خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تغییر کاربری به جای تعطیلی حرم

محمد حقی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «تغییر کاربری به جای تعطیلی حرم» نوشت:

در روزهایی که گذشت تصمیم‌های مختلفی در مورد رفت‌وآمدهای مردم، در رفت‌وآمدهای شهری و بین‌شهری اتخاد شد. یکی از تصمیم‌ها که حاشیه بسیاری داشت و متاسفانه واکنش‌های غم‌انگیزی هم درباره‌اش شاهد بودیم، منع رفت‌وآمد به حرم مطهر امام رضا(علیه‌السلام)، حرم حضرت معصومه(سلام‌الله علیها) و سایر بقاع امامزادگان جلیل‌القدر بود. اتفاقی که باعث اعتراض اقشار مختلف مردم شد. حال، سوال این است تعطیلی حرم و بی‌تفاوتی حرم و مسوولین آن نسبت به این بیماری که شایع شده است، بهترین تصمیم بود؟

بسیاری از معترضان سوال اصلی‌شان همین بود. آیا تعطیلی حرم بهترین تصمیم بود؟ حرم از دیرباز، به منزله پناه‌گاه شیعیان و مسلمانان بوده است. فراموش نکنیم در دوره‌هایی از تاریخ، وقتی ظالمان می خواستند ظلمی کنند، عالمان دینی به تحصن به حرم می‌آمدند. یعنی نقطه آخر توسل مردم، نقطه آخر پناه‌گاه مردم، همین حرم بوده است. در تاریخ معاصر از آن بست‌نشینی‌های قم و شاه‌عبدالعظیم و اینها گزارش‌های مفصلی وجود دارد. از سوی دیگر، با راه اندازی بیمارستان‌های صحرایی در سطح کشورتوسط نهادهای نظامی و غیرنظامی بر اساس مأموریت‌های محوله مواجه هستیم. در شهر قم، ورزشگاه نیمه‌تمام، بیمارستان نیمه‌تمام را تجهیز کرده‌اند تا در صورت لزوم و نیاز در اختیار بیماران قرار بدهند. پارکینگ بیمارستان بقیه‌الله تهران را تخت گذاشته‌اند و به این بیماری اختصاص داده‌اند.

حالا مسئله این است آستان شریف حرم امام‌رضا و حرم حضرت معصومه و اماکن متبرکه دیگر، می‌توانست سوای بر اینکه برای مردم عادی تعطیل باشد، برای درمان بیماران کرونایی باز باشد. آری اینجا پناهگاه مردم است. مبتلایان با صلاح‌دید وزارت بهداشت و نهادهای مربوطه، جاهایی در حرم مطهر امام رضا(علیه‌السلام)، حرم حضرت معصومه(سلام‌الله علیها)، همینطور در جمکران که به لحاظ تجهیزات و امکاناتش هم خوب بود بستری می‌شدند.

آنجا هم توسل مردم و بیماران اتفاق می‌افتاد و هم فرآیند درمانی‌شان طی می‌شد. از سوی دیگر، کسانی هم که مشتاق بودند به تشرف و خدمت، اگر کاری از دستشان برمیامد. این امکان برایشان فراهم می‌شد که تشریف بیاورند و برای بیماران و زائران خدمت‌رسانی انجام بدهند. به گمان بنده، یکی از نقاط جدی برای این مسئله، این بود که کارکرد حرم، جایگاه پناه‌گاهی خودش را داشته باشد و مردم احساس کنند بهترین‌ها برای‌شان رقم بخورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا