خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازخوانی یک پرونده حنجالی در سالی که گذشت

ایسنا در گزارشی نوشت: یکی از پرونده‌های مهم سال ۹۸ پرونده «علیرضا زیباحالت منفرد» جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی بود که پس از رسیدگی به آن در سال ۹۸، او به ۲۵ سال حبس و رد مال محکوم شد.

پس از دستگیری بابک زنجانی متهم بزرگ اقتصادی در سال ۹۲  و برگزاری جلسات دادگاه او و همدستانش، چندین بار نام «علیرضا زیبا حالت منفرد»  در جلسات دادگاه مطرح و از او به عنوان جعبه سیاه اقدامات مجرمانه بابک زنجانی نام برده شد.

پرونده «بابک زنجانی» یکی از مهمترین پرونده‌های اقتصادی در سال های اخیر است که از سال ۹۲ تاکنون که ۶ سال از این پرونده گذشته، هنوز حکم پرونده اجرا نشده است. یکی از  افراد مرتبط با بابک زنجانی، «علیرضا زیباحالت منفرد»  متولد ۲۰ آبان ۱۳۵۲ در تهران  بود که به «جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی»   معروف شد. «علیرضا زیباحالت منفرد»  متهم دستگیر شده،  جعبه سیاه فعالیت‌های مجرمانه بابک زنجانی بود که در خصوص اخذ مجوز فعالیت و خرید بانک FIIB توسط متهم اصلی پرونده محسوب می‌شد.

بیست و ششم دی ماه سال ۹۵ اداره کل امور بین الملل قوه قضائیه در اطلاعیه‌ای خبر استرداد یکی از متهمان پرونده فساد نفتی را منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده بود که متهم «ع.  ز» یکی از متهمان اصلی پرونده فساد بزرگ نفتی است که بامداد روز یکشنبه ۲۶ دی سال ۹۵ به کشور مسترد شد. متهم مذکور که به دستور شعبه ششم بازپرسی دادسرای ناحیه ۲۸ تهران تحت تعقیب بین‌المللی قرار گرفته بود، توسط پلیس بین‌الملل ناجا با همکاری سایر نهادها به کشور مسترد شد. درخواست استرداد متهم ابتدا به کشور مالزی ارسال و در آنجا دستگیر شد، لیکن استرداد وی ناکام ماند تا اینکه در کشور دیگری شناسایی و دستگیر شد.

متهم علیرضا زیباحالت منفرد پس از دستگیری بابک زنجانی، از ورود به کشور امتناع کرد. او در سال ۱۳۸۹ با بابک زنجانی آشنا می‌شود و به لحاظ نفوذی که در کشور مالزی داشت، به گونه‌ای که مقام مشورتی داتو را دریافت کرده بود، موفق می‌شود مجوز فعالیت بانک اف.  آی.  آی. بی (First Islamic international bank) را برای اقدامات مجرمانه زنجانی اخذ نماید.

متهم با استفاده از ارتباطات خود و اخذ پانصد میلیون تومان، حق‌الزحمه، بانک مذکور را به مبلغ چهار میلیون دلار برای بابک زنجانی خریداری می‌کند. بابک زنجانی همچنین با خرید بانک کنت در تاجیکستان و با توجیه فراهم شدن زمینه پرداخت دستمزد پیمانکاران شرکت ملی نفت در خارج از کشور، موفق می‌شود دو بانک مذکور را به مبلغ یکصد و شصت میلیون یورو به بانک ملت واگذار کند.

در همان زمان دستگیری از متهم زیباحالت منفرد اموالی شامل چندین ملک و آپارتمان، یک دستگاه بنز پانصد و یک تخته فرش یک میلیارد تومانی توقیف می‌شود.

طبق اعلام جعفری دولت آبادی دادستان وقت تهران، این فرد در خرید و فروش محموله‌های نفتی بابک زنجانی نقش داشته و پس از تأسیس بانک اف.  آی.  آی. بی در واقع پروژه بابک زنجانی تکمیل شد؛ چراکه این پروژه یک بانک کم داشت که با کمک «ع.  ز. م» خریداری شد تا در بستر آن، بابک زنجانی اقدامات مجرمانه‌اش را انجام دهد.  متهم مذکور محموله‌های نفت دریافتی توسط بابک زنجانی از وزارت نفت را از طریق یک شخص هندی تبار، به شرکت‌هایی از جمله العقیلی در امارات می‌فروخته است که با تحقیق از این متهم، سرنخ‌های لازم برای کشف وجوه حاصل از فروش محموله‌های نفتی به بابک زنجانی به دست می‌آید. ۱۹ آبان ماه سال ۹۷ کیفرخواست علیرضا زیباحالت منفرد جعبه سیاه (نقطه تاریک) پرونده بابک زنجانی صادر شد و رسیدگی به این پرونده در شعبه ۱۵  دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی در سال ۹۸ آغاز شد.

در اولین و دومین جلسه دادگاه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی که بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد، کیفرخواست ۹۸ صفحه‌ای پرونده توسط نماینده دادستان قرائت شد.

طبق اعلام قاضی صلواتی در دادگاه، پس از اینکه رسیدگی به پرونده مفسد اقتصادی بابک زنجانی به پایان رسید،   آقای “زیبا حالت منفرد” متواری بوده است.  متهم در کشور دومینیکا با تلاش شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان (عج) و همکاری پلیس اینترپل دستگیر شده است.  متهم سفیر دومینیکا در کشور مالزی بوده است که مطابق مقررات این کشور مقام پادشاهی داشته و در ضمن مدیریت شرکت‌های نفتی متهم بابک زنجانی را برعهده داشته است.

طبق کیفرخواست صادره، علیرضا زیباحالت منفرد متهم است به مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور همراه با مفسد اقتصادی محکوم به اعدام، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت HK و پولشویی به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو.

در سومین جلسه دادگاه در ۳۰ اردیبهشت ماه سال ۹۸، طبق اعلام رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، متهم در کشور دومینیکا با تلاش شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان (عج) و همکاری پلیس اینترپل دستگیر شد. متهم سفیر دومینیکا در کشور مالزی بود که مطابق مقررات این کشور مقام پادشاهی داشته و در ضمن مدیریت شرکت‌های نفتی متهم بابک زنجانی را برعهده داشته است.

علیرضا زیباحالت منفرد در دفاع از خود گفت: من اعتراف می‌کنم در کشوری غیر از وطنم و به نفع وطنم ممنوعیت‌های ناشی از تحریم‌ها را نقض کردم. من توانمند بودم که در راستای خدمت به وطن در مسیری قرار گیرم که آن را امروز دکترین تحریم می‌نامیم، پیدا کردن بانک در زمان تحریم برای یک ایرانی که مورد وثوق وزیران وقت و برخی از نمایندگان مجلس بود چگونه طرح اتهام بسترسازی برای جلب و کلاهبرداری برای من عنوان شد.  من با اعتماد به اینکه بابک زنجانی در حال دور زدن تحریم‌های بین‌المللی است و مورد وثوق است این اقدام را انجام دادم، بنده به هیچ عنوان نیتی جز آنکه عرض کردم نداشتم و از طرفی هیچ گونه علّی و معلولی با همکاری بنده و اتهامات بابک زنجانی وجود نداشته است. متأسفانه آنچه بازپرس بنده از آن به عنوان تحصیل مال از طریق نامشروع ارائه نموده‌اند، دستمزد بنده بوده است.

در چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد معروف به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی در اول خردادماه ۹۸ قاضی صلواتی خطاب به زیباحالت منفرد گفت: ۶۰ میلیون دلار بابت ذخیره نفت‌ها به جیب زده‌اید.

علیرضا زیباحالت منفرد در چهارمین جلسه دادگاه در دفاع از خود خطاب به قاضی صلواتی گفت: سوابق شما نشان می‌دهد شخص با تجربه‌ای هستید. آیا کیفرخواست با این میزان تناقض دیده اید؟ من از ایران مهاجرت کردم اما همواره قلبم برای ایران می‌تپید. داشتن پاسپورت دیپلماتیک برای من ارزش داشت اما ایرانی بودن ارزش بیشتری برایم ارزش داشت.

نماینده دادستان نیز گفت که حلقه نهایی جهت اینکه بابک زنجانی به نیت مجرمانه خود برسد شما هستید و اگر متواری نبودید در پرونده اصلی به پرونده شما رسیدگی می‌شد که متهم زیبا حالت منفرد پاسخ داد: من متواری نبودم و ۱۵ سال است که خارج از کشور و مقیم کشور مالزی هستم.

در پنجمین جلسه دادگاه در ۵ خردادماه ۹۸ رسول کوهپایه زاده وکیل بابک زنجانی با حضور در جلسه دادگاه گفت: «زیبا حالت منفرد» با مظلوم‌نمایی منکر نقش خود در پرونده می‌شود.  موکل من ۶ سال است در زندان به سر می‌برد و عبرت گرفته است. دفاعیات امروز ما نافی رأی قطعی شعبه صادره نیست و ما در مقابل رأی صادره دادگاه تسلیم هستیم و آقای بابک زنجانی بدهکار است و تا ریال آخر بدهی خود را باید پرداخت کند.

در ششمین و آخرین جلسه دادگاه در ۱۱ خردادماه سال ۹۸، علیرضا زیباحالت منفرد در آخرین دفاع از خود گفت: زنجانی مورد وثوق شخصیت‌های نظام بود چرا من نباید به وی اطمینان می‌کردم. چه انتظاری از من بی سواد می‌رفت که در کشور غریب به ایشان اطمینان نکنم. من از هیچیک از اقدامات مجرمانه زنجانی اطلاع نداشتم. حتی یکسال قبل از بازداشت او نیز رابطه‌ام را با ایشان قطع کردم.

منفرد  در خصوص اتهام آب ریختن در نفت‌ها نیز گفت: من تا حالا یک نفت کش را از نزدیک ندیدم چطور امکان دارد در نفت آب ریخته باشم. همچنین من هیچ وقت بانک تأسیس نکردم که بستر جرم محیا شود. آیا اگر بانک من کار درست انجام می‌داد از من تقدیر می‌کردید. من از هیچ یک از اقدامات مجرمانه زنجانی اطلاع نداشتم. حتی یکسال قبل از بازداشت او نیز رابطه ام را با ایشان قطع کردم. من مثل شرکت hk قربانی هستم و دیگر دفاعی از خود ندارم.

با ارائه آخرین دفاعیات علیرضا زیباحالت منفرد، قاضی صلواتی ختم دادرسی را اعلام کرد و گفت: حکم این پرونده در مهلت قانونی صادر خواهد شد.

۲۷ شهریورماه سال ۹۸  اعلام شد علیرضا زیباحالت منفرد به تحمل حبس، پرداخت جزای نقدی و رد مال محکوم شده و رای صادره بدوی و قابل تجدید نظر خواهی در دیوان عالی کشور است.

غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری ۳۰ مهرماه سال ۹۸ در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا حکم  پرونده زیباحالت منفرد معروف به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی صادر شده است؟ گفت: در این پرونده حکم بدوی صادر شده و منتهی به محکومیت شده و محکومیت سنگین است. از آنجا که پرونده جزو پرونده های عادی بود و جزو پرونده های ویژه اقتصادی دادگاه انقلاب نبود و قطعیت نیافته، از بیان جزییات  معذوریم. ان‌شاءالله با قطعی شدن حکم توسط دیوان عالی اطلاع‌رسانی می‌شود.

براساس این گزارش، نهایتا در ۱۵ بهمن ماه سال ۹۸، اسماعیلی اعلام کرد:  آقای علیرضا زیباحالت منفرد که برخی از رسانه‌ها به عنوان جعبه سیاه پرونده بابک از او یاد کردند با تاخیر دستگیر شد و بعد از دستگیری تحقیقات و روند محاکمه  انجام شد. حکم در دیوان عالی تایید شده است. او به جرم مشارکت عمده و کلان در نظام اقتصادی و مشارکت کلاهبرداری شبکه‌ای از شرکت نفتی اچ کی به مبلغ یک و دو دهم میلیارد یورو به ۲۵ سال حبس و استرداد کلیه اموال منقول وغیرمنقول و وجوه حاصل از کلاهبرداری و رد آن در حق شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران و شرکت اچ کی و به جزای نقدی معادل مال کلاهبرداری شده،   محکوم شده و این حکم قطعیت یافته و در حال اجراست.

براساس این گزارش، آیا با اجرای حکم پرونده علیرضا زیباحالت منفرد،  حکم بابک زنجانی به اجرا در می آید یا خیر؟

پاسخ به این سوال در آینده مشخص خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا