خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مقاله‌ی تخت روانچی در یو اس آی تودی درباره‌ی تحریم و کرونا

«مجید تخت روانچی»، نماینده ایران در سازمان ملل گفت: تحریم های آمریکا علیه بخش پزشکی ایران، مانع مهمی بر سر تلاش های ایران برای مهار کرونا است.

به گزارش ایسنا، مجید تخت روانچی در مقاله ای در یو اس آی تودی نوشت: ایرانیان در سراسر جهان، نوروز یا سال نو را که همزمان با آغاز بهار نیز است، جشن گرفتند. نوروز، بزرگترین و مهمترین جشن سال برای ایرانیانی است که در ایران و یا خارج از کشور زندگی می کنند و همچنین برای ١١ کشوری که همسایه ایران هستند.  با این حال، جشن امسال بسیار متفاوت است. مردم در سراسر سیاره ما در حال جنگ با ویروس کرونایی هستند که جان ده ها هزار نفر را در سراسر جهان گرفته است و در بسیاری از کشورها شمار تلفات همچنان رو به افزایش است. مردم ایران نیز درحالی  با این چالش دست و پنجه نرم می کنند که از تاخت و تاز این ویروس ایمنی ندارند.

سازمان بهداشت جهانی، این ویروس را یک بیماری همه گیر خوانده است و بسیاری از کشورها میلیاردها دلار برای مقابله با آن هزینه می کنند.  هیچ چشم انداز روشنی وجود ندارد که چه زمانی این بیماری مهار خواهد شد. ایران نیز به نوبه خود در تلاش است تا منابع خود را برای شکست این ویروس بسیج کند. با این حال، توانایی ایران برای مدیریت این بیماری، به گونه ای مؤثر، به دلیل تحریم های تحمیلی ناعادلانه آمریکا  بر مردم ایران، محدود است.

بیش از ۲۲ ماه است که آمریکا از توافق هسته ای با ایران یا برجام خارج شده و رژیم تحریم های بی سابقه ای را علیه ایران وضع نموده است که شرایط دشواری را برای مردم عادی ایجاد کرده است، به ویژه آسیب پذیرترین اقشار جامعه، ازجمله بیماران با بیماری های خاص که از کمبود داروهای وارداتی رنج می برند.
دولت آمریکا همواره ادعا می کند که کالاهای بشردوستانه از مجازات های فرا سرزمینی اش معاف هستند.  با این حال این ادعا، خلاف واقع است. کانال مالی که برای تسهیل این گونه معاملات، حتی برای کالاهای بشردوستانه مورد نیاز است قابل دسترسی نیست چرا که موسسات مالی نگران اقدامات تنبیهی آمریکا در صورت نقض قوانین این کشور هستند. حتی کانال به اصطلاح سوئیس که به منظور تسهیل تجارت بشردوستانه با ایران طراحی شده و با هیاهوی زیادی رونمایی شد، در عمل کارایی ندارد، چرا که ماهیتا انتقال ذخایر ارزی ایران – که خارج از کشور مسدود شده است – به بانک تعیین شده سوئیسی با دشواری های بسیاری روبرو است. علاوه بر این، مداخله های سخت گیرانه آمریکا در تجارت با ایران، به کاهش هرچه بیشتر ذخایر ارزی ایران منجر شده و  ممکن است این کانال طی چند ماه آینده تبدیل به سازوکاری کاملا بی خاصیت شود. به این ترتیب، به نظر می رسد که دولت آمریکا بیشتر علاقه مند به گفتار درمانی در پاسخ به درخواست های بشردوستانه بوده و بیش از آن که به دنبال تسهیل واقعی تجارت بشردوستانه با ایران باشد، به تبلیغات مشغول است.

امروزه تمام دنیا به مقابله با ویروس کرونا مشغول است. هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند که از تهدید کرونا مصون است. این یک تهدید بین المللی است که از مرزها عبور می کند و نیاز به یک واکنش بین المللی کاملا هماهنگ و منسجم دارد. تحریم های آمریکا، از جمله تحریم های علیه بخش پزشکی ایران، مانع مهمی بر سر تلاش های ایران برای مهار این ویروس است. بنابراین، ایران با وجود توانایی های عالی پزشکی و در حالی که  به شدت از این ویروس متاثر شده، کمتر از سایر کشورهای مشابه برای مقابله با این ویروس مجهز شده است. کشورها امروز بیش از گذشته به یکدیگر وابسته هستند.  چالش های پیچیده ای که جهان امروز با آن روبرو است، نیاز به همکاری و هماهنگی بیشتری در سطح بین المللی دارد. در این شرایط هیچ کس به تنهایی قادر به مقابله با این چالش ها یا فائق آمدن بر تبعات آن نیست.

نتیجه آن که تمام ملت ها در کشتی واحدی در گذر از دریاهای غالباً طوفانی نشسته اند. یا با هم موفق و پیروز خواهیم شد یا همگی صدمه دیده و با هم می بازیم. دیگر برنده یا بازنده مطلق وجود ندارد.

ادامه تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران بر توانایی ایران برای مهار این بیماری تاثیر منفی خواهد گذاشت. مردم ایران نیز در نتیجه این سیاست شکست خورده ، رنج بیشتری خواهند کشید و ملت های دیگر هم به تبع آن در جهان بهم پیوسته ما متحمل آسیب های بیشتری خواهند شد.  اصرار آمریکا مبنی بر ادامه یا حتی تشدید تحریم ها، نه تنها غیراخلاقی و خلاف قوانین بین المللی است، بلکه زندگی بسیاری از مردم را، نه فقط در ایران، بلکه در سراسر جهان به خطر می اندازد. بهترین کاری که آمریکا در حال حاضر می تواند برای کاهش انتشار ویروس انجام دهد، برچیدن تحریم هایش علیه ایران است. این امر به بخش های دولتی و خصوصی ایران این امکان را می دهد تا منابع لازم برای مبارزه با این ویروس را داشته باشند. ایالات متحده تحت تعهدات اخلاقی و قانونی قرار دارد که این کار را هرچه زودتر انجام دهد و نه تنها به ایرانیان، بلکه به بشریت کمک کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا