خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنان عجیب آیت الله بطحایی قبل از فوت بر اثر کرونا [+فیلم]

آیت الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی از اعضای مجلس خبرگان که دو روز پیش بر اثر کرونا درگذشت، دو هفته قبل در سخنانی در میانه‌ی بیماری خود و بهبودی مقطعی، حرف‌هایی عجیب مطرح کرده بود که فیلم آن از شب گذشته در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است.

به گزارش انصاف نیوز، مرحوم بطحایی گفته بود:

قرآن را دست کم نگیریم، دنیا و آخرت و همه چیزمان در قرآن پیغمبر اکرم است. یک طبیب حاذق‌اند، یک پدر مهرمان‌اند. علیکم بالقرآن. حالا بلانسبت مثل این است که به شما بگویند با این بلایی که الان آمده و بین المللی هم شده، چه به جان خود آنها … گفتند فلان جانور می‌زاید یا تخم می‌گذارد، گفت هر چه از این نانجیب بگویی کم گفتی. من نظرم این است که منشاء این آمریکاست. چون اینها با چین طرف شدند، دیدند زورشان نمی‌رسد، از نظر نظامی هم طورشان نمی‌رسد؛ چه کار کردند؟ گفتند یک چنین ویروسی را به وسیله‌ی سربازانشان در آنجا تولید کردند و حالا جان خودشان را هم گرفت. هر کسی چاه می‌کند بهر کسی، اول خودش دوم کسی. حالا خودشان هم و همه جا را گرفته، حتی اروپا را گرفته، مرزها را می‌بندند و چه می‌کنند اما ما باکمان نیست. چرا؟ برای اینکه می‌گوییم خدایا هر طور تو صلاح می‌دانی. می‌خواهی باشیم، باشیم. می‌خواهی نباشیم، نباشیم.

سحر دیشب فکر کردم که تمام کردم. چون این سینه‌ام چنان بود؛ به این ور می‌خوابیدم صدایی شبیه به قل قل می‌داد، آن طرف هم می‌خوابیدم باز هم قل قل می‌کرد. عجب. به یک زحمتی نماز را خواندم. بعد از آن یک ذره تربت امام حسین سلام الله علیه را [استفاده کردم] و تمام شد. تمام شد. عقیده می‌خواهد. شما حتی پیش پزشکان هم که می‌روید، اگه بگوییم [اینطور است] اصلا سرش نمی‌شود. چیزی نمی‌فهمد. اگر هم متخصص و فوق تخصص هم باشد …

اینهایی که از این ویروس می‌ترسند، اینها بیشتر در معرض خطر هستند. چون حالت انفعالی به‌شان دست می‌دهد، آن حالت دفاعی و فکری و بدنی را از دست می‌دهند. پدافند است دیگر. پدافند حتما باید پدافند نظامی باشد؟ این پدافند غیرعامل است. وقتی می‌گویی، می‌گوید آخ آخ همین امشب کی‌ام مرده است، حالت دفاعی را از دست می‌دهی. حالت دفاعی را که از دست دادی، حالا انفعالی پیدا می‌کنی، در آن صورت با همه‌ی ناچیزی …

آخه این ویروس چیزی است که ما ازش بترسیم؟ بعضی‌ها از خدا نمی‌ترسند از کرونا می‌ترسند. ای بابا. چنان آب در لانه‌ها انداخته‌اند. از خدا نمی‌ترسد از ویروس می‌ترسد. چه بگوییم؟ این تناقض، این دوگانگی، این دو زیستی. ها؟ تو که می‌گویی من یلی هستم. اصلا مگر [این ویروس] پیداست و می‌شود دیدش؟ آدم اگر می‌دیدش می‌زد در گوشش! ضعف الطالب والمطلوب. او ضعیف ما هم ضعیف. او از ما ضعیف‌تر است. ویروس در واقع پایین‌ترین موجود زنده است. کوچک‌ترین موجود زنده است. به اندازه‌ی سر سوزنی. ویروس این است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. میگویند علوم دین تخصصی است. اما در پزکس و علوم تجربی بدون علم سخن میگویند. ویروس کجایش زنده است؟ ویروس فقط یک مخزن ژن است. موجود زنده مستقلی نیست. تا در سلول زنده نباشد هیچ فعالیتی ندارد.

    7
    1
    1. سلام علیکم . دوست عزیز،خوب است قبل از اظهار نظر کمی مطالعه کنید . کافی بود یک جستجوی ساده بکنید . کلمه «ویروس »را در گوگل جستجو کنید ،در ویکی پدیا میگوید تا صد سال پیش فکر میکردند ویروس موجود زنده نیست ولی الان شواهدی پیدا شده که آن را موجود زنده میدانند . حالا حداقلش این است که بین دانشمندان ، اختلاف نظر هست . چه خوبست که زود دیگران را تخطئه نکنیم . تشکر

  2. واقعا دیگه نمیدونیم چی بنویسیم
    کسی مانند این بزرگوار که یک عمر در عمق اسلام غوطه ور بود و تمام عمرش در حال فراگیری علوم اسلامی بوده و استاد دانشگاه بوده . و احتمال الوده شدن و بیماری را هم میداده و میدانسته که مریض شده است ولی نه تنها بلحاظ عقلی به دنبال درمان نزد پزشکان و متخصصین علم پزشکی نرفته بلکه علم و دانش پزشکی و تکنولوژی جدید را نفی میکند !

    در صورتیکه در اسلام قاعده وجوب دفع ضرر محتمل، از قواعد عقلی است که مضمون آن حکم عقل به دفع ضرر محتمل و یا مظنون است؛ بنابراین، اگر انسان درباره چیزی احتمال ضرر بدهد، از نظر عقل، دفع آن ضرر محتمل، واجب است. این قاعده در مباحث مختلف اصولی، هم چون بحث حجیت مطلق ظن کاربرد دارد. در بحث حجیت مطلق ظن گفته شده ظن به حکم شرعی ، با ظن به ضرر ملازم است و دفع ضرر مظنون از نظر عقل واجب است، پس عمل به ظن واجب است. یعنی حتی اگر شک داشته که ممکن است بر اثر این بیماری ضرری بهش برسه ، بر او واجب بوده که خودش را درمان کند ! نه تنها از انجام یک کار واجب شرعی غفلت کرده بلکه به مردم توصیه به عدم انجام یک‌ کار شرعی و عقلی را داده ! و‌ بجای اگاهی دادن ، آنها را گمراه کرده است . خداوند گناهان این بزرگوار را ببخشد و از سر او بگذرد و علو درجات را برای این بزرگوار از خواند متعال خواستاریم .

  3. استغفرالله
    این بزرگوار از بزرگان و آشناترین به فقه اسلامی بوده و باعث تعجب و شگفتی است که با وجود آشنایی و تسلط بر اصول فقهی و شرعی و عقلی نه تنها یک واجب شرعی را انجام نداده (دفع ضرر محتمل، واجب است) بلکه علم پزشکی و تخصصی را که در آن صاحب نظر نبوده را اینچنین با قاطعیت رد میکند و دیگران را توصیه به انجام راهی خلاف عقل و آگاهی دعوت میکند !
    زیرا با توجه به فقه و عقل و شرع در اسلام امده است قاعده دفع ضرر محتمل، از قواعد عقلی است که مضمون آن حکم عقل به دفع ضرر محتمل و یا مظنون است؛ بنابراین، اگر انسان درباره چیزی احتمال ضرر بدهد، از نظر عقل، دفع آن ضرر محتمل واجب است. این قاعده در مباحث مختلف اصولی، هم چون بحث حجیت مطلق ظن کاربرد دارد. در بحث حجیت مطلق ظن گفته شده ظن به حکم شرعی ، با ظن به ضرر ملازم است و دفع ضرر مظنون از نظر عقل واجب است، پس عمل به ظن واجب است. با توجه به اینکه این بزرگوار از بزرگان دین اسلام بودند چطور این شرع را رعایت نکرده است و حتی احتمال اینکه این ویروس ممکن است بهش آسیب برساند ، باز هم نزد متخصصین و پزشکان نرفته تا فرصت های درمان از دست برود و بیماری بر او غلبه کند! با توجه به فرموده ایشان که گفتند فکر میکرده ام مرده ام ! پس ایشان از لزوم درمان اطلاع داشته و نه تنها احتمال و شکی هم نداشته به یقین میدانسته که بیمار است و علائم انرا ذکر کرده بود . با همه این نشانه ها مشخص هست با علم و اگاهی از احتمال بروز ضرر و بیماری و مرگ ، باز هم انرا دفع نکرده و یک عمل واجب شرعی را انجام نداده است .

    3
    2
  4. تربت امام حسین کار مسکن کرده نه درمان
    اگر قولی را مستقیما از معصوم شنیدیم باید از آن مطمئن باشیم ولی اگر نقل قول بود ۵۰-۵۰ است. هرچند که ۵۰ درصد غلط باشد هم می‌تواند تلقینش موثر باشد.

    2
    8
  5. منظورش چی بوده که اول گفته ویروس کوچکه و ترس نداره. بعد گفته اگر آدم میدیدش میزد در گوشش. ضعف طالب و مطللوب.

    یعنی میخواسته بگه ویروس چون کوچکه ترس نداره؟ خدا بیامرزدش حرفهاش در این سخنرانی شبیه هذیان گویی بوده و منظورش ازین حرفها زیاد مشخص نیست

    6
    5
  6. نشر یک سخن اشتباه خود اشتباه دیگری است.تربت شفا میده اما خداوند به حضرت موسی ع فرمود در پیِ معالجه خود از طبیب و گیاهان دارویی باشه.نه فقط با دعا.دارو بخور تربت هم به قصد شفا و توسل استفاده کن.

    4
    2
  7. امر خدای متعال بر هر چیزی غالب است؛ اگر مرگ کسی فرا رسد دیگر از هیچ یک از اسباب و مسببات ظاهری و باطنی اثری ساخته نیست که مرگ قانونی گریز نا پذیر است که کل نفس ذائقه الموت.
    بر این اساس توسل به درمان ظاهری و در کنار آن توجه و توسل و دعا به در گاه پروردگار از راه اسباب فیض آن و همچنین مداوای به دارو و تجویز پزشک و همچنین مداوا به آنچه در روایات بر اثر بخشی آن تصریح شده همچون تربت پاک سید الشهدا (علیه السلام) بی شک تاثیر گذار بوده؛ اما انجا که امر الهی بر خلاف آن حتمیت یابد چاره ای جز تسلیم در مقابل اراده الله نیست.

  8. 1- در قرآن و روایات چیزهای دیگری نیز به عنوان شفا دهنده مطرح شده ( مانند قرآن ، عسل و …) ولی می بینیم که گاهی شفا می دهد و گاهی نمی دهد .
    2- استفاده از تربت برای استشفا آداب خاصی دارد که در مفاتیح الجنان ذکر شده است که به طریق دیگری است .
    3- تربت ، دعا ، توسل ، قرآن ، عسل ، طبیب ، دارو و … همه سبب هستند و علت تامه نیستند و منوط به خواست خداوند است اگر بخواهد شفا میدهند و اگر نخواهد نمی دهند که در موارد مختلف تفاوت دارد .
    4- ریختن تربت در آب به امید اینکه شفا بدهد (که فقها اصطلاحا می گویند به قصد رجاء ) مشروط بر مشیت الهی ممکن است موجب شفا شود و اگر خدا نخواهد سبب شفا نخواهد بود .
    5-خود مرحوم بطحائی نیز اشاره به این نکته که خواست خداوند اصل است و بقیه اسباب هستند ، کرده اند که قبل از جملات فوق گفته اند:
    ” ولی ما باکمان نیست چرا؟ برای اینکه می گوییم خدایا هر طور تو صلاح می دانی میخواهی باشیم ، باشیم ؛ میخواهی نباشیم ، نباشیم . العبد و ما فی یده کان لمولاه . “

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا