خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چند نکته‌ی قابل توجه منتقدان لوزان در سخنان رهبری

بخش تحلیلی انصاف نیوز: سخنرانی امروز آیت‌الله خامنه‌ای [لینک] در رابطه با مساله‌ی هسته‌ای و مذاکراتی که در لوزان سوئیس صورت گرفت، حاوی نکات بسیاری است که لازم است موافقان و مخالفان بیانیه‌ی مشترک ایران با کشورهای 5+1 درباره‌ی راه حل توافق شده، به آن توجه کافی داشته باشند. ازجمله‌ی این نکات می‌توان به این موارد اشاره کرد:
1 – تاکنون هیچ توافق الزام‌آوری صورت نگرفته است. مسوولان کشور و مسوولان هسته‌ای بر این موضوع تأکید دارند که تاکنون هیچ موضوع الزام‌آوری میان دو طرف به وجود نیامده است و از آنجایی که به مسوولان و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای اعتماد وجود دارد، به این گفته نیز اعتماد می‌شود؛ بنابراین کسانی که در روزهای گذشته مدام بر این موضوع تأکید داشتند که توافق دومرحله‌ای صورت گرفته و یکی از خطر قرمزها زیر پا گذاشته شده، بهتر است در دیدگاه خود تجدیدنظر کنند.
2 – «رهبری از توافقی که عزت ملت ایران را تأمین کند کاملاً حمایت می‌کند». این جمله برای کسانی که می‌گویند چون رهبری به مذاکرات بدبین است پس بهتر است توافقی حاصل نشود و رهبری مخالف توافق است، باید جای تأمل داشته باشد تا از این به بعد حرف خلاف واقعی را بیان نکنند.
3 – یکی از نکاتی که در سخنرانی ایشان باید برجسته شود این جمله است: «من مسایل کلان، خطوط اصلی، چارچوب‌ها و خط قرمزها را عمدتاً به رییس‌جمهور و در برخی موارد محدود به وزیر امور خارجه گفته‌ام اما جزییات در اختیار آن‌ها است».
با تحلیل این جمله، این موضوع قابل فهم است که رهبری در جزییات دست تیم مذاکره‌کننده را باز گذاشته و اختیار کامل داده است تا این جزییات را هر طور خودشان صلاح می‌دانند، به نحوی تنظیم کنند که خطوط اصلی و چارچوب‌ها و خط قرمزها رعایت شود. در نتیجه قابل فهم است که تفاهم‌نامه‌ی لوزان بر سر راه حل، از چارچوب‌ها و خطوط قرمز نظام خارج نشده است و تیم هسته‌ای این اختیار را دارد تا جزییات را به نحوی تنظیم کند که این خطوط قرمز، ازجمله رفع کامل تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای، رعایت شود. بنابراین منتقدان توافق هسته‌ای که معتقدند مذاکره‌کنندگان از چارچوب‌های مورد نظر نظام خارج شده‌اند، یا باید معتقد باشند که تیم مذاکره‌کننده خطوط اصلی مدنظر رهبری را اجرا نمی‌کند که آن‌وقت اعتماد رهبری به تیم مذاکره‌کننده بی‌معنی است، درحالی‌که ایشان همین امروز در رابطه با تیم مذاکره‌کننده می‌گویند که « بنده به مجریان مذاکرات هسته‌ای اعتماد دارم و تاکنون تردیدی نسبت به آن‌ها نداشته‌ام»؛ یا مواردی را که آن‌ها جزو چارچوب‌های نظام می‌دانند، از جانب رهبری جزیی از جزییاتی است که دست تیم مذاکره‌کننده در آن‌ها باز است.
4 – نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کرد، بی‌اعتباری فکت شیت آمریکایی است که در سخنان ایشان نیز مشهود بود؛ بنابراین مناست است که منتقدان توافق هسته‌ای، به‌جای استناد به فکت شیت آمریکایی که برای آبروداری داخلی طرف آمریکایی از جانب آمریکایی‌ها تهیه‌شده است، به تیم مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای اعتماد کرده و به سخنان مسوولان ارشد وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی، استناد کنند.
5 – تأکید مجدد رهبری مبنی بر این‌که این مذاکرات فقط در موضوع هسته‌ای است در کنار این موضوع که اگر طرف آمریکایی در این مذاکرات دست از کج‌تابی‌های خود بردارد می‌توان این تجربه را در مسایل دیگر ادامه داد قابل توجه است. درواقع از این سخن چنین موضوعی قابل‌درک است که حل مساله‌ی هسته‌ای درصورتی‌که طرف آمریکایی بدعهدی نکند می‌تواند مقدمه‌ای برای ادامه‌ی گفتگوها و مذاکرات و تکرار تجربه‌ی هسته‌ای در مسایل دیگر باشد.
در کنار موارد فوق، رهبری در سخنانشان دغدغه‌های خود را نسبت به مذاکرات نیز مطرح کردند که ازجمله‌ی آن‌ها رفع کامل تحریم‌ها و عدم نفوذ به حریم دفاعی و امنیتی کشورمان است که مسایلی است که تیم مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای باید در مذاکرات آن‌ها را حتماً مدنظر خود داشته باشد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا