خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ورود آقایان ممنوع»

خبرگزاری ایسنا در مطلبی با عنوان «ورود آقایان ممنوع» نوشت:

سالهاست که یک و نیم واگن ابتدایی و انتهایی هر قطار مترو به بانوان اختصاص دارد تا بانوان بتوانند بدون دغدغه مسیرشان را به دور از حضور آقایان طی کنند؛ اما در این میان برخی آقایان با نادیده گرفتن این حق، موجب بروز نارضایتی بانوان شده‌اند، بگونه‌ای که طبق اعلام متروی تهران حجم بالایی از تماس‌های مردمی در مورد مترو به سامانه نظارتی، انتقاد از ورود آقایان بوده است و حالا هم مدتی است که طرح ممنوعیت ورود آقایان به واگن بانوان در ایستگاه‌های شلوغ، اجرا می‌شود.

مدتهاست که متروی تهران واگن‌های اول و آخر هر قطار را به بانوان اختصاص داده و با نصب علائم و برچسب‌های مختلف دیواری و زمینی، سعی کرده تا اختصاصی بودن این واگن‌ها را به مسافران یادآوری کند؛ اما در این میان برخی آقایان بنا به هر دلیلی از جمله ناآگاهی و یا سرعت در سوار شدن به قطار، حریم اختصاصی بانوان در واگن‌های مخصوص را با حضورشان رعایت نکرده و موجب بروز انتقادات و اعتراضاتی از سوی بانوان شده‌اند، بگونه‌ای که سوده نجفی عضو هیات رئیسه شورای شهر در صحن علنی شورای شهر به این موضوع متذکر شده و گفته بود: بانوان اعلام کردند که آنقدر آقا در واگن است که نمی‌توانند وارد شوند و وقتی به مسئولان سکو اعتراض شده است آنها می‌گویند که نمی توانیم تذکر بدهیم و نمی توانیم آنها را بیرون کنیم، این درحالیست که در کشورهای پیشرفته و نه اسلامی واگن ویژه بانوان وجود دارد و آیا این خواسته ناچیزی است و چند بار باید آن را تذکر بدهیم تا درست شود؟

همچنین  مهدی اقراریان عضو کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران نیز در این باره تذکری در صحن شورای شهر داده و اظهار می‌کند: یک خلائی در عدم کنترل این موضوع وجود دارد، به گونه ای که من خودم شخصا وقتی با مترو تردد می‌کنم بارها در مواجهه با این موضوع به سراغ پلیس مستقر روی سکو رفته ام و آنها گفته‌اند که به ما مربوط نمی‌شود و وقتی که به مسئول ایستگاه گفته‌ام هم او پاسخ داده که من یک نفر هستم و گوش نمی‌کنند.

وی با بیان این که وقتی می‌گوییم شهرداری و شورا انقلابی است و یا صحبت از کار جهادی می‌کنیم، توقع این است که موضوع حل شود، می گوید: اگر قرار است کسی در آنجا بایستد، برود بایستد. در حالی‌که در برخی از واگن‌های بانوان در کشورهای دیگر فضای پوشیده وجود دارد و ما خودمان را جای مادری بگذاریم که بچه اش نیاز به شیر یا تعویض پوشاک دارد و کرامت انسانی رعایت نمی‌شود. باید کار ویژه‌ای در این خصوص انجام گیرد و گزارش آن را به شورای شهر ارائه بدهند.

این تذکرات در حالی عنوان شده بود بود که بر اساس اعلام مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران ۴۰ درصد تماس‌های مردمی با مترو در حوزه درخواست‌ها و انتقادات، در مورد ورود آقایان به واگن بانوان است و این درخواست در رتبه اول فراوانی شکایات مردمی قرار دارد.

شرکت بهره برداری متروی تهران مدتی سعی کرد با جوش دادن درهای آهنین و یا طراحی درهای جداگانه شیشه‌ای بزرگ، فضای واگن بانوان را اختصاصی نگه دارد؛ اما آنطور که باید نتیجه‌ای حاصل نشد و بر همین اساس با ورود یگان حفاظت مترو، طرح ممنوعیت ورود آقایان به واگن بانوان را به شکلی جدید در ایستگاه‌های منتخب و شلوغ اجرایی کرده است. اجرای این طرح موجب رضایت مترو سواران شده، بگونه‌ای که در مصاحبه با مسافران زن مترو آنها با استقبال از اجرای این طرح، خواستار تداوم اجرا شدند و در این میان هم تعدادی از بانوان نیز نظر متفاوت داشته و ضمن ابراز نگرانی از معیشت دستفروشان نسبت به حضور آقایان در واگن‌های بانوان بی تفاوت بودند.

یک دختر دانشجو با اشاره به اینکه از هفت واگن مترو، تنها دو واگن مخصوص بانوان است و پنج واگن برای تردد آقایان آزاد است، می گوید: اینکه برخی از آقایان باز هم وارد واگن بانوان می‌شوند برای من تعجب دارد چراکه پنج واگن دیگر برای آقایان است هرچند که ممکن است برخی از آقایان به اشتباه یا برای سرعت در سوار شدن به واگن بانوان بیایند؛ اما در حالت عادی، این سوار شدن سوال برانگیز است.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از خانم‌ها مایل نیستند در یک فضای شلوغ و محدود واگن، در نزدیکی مردی غریبه باشند و نیامدن به واگن مخصوص بانوان به نوعی احترام گذاشتن به حریم آنهاست.

یکی از بانوان دیگر نیز با اشاره به اینکه وقتی آقایان وارد واگن می شوند، معذب می شویم، می‌گوید: شاید بخواهیم داخل واگن روسری یا لباس مان را درست و مرتب کنیم؛ اما خب با حضور آقایان نمی‌شود و در مورد دستفروشان مرد ماشاءالله که واگن بانوان به نام آنها سند خورده و کلا باید یک گوشه خودمان را جمع کنیم که به آنها نخوریم.

به گفته وی، دستفروشان یکی دو نفر که نیستند، روز به روز هم تعدادشان افزایش می یابد؛ اما یکی از چالش‌های اصلی این است که عمدتا آقایانی هستند که در ایستگاه‌های خلوت روی صندلی می‌نشینند و تا رسیدن به مقصد هم از جایشان بلند نمی‌شوند و بانوان در واگن بانوان باز هم باید بایستند چراکه آقایی روی صندلی نشسته است.

البته در این میان تعدادی از بانوان نیز نسبت به این موضوع بی تفاوت بودند و می‌گفتند که آقایان نیز مانند سایر مسافران هستند و می‌توانند وارد واگن‌ها شوند.

طرح ممنوعیت وورد آقایان به واگن مخصوص بانوان در مدت زمان اجرایی شدن موجب رضایت بانوان مترو سوار شده که در مورد جزئیات آن با دستیار ویژه شهردار تهران به گفت وگو نشسته و ابعاد مختلف آن را بررسی کردیم.

داوود گودرزی دستیار ویژه شهردار تهران، در خصوص ورود آقایان به واگن بانوان و راهکارهای شهرداری تهران در این موضوع، اظهار می‌کند: در ابتدا و انتهای هر قطار، واگن‌های دارای برچسب اختصاصی واگن بانوان است. این واگن‌های ویژه از سال‌ها قبل با هدف سفر راحت‌تر مسافران و رعایت حقوق بانوان در استفاده از امکانات شهری لحاظ شده است.  

وی با بیان اینکه عدم رعایت این حریم توسط برخی آقایان، اعتراض بسیاری از بانوان را به دنبال داشته است، می‌افزاید: این انتظار از مدیریت مترو وجود داشت که حفظ حریم واگن ویژه بانوان که در بیش از ۳۰ کشور دنیا نیز مشابه آن وجود دارد را با جدیت دنبال کند. از همین رو در چند ماه اخیر یگان حفاظت مترو را در سکوها مستقر کردیم تا به اجرای این رفتار قانونی در واگن‌ها کمک کنیم.

دستیار ویژه شهردار تهران با بیان اینکه در ابتدا و انتهای هر سکوی ایستگاه، یکی از اعضای این یگان حضور دارند، می‌گوید: در حال حاضر این طرح در ۶۰ ایستگاه پرتردد مترو درحال انجام است و اکثر مسافران مترو نیز از اجرای این طرح حمایت کرده و هم در پیام‌ها و هم در مواردی حضوری با پلیس و همکاران ما در مترو از حرکت سیستم به سمت یک نظم، تشکر می کنند ؛ البته یگان حفاظت مترو و انتظامات مترو از گذشته وجود داشتند و انجام وظایف مختلفی برعهده آنهاست. 

گودرزی تصریح می کند: بخش عمده ورود آقایان به واگن ویژه بانوان به واسطه غفلت و عجله برای ورود به قطار است.

دستیار ویژه شهردار تهران ادامه می‌دهد: ما در صورت تأمین نیرو به دنبال توسعه این طرح در تمام ایستگاه‌ها هستیم؛ ولی درعین حال معتقدیم که اکثر مردم تهران قانون‌مدار هستند و در صورت فرهنگ‌سازی این امر در چند ایستگاه و شنیدن تذکرات، این موضوع خودبه‌خود در سایر ایستگاه‌ها نیز رعایت می‌شود.

ساماندهی دست فروشی در مترو

وی در خصوص دست فروشی در مترو نیز می‌گوید: برای اینکه معیشت این افراد آسیب نبیند برنامه ما مشخص کردن مکان‌هایی برای دست‌فروشان در داخل و خارج از ایستگاه‌هاست تا فروشندگان سیار و دست‌فروشان ساماندهی شوند.

به گفته گودرزی، پس از تشخیص هویت با کمک وزارت اقتصاد و درگاه ملی مجوزها، قصد داریم تا به درستی مشخص کنیم که این افراد شغل اصلی‌شان همین است و شغل دومی ندارند یا خدایی ناکرده توسط افراد یا گروه‌هایی اجیر نشده‌اند. پس از تعیین این مکان‌ها در متروی تهران، هرگونه دست‌فروشی در سایر اماکن مترو از جمله سکوها و خصوصاً واگن‌ها، ممنوع است.

وی با تأکید بر اینکه همکاران ما در یگان حفاظت مترو از ورود آقایان به واگن بانوان تحت هر عنوانی از جمله دست‌فروشی و فروشندگی ممانعت خواهند کرد، می افزاید: ما به دنبال آن هستیم که در عین درنظر گرفتن مکان‌هایی برای فروشندگان سیار در مترو، اجازه حضور دست‌فروشان در واگن‌ها را ندهیم تا به یک نظم دقیق در انضباط شهری برسیم، چرا که در حال حاضر دست‌فروشی داخل قطار ممنوع است و در صورت عدم رعایت این موضوع و تکرار آن، حتماً مسئله به پلیس اطلاع داده می‌شود تا برخورد جدی‌تری صورت بگیرد.

دستیار ویژه شهردار تهران با بیان اینکه لازم است مردم برای رسیدن به این هدف به ما کمک کنند، خاطرنشان می کند: عدم همکاری مردم در هر موضوعی، امکان اجرایی شدن هر قانونی را غیرممکن می‌سازد. 

گودرزی اضافه می‌کند: اهمیت همکاری مردم در حوزه حجاب نیز قابل توجه است؛ در حوزه حجاب نیز، محمل ورود ما همین موضوع اجرای قانون در جامعه است و همه ما موظف به رعایت این قانون هستیم. طبق قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر هم مدیریت مترو و هم سایر گروه‌های مردمی می‌توانند تذکر دهند؛ چراکه این رفتار، یک رفتار غیرقانونی است و قرار نیست هرکسی یک‌بخشی از قانون را رعایت کند و بخشی دیگر را قبول نداشته باشد و آن را زیر پا بگذارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا