سریع کرده است»، افزود: در این زمینه، به نظر من بهترین موضع را تولیت آستان قدس رضوی گرفته است. خلاصه صحبت‌های ایشان این بود که ما در قبال جان زوار امام‌رضا(ع) مسئولیت داریم.

موضع تولیت آستان قدس عقلانی و منطقی است

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد  با اشاره به اینکه «به نظر من این بزرگ‌ترین پیشرفتی است که کرونا برای ما به‌وجود آورده است»، افزود: یک مقام مذهبی چنین موضوعی را علنا بیان می‌کند و مسئله را به موضوعات ماورائی متصل نمی‌کند. او با قبول موضوعات بهداشتی و سلامت، مسئولیت را می‌پذیرد و این موضع عقلانی و منطقی را اعلام می‌کند.

رفتار تولیت آستان قدس از حیث حقوقی برای سایر مسئولین الگو باشد

حسینی‌پویا خاطرنشان کرد: این رفتار و حرکت ایشان، می‌تواند برای سایر مسئولین ما از حیث حقوقی الگو باشد. مسئولین باید قبول مسئولیت کنند و بدانند که در قبال هر تصمیم‌گیری و اقدام‌شان چه مسئولیت‌های حقوقی، معنوی، اجتماعی و سیاسی  دارند. اگر همین را بپذیرند همه مشکلات حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه «در خصوص قرنطینه شهرها همین مسئله می‌تواند مورد توجه قرار گیرد»، تاکید کرد: افرادی که مسئولیت دارند باید قبول مسئولیت کنند. این افراد نمی‌توانند تصمیمی بگیرند و بعد از زیر پذیرش مسئولیت‌شان شانه خالی کنند. اختیار همراه با مسئولیت است. این‌طور نیست که تنها یک عده اختیار داشته باشند و هیچ مسئولیت و تعهدی در قبال اعمال خود نداشته باشند.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: جای خوشحالی دارد که از تولیت آستان قدس رضوی این جمله را بشنویم که «ما در قبال جان زوار امام رضا(ع) مسئولیت داریم و به آن پایبندیم». این یک پیشرفت است. امیدواریم که دیگر مسئولان از این رفتار ایشان الگو بگیرند و همه مسئولیت خود را پذیرفته و در قبال تمامی کارهای سیاسی، اقتصادی، امنیتی، منطقه‌ای، بین‌المللی و… مسئولیت عمل خود را بپذیرند.این موضوع یک دگرگونی است که از کرونا برای ما حاصل شده و بسیار عالی‌ است.

با هتک حرمت‌کنندگان باید برخورد قهرآمیزی صورت بگیرد

حسینی‌پویا در خصوص برخورد با معترضان هتک‌حرمت به حرم‌امام‌رضا(ع)، عنوان کرد: در برخورد با افرادی که دیشب به حرم امام‌رضا(ع) هتک حرمت کردند، بایستی برخورد قهرآمیزی صورت بگیرد. برای این افراد باید تفهیم اتهام شود، هرچند که کار آن‌ها، واقعا عمل مجرمانه‌ای بوده است. در اتفاق دیشب تخریب و هتک حرمت صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه «مسئله‌ مهم این است که این عمل باید در قالب اجتماع حل‌وفصل شود»، گفت: همین که عموم مردم این عمل را ناپسند و موجب وهم می‌دانند، همین کفایت می‌کند. یعنی عمل آن‌ها در قبال هیئت منصفه عمومی، محکوم شده است. محکوم کردن این عمل را از دیشب در فضای عمومی، مجازی، مردمی و… می‌توانیم ببینیم. مردم هیئت منصفه عمومی هستند.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: مردم، رفتار و عمل یک عده را که معلوم نیست با چه هدف و نیتی این کار را انجام دادند، محکوم کردند. باید بگذاریم عمل آن‌ها در قالب رفتار اجتماعی منکوب و محکوم شود تا ان‌شاءالله در آینده چنین رفتارهایی اصلا شکل نگیرد.

حسینی‌پویا تاکید کرد: اگر برخورد تنها بخواهد جنبه کیفری و قهرآمیز داشته باشد، شاید نتیجه لازم را ندهد. بلکه باید در فضای عمومی و رسانه‌ای مطرح شود و همگان به زشتی این رفتار پی ببرند تا تضمینی شود که در آینده افرادی نتوانند چنین رفتارهایی را تکرار کنند.

کرونا سرعت توسعه، تغییر و تحول اجتماعی را زیاد کرده است

وی با اشاره به اینکه «تعداد افرادی که دیشب این کار را انجام دادند، در قبال عموم مردم خیلی کم است»، افزود: شاید این یکی از نعماتی است که مصیبت کرونا به ما هدیه داده است. رفتار این چنینی در افکار عمومی مطرود می‌شود. کرونا سرعت توسعه و تغییر و تحول اجتماعی را زیاد کرده است.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد  ادامه داد: ان‌شاءالله در آینده این چنین تفکرها جایی برای عرضه اندام نخواهند داشت چرا که در هیئت منصفه عمومی محکوم می‌شوند.

حسینی‌پویا در خصوص ادامه داشتن تصمیم تولیت نسبت بستن درب‌های حرم مطهر، بیان کرد: همان‌طور که شروع این تصمیم با نظر کارشناسی بوده است، قاعدتا مدت زمان ادامه این تصمیم نیز با نظر کارشناسان خواهد بود. اینکه این تصمیم تا چه زمانی ادامه دارد، احتمالا نه آقای مروی و نه اشخاص غیرمتخصص نمی‌توانند تعیین کننده آن باشند.

وی تصریح کرد: تا هر زمان که استدلال مسئولیت در قبال جان و حفظ جان زوار امام رضا(ع) جواب بدهد، احتمالا این تصمیم باید ادامه پیدا کند. قاعدتا باید منتظر نظرات کارشناسی مسئولین بهداشت و درمان باشیم. باید ببینیم تا کی تهدید تجمعات برطرف می‌شود تا درب‌های حرم  امام‌رضا(ع) و سایر اماکنی که مرکز تجمعات است، به روی همگان باز شده و به روال عادی برگردد.

تا 17 فروردین آمار کرونا در مشهد وحشت‌ناک خواهد بود

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه «باتوجه به آمار و اطلاعات، متاسفانه سیر صعودی مبتلایان به ویروس کرونا در مشهد ادامه خواهد  داشت»، عنوان کرد: براساس آمار و اطلاعاتی که دانشگاه علوم پزشکی مشهد داده است، تا 17 فروردین آمار خیلی وحشت‌ناکی خواهیم داشت.

حسینی‌پویا افزود: در خصوص تعطیلی مترو و اتوبوس ما در مصوبه شورای اسلامی شهر این‌گونه تصویب کردیم که بعد از 5 فروردین ماه، آقای شهردار باتوجه به تصمیمات کارشناسی ستاد مقابله با کرونا فرآیند ادامه تعطیلی مترو و اتوبوس را اعلام می‌کند. باتوجه به همین امر اقدامات لازم را  ایشان انجام خواهد دهد و چه بسا تعطیلی مترو و اتوبوس را تمدید کنند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص ادامه‌ بسته‌شدن درب‌های حرم امام‌رضا(ع)، تصمیم با تولیت محترم آستان قدس رضوی است. اگر شروع تعطیلی بر مبنا نظر کارشناسی است، احتمالا ادامه آن نیز بر همان مبنا باید برنامه‌ریزی شود.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد:به نظر من، کرونا در کنار همه مصیبت‌هایی که برای جامعه ما به دنبال داشته است، یک‌سری تغییر دیدگاه، رفتار، تحولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حقوقی را نیز به‌دنبال خود داشته که از حیث حقوقی من گمان می‌کنم، مسئولیت پذیری مردم، مسئولین، انجمن‌های مردم‌نهاد، خیریه‌ها و خیرین را به دنبال آورده است.

حسینی‌پویا با بیان اینکه «این مسئله برای ما بسیار حائز اهمیت است»، عنوان کرد: امیدواریم این تهدید تبدیل به یک فرصت در سرعت تحولات مثبت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی در کشور شود.

وی گفت: در خصوص اتفاق‌هایی که در مرقد امام‌رضا(ع) و حرم حضرت معصومه(س) اتفاق افتاد، جمعیت مختصری این عمل را انجام داده‌اند که این حرف مردم و ملت ایران نیست چرا که در روزهای گذشته عمده مردم به نظرات کارشناسی و بهداشتی توجه لازم را داشته‌اند. عمده مردم بین عقل و احساسات خود تعادل را برقرار می‌کنند و این دو را با هم خلط نمی‌کنند.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: اگر چنین اتفاقی رخ دهد، به باورهای مذهبی همه ما لطمه وارد می‌شود. امیدواریم بدی‌ها هرچه سریع‌تر از سر ملت شریف ایران و همچنین کل مردم جهان رفع شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا