خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزیر اقتصاد: وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود است

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد با بیان اینکه “وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود است ولی به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم”، گفت: ادامه روند کاهش تورم، مثبت بودن رشد اقتصاد غیرنفتی و برداشتن گامی بزرگ در واگذاری شرکت‌های دولتی با تغییر روش واگذاری از جمله اخبار امیدبخش قابل تحقق در سال‌جاری است.

به گزارش ایسنا، دژپسند در گفت‌وگو با یک برنامه رادیویی با موضوع «فرصت‌های اقتصادی تحریم»، گفت: اطلاعات مربوط به متغیرهای کلان اقتصادی نشان می‌دهد وضعیت ما رو به بهبود است ولی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. نقطه مطلوب نقاطی است که  در سیاست‌های کلی و برنامه ششم به تصویر کشیده شده است.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، ما باید سالانه از ۶۰ میلیارد دلار منابع مالی خارجی استفاده می‌کردیم و نیز بالغ بر  ۷۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در کشور انجام می‌دادیم که بدلیل اعمال انواع و اقسام محدودیت‌ها در ورود منابع، نمی‌توان این ارقام را در ظرف زمانی معین شده  محقق کرد، به همین دلیل با نقطه مطلوب فاصله داریم.

دژپسند ادامه داد: در این شرایط و با وجود تحمیل این همه مضایق، صادرات غیرنفتی روند خوبی را داشت که  در خور تقدیر است. صادرکنندگان کشور محدودیت.های زیادی را در نوردند تا به نقطه هدف تعیین شده دست یابند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در سال گذشته شرایط متلاطمی در حوزه بازار ارز و طلا داشتیم، تاکید کرد: با سیاست‌هایی که اتخاذ شد، از آن تلاطم‌ها عبور کردیم و امروز یک روند پایداری را در بازار ارز، سکه و طلا می‌بینیم.

دژپسند در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: زمانی که بالغ بر ۸۵ درصد واردات ما را کالای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه تشکیل می‌دهد، وقتی نرخ ارز به طور مثال ۳ برابر می‌شود هزینه تامین این کالاها و مواد اولیه نیز برای بخش تولید به همان اندازه بالا می‌رود و در نتیجه با افزایش هزینه تولید، قیمت تمام شده هم بالاتر می‌رود.

وی افزود: از تیرماه سال گذشته، با تغییر روند تورم خرده فروشی، این روند فزاینده تبدیل به روند کاهنده شد و پیش‌بینی‌های ما این است که تا پایان سال این روند ادامه پیدا کند و شتاب تورم گرفته شود.

وزیر اقتصاد در پایان این گفت‌وگو، ادامه روند کاهش تورم، مثبت بودن رشد اقتصاد غیرنفتی و برداشتن گامی بزرگ در واگذاری شرکت‌های دولتی با تغییر روش واگذاری را بعنوان اخبار امیدبخش قابل تحقق در سال‌جاری عنوان کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا