خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شهردار مشهد: تصمیم تولیت آستان قدس تاریخی است

محمدرضا کلائی، شهردار مشهد گفت: تصمیم تولیت آستان قدس درباره بسته‌شدن حرم مطهر اقدامی بسیار شجاعانه و تاریخی است.

کلائی در حاشیه بازدید از تجهیزشدن نمایشگاه بین‌المللی مشهد برای بیماران کرونا، اظهار کرد: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، برخی از تصمیمات هر سال یا چندسال یک‌بار و برخی از تصمیمات هر قرن یک‌بار گرفته می‌شود.

وی عنوان کرد: باید این را گفت که ظرفیت بیمارستان‌های شهر به‌سرعت در حال پر شدن است و برای اینکه بتوانیم به بیماران خدمات‌رسانی داشته باشیم، باید به تجهیز مکان‌های دیگر نسبت به تخت بیمارستانی فکر کنیم.

تصمیم تولیت آستان قدس شجاعانه و تاریخی است

شهردار مشهد با بیان اینکه «تصمیم تولیت آستان قدس درباره بسته‌شدن حرم مطهر اقدامی بسیار شجاعانه و تاریخی است»، افزود: تصمیم تولیت آستان قدس رضوی درباره توقف ورود زائران و مجاوران به حرم مطهر امام‌رضا(ع) یک اقدام شجاعانه و تاریخی است.

کلائی با اشاره به اینکه «باید قبول کنیم بسته‌شدن حرم مطهر رضوی بسیار اتفاق سخت و تصمیم بستن آن سخت‌تر است»، ادامه داد: درک می‌کنم که حجت‌الاسلام مروی، تولیت آستان قدس رضوی، چقدر باید شهامت و مسئولیت‌پذیری شرعی داشته باشد که چنین تصمیمی را بگیرد. حضرت رضا(ع) صاحب این شهر است و هرچه داریم از ایشان است. حالا ببینید کسی که متولی حرم حضرت رضا(ع) است، با چه دل خونی باید این تصمیم را بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در این اتفاق مردم هم باید صبر کرده، مسئولان باید شهامت به خرج دهند و اگر برعکس این باشد، یعنی مردم شهامت به خرج دهند و مسئولان صبر کنند، فاجعه رخ می‌دهد.

شهردار مشهد با بیان اینکه «بحرانی که با آن مواجه هستیم، بحرانی است که به‌ندرت در طول یک قرن رخ می دهد» تاکید کرد: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، برخی از تصمیمات هر سال یا چندسال یک‌بار و برخی از تصمیمات هر قرن یک‌بار گرفته می‌شود. باید این را گفت که ظرفیت بیمارستان‌های شهر به‌سرعت در حال پر شدن است و برای اینکه بتوانیم به بیماران خدمات‌رسانی داشته باشیم، باید به تجهیز مکان‌های دیگر نسبت به تخت بیمارستانی فکر کنیم.

کلائی در خصوص تجهیز نمایشگاه بین‌المللی مشهد به 10هزار تخت بیمارستانی بیان کرد: گزینه بعد از بیمارستان‌ها و سوله‌های بحران، تجهیز نمایشگاه بین‌المللی خواهد بود. در صورت نیاز می‌توان تا سقف ١٠هزار تخت در نمایشگاه بین‌المللی مشهد جانمایی کرد.

وی در خصوص مخالفت مسئولان کشوری با تصمیمات محلی مشهد، گفت: هرکسی بنا به نزدیکی و دوری با مساله، درکی از آن دارد. درباره بحرانی که در خراسان‌رضوی ایجاد شده است، اگر این تصمیمات گرفته نمی‌شد، شاید با مسائل خیلی بزرگتری روبه‌رو بودیم.

موقعیت ویژه مشهد در سطح کلان درک نمی‌شود

شهردار مشهد ادامه داد: به نظر من در خراسان‌رضوی درک بسیار دقیقی درباره این موضوع وجود دارد، اما به‌صورت کلان موقعیت ویژه مشهد درک نمی‌شود. شرایط بهتری ایجاد شده است، اما در کل تصمیم‌گیری برای مشهد در خارج از استان روند کندی را طی می‌کند.

کلائی با بیان اینکه  «جامعه واقعا آمادگی این اتفاق را نداشت و متأسفانه هرروز به اعماق جدید بحران می‌رسیم»، خاطرنشان کرد: آنچه مهم است، این است که تلفات و هزینه‌های جامعه کمتر شود.

وی افزود: هیچ مقاومتی درباره تعطیلی هیچ فروشگاهی نداریم و هر اقدامی که سبب شود اندکی برای مردم خطر داشته باشد، در لحظه برای آن تصمیم می‌گیریم تا کسی متضرر نشود. به هر حال شرایط امروز، شرایط قرمز و بحرانی است و در این شرایط با کسی که بخواهد برای مردم خطر را افزایش دهد، مماشات نمی‌کنیم.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه «از اختیاراتم برای تعطیلی قطار شهری استفاده می‌کنم»، اظهار کرد: مصوبه شورای شهر برای توقف فعالیت قطار شهری تا ٥فروردین‌ماه است، اما در همان مصوبه به شهردار اجازه داده شده است تا بر اساس شرایط تصمیمات لازم را اتخاذ کند و امکان افزایش آن وجود دارد.

کلائی تاکید کرد: زمانی که تعداد مبتلایان به کرونا روی روال کاهشی برود و حضور در وسایل حمل‌ونقل عمومی امکان‌پذیر شود، تصمیمات دیگری می‌گیریم. البته سناریوهای مختلفی برای این موضوع در نظر گرفته شده است که مثلا در هر اتوبوس فقط ٢٠نفر حضور داشته باشند و البته این نیاز دارد تا ناوگان شهری نیز تقویت شود.

وی تصریح کرد: آن‌چه که مشخص است، این است که تا زمانی که شرایط عادی‌تر نشود، تصمیمات بر مبنای محدودیت حمل‌ونقل عمومی است. پس از عادی شدن شرایط، ابتدا اتوبوسرانی و بعد قطار شهری فعال می‌شود.

شهردار مشهد در خصوص اجرای زمان طرح زوج و فرد از منزل، بیان کرد: این طرح دیروز مصوب شد و بنا بر این شد که تاریخ شروع طرح براساس نظر ستاد مقابله با کرونا در استان باشد و احتمالا این تصمیم امروز اعلام می‌شود. در هر حال اگر این طرح امروز اجرا نشود، فردا (پنجشنبه) روز اول اجرای طرح خواهد بود. براساس این تصمیم، از ساعت ٨ تا ٢٢ طرح زوج و فرد از مبدأ آغاز خواهد شد.

احتمال ابتلای 10هزار مشهدی به کرونا

وی با اشاره به اینکه «شهرداری مشهد هر برنامه‌ای که در آن تجمع بوده را لغو کرده است و برنامه‌های جشنواره نوروزی نیز در این راستا لغو شده است»، عنوان کرد: پیش‌بینی‌ها درباره آمار مبتلایان به کرونا مختلف است، اما امیدواریم با زیر 10هزار مبتلا به کرونا در مشهد، این بحران را جمع کنیم. با این حال باز هم مطمئن نیستم.

شهردار مشهد در پاسخ به این سؤال که «اگر باز هم مصوبات مدیریت‌شهری در تهران لغو شود، آن را اجرایی می‌کنید؟» گفت: این تصمیم، تصمیم ستاد است. تاکنون یک خط قرمز بیشتر نداشتیم که آن را استاندار هم مدنظر قرار داده است و آن حفظ سلامت مردم است. به همین دلیل از حداکثر اختیارات در این موضوع استفاده می‌شود.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، کلائی ادامه داد: به‌طور مثال در گیلان از این اختیارات استفاده نکردند و دیدیم که چه شد. در عزمی که از استاندار خراسان‌رضوی دیدم، خوشبختانه در دیگر مسئولان استان هم وجود دارد. اگر این روند تصمیم‌گیری همین‌طور ادامه یابد و اجرایی شود و مسئولان کشوری هم با ما همکاری کنند، باید بگویم خراسان‌رضوی در بحث مبارزه با کرونا پیشرو خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا