خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ مجلس به سخنگوی شورای نگهبان: در زمانبندی قانونی عمل کردیم

اسدالله عباسی، سخنگوی هیئت رییسه مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به اظهارت سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر کم کاری مجلس در رسیدگی به بودجه ۹۹ [لینک] گفت: مجلس شورای اسلامی، دقیقا مطابق زمانبندی پیش بینی شده در قانون آیین نامه داخلی مجلس، بررسی بودجه را در کمیسیون های تخصصی و تلفیق دنبال کرد و چون جلسات صحن برای رسیدگی به بودجه باید پیوسته و بلا انقطاع باشد، به روال همه سال‌های پایانی مجلس، بدون اطلاع از این که کرونایی خواهد بود، روند رسیدگی را به بعد از انتخابات موکول کرد.

به گزارش ایسنا، عباسی با بیان این که دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پاتزدهم آذرماه هر سال به مجلس تسلیم نماید، افزود: نمایندگان از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه تا ۱۰ روز می توانند پیشنهادهای خود را به کمیسیون های تخصصی مجلس تقدیم نمایند که اگر تکثیر و توزیع پیشنهادها، چهار تا پنج روز زمان ببرد به ۲۰ آذر خواهد رسید.

سخنگوی هیئت رییسه مجلس افزود: کمیسیون های تخصصی موظفند حداکثر تا پانزده روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم نمایند که این کار به طور تقریبی تا ۵ دی زمان می برد.

عباسی با بیان این که پس از این مرحله کمیسیون تلفیق، موظف است حداکثر ظرف ۱۵ روز بعد از پایان مهلت ارائه گزارش کمیسیون های تخصصی، گزارش نهایی خود را به مجلس تقدیم نماید و با اشاره به این که  این مدت  تا ۱۵ روز با موافقت هیئت رییسه قابل تمدید است، افزود: به این ترتیب گزارش کمیسیون تلفیق در تاریخ پنج  بهمن نهایی شد که نشان می دهد از زمانبندی قانونی عقب نبوده و بررسی بودجه در کمیسیون در فشرده ترین زمان ممکن انجام شده است‌. در عین حال گزارش کمیسیون تلفیق باید تکثیر می شد و در اختیار ۲۹۰ نماینده قرار می گرفت که این اقدام اداری با توجه به وجود ایام تعطیل پنج شنبه و جمعه چهار تا پنج روز زمان  برد و به ۱۰ بهمن  کشیده شد.

عباسی با تاکید بر این که جلسات  مجلس برای رسیدگی به بودجه با بررسی پیشنهاد نمایندگان و کمیسیون های تخصصی همراه است و به طور معمول و بنا به رویه همه ساله، حدود یک ماه طول می کشد، ادامه داد:   طبق ماده ۱۸۳ آیین نامه داخلی، این جلسات  باید  به طور پیوسته و بلاانقطاع در کلیه ایام هفته غیر از جمعه و تعطیلات رسمی منعقد شده و نمی تواند متوقف شود. بنابراین با محاسبه تعطیلات رسمی از جمله ۲۲ بهمن و دیگر تعطیلات، مجلس تا آغاز اسفند و روز انتخابات مجلس فقط ۱۰ روز برای رسیدگی به بودجه فرصت داشت‌ که زمانی ناکافی به حساب می آید. از این رو مجلس بدون اطلاع از آن که کرونایی خواهد بود و بحرانی به وجود خواهد آورد، تصمیم گرفت، رسیدگی به بودجه را بلافاصله بعد از انتخابات آغاز کند تا بتواند جلسات مذکور را بدون توقف ادامه دهد.

سخنگوی هیئت رییسه مجلس ادامه داد: بر همین اساس جلسه علنی صحن مجلس بلافاصله پس از انتخابات برای رسیدگی به بودجه تشکیل شد، که بحران کرونا به وقوع پیوست و ادامه جلسات مجلس با وجود اصرار هیئت رییسه، با منع صریح و قانونی ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان مرجع ذیصلاح تصمیم گیر در این زمینه مواجه شد.

سخنگوی هیئت رییسه مجلس با اشاره به این که مجلس در رسیدگی به لایحه بودجه، نه فقط کم کاری نداشته، بلکه به فشرده‌ترین شکل به بررسی آن پرداخته، اضافه کرد: مجلس بررسی‌ها در کمیسیون های تخصصی، کمیسیون تلفیق، جمع آوری پیشنهادها و حتی تشکیل جلسه صحن علنی را در  فشرده ترین زمان ممکن و بدون کمترین اتلاف وقت انجام دادند.

عباسی در پایان از همه نمایندگان، کمیسیون های تخصصی و تلفیق که به بررسی بودجه اهتمام ورزیدند و همین طور اصحاب رسانه که در اطلاع رسانی آن نقش ارزنده داشتند، تشکر کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا