خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زیباکلام: مردم ایران هم زمانی شبیه مردم ترکیه رفتار می‌کردند

صادق زیباکلام دلیل تفاوت رفتار مردم ایران و مردم ترکیه را در برخورد با معضلات اقتصادی اخیر، کاهش اعتماد عمومی نسبت به دولت و مسوولین دانست و گفت: متاسفانه آنقدر فساد و دروغگویی زیاد شده است که بعضی از مردم معتقدند پشیزی برای دولت و مسوولین ارزش ندارند.

در نیمه‌ی دوم مردادماه، مردمی در ترکیه نیز مثل مردمی در ایران در مقابل صرافی‌ها صف بستند، اما به یک دلیل کاملا متفاوت. درپی اقدامات آمریکا در اواخر مردادماه، ارزش لیر ترکیه به پایین‌ترین حد خود سقوط کرد، به همین دلیل اردوغان از مردم ترکیه دعوت کرد تا برای افزایش قدرت پول ملی آن کشور، طلاها و دلارهای خود را برای خرید لیر، بفروشند و مردم ترکیه نیز در برخی استان‌ها در مقابل صرافی‌ها صف بستند تا دلارهای خود را به لیر تبدیل کنند؛ یا با پخش ویدئوهایی در فضای مجازی دلارهای خود را آتش زدند و کالاهای آمریکایی خود مثل گوشی‌های آیفون را شکستند.

صادق زیباکلامصادق زیباکلام در گفت و گو با خبرنگار انصاف نیوز، با اشاره به شکل مواجهه‌ی برخی از مردم ترکیه با معضلات اقتصادی که شباهت‌هایی با مشکلات اقتصادی اخیر ایران داشت، گفت: اما چندی پیش دیدیم که مردم ترکیه بالعکس مردم ایران عمل کردند، و به سمت طلا و دلار هجوم نبردند تا بخرند. بلکه خیلی از آنها دلارهای خود را فروختند تا درحقیقت به دولت ترکیه کمک کنند، وقتی اینها را نگاه می‌کنی نتیجه می‌گیری چه تفاوتی بین مردم ترکیه و ایران وجود دارد.

او ادامه داد: اگر مقداری به عقب‌تر برگردید متوجه خواهید شد که مردم ایران نیز دقیقا در یک دوره‌ی نه‌چندان دور دقیقا شبیه به مردم ترکیه رفتار کردند؛ مثلا در دوران انقلاب در محله‌ی ما که شمیران بود، دوتا بشکه‌ی نفت آوردند؛ به علت اعتصاب پالایشگاه‌ها، نفت خیلی کم شده بود و خیلی‌ها به نفت  نیاز داشتند زیرا زمستان بود و در خانه‌های خود مریض و بچه‌ی کوچک داشتند. قرار شد مردم به ما مراجعه کنند و نیازمندی‌های خود را بگویند تا آن ۴۰۰ لیتر بین آن‌ها برحسب نیازهایشان تقسیم شود. من هروقت این داستان را تعریف می‌کنم بغض گلویم را می‌گیرد برای اینکه هیچکس نیامد تا نفت بگیرد، در حالی که خیلی‌ها واقعا به نفت نیاز داشتند اما به خاطر ایثار و فداکاری حتی یک نفر نیز نیامد، یعنی دقیقا همان چیزی که امروز آن را در مردم ترکیه می‌بینید.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اما امروز وقتی دولت اعلام می‌کند که کسانی‌که به 45 هزار و پانصد تومان یارانه نیاز ندارند ثبت‌نام نکنند، می‌بینید که ۷۵ میلیون نفر از ۸۰ میلیون جمعیت ایران برای یارانه ثبت‌نام می‌کنند. این یعنی نقطه‌ی مقابل مردم ترکیه و دوران انقلاب عمل کردند.

وی در ادامه گفت: اکنون این سوال مطرح می‌شود که چه چیزی باعث می‌شود مردمی که آن روز حاضر نشدند علیرغم نیاز خود نفت بگیرند اما امروز اگر مسجد محل نفت بدهد همه می‌گویند بچه‌ی شیرخوار، مریض، پیرزن و پیرمرد داریم و شش دستگاه باید ردیف کنند تا آدم‌ها دو بار نفت نگیرند و این‌گونه است که کلانتری و نیروی انتظامی محل نیز ورود پیدا می‌کند تا اغتشاش نشود.

زیبا کلام افزود: اما این‌ها برای سال 57 بود و الان در سال 97 هستیم و این داستان برای 40 سال پیش است؛ اکنون مردم اینگونه رفتار می‌کنند چون اعتماد به دولت و مسوولین دیگر مانند آن زمان نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. متاسفانه آنقدر فساد و دروغگویی زیاد شده است که بعضی از مردم معتقدند پشیزی برای دولت و مسوولین ارزش ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا