خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روز بین المللی نلسون ماندلا

روز 18 جولای روز بین المللی نلسون ماندلا است. سال 2009 روز تولد اولین رئیس جمهور سیاه پوست آفریقای جنوبی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان گرامیداشت وی تعیین گردید. بدین ترتیب جامعه بین الملل از نلسون ماندلا به خاطر سهم اش در صلح و آزادی قدردانی می کند. 18 جولای نلسون ماندلا 95 ساله می شود.

هزاران فرد از آفریقای جنوبی در این روز برای عیادت از نلسون ماندلا به بیمارستانی در پرتوریا می روند. علی رغم کهولت سن و بیماری سخت ، شرایط رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی به تدریج بهتر می شود. نلسون ماندلا به عفونت ریوی مبتلاست.

نلسون ماندلا 18 جولای سال 1918 در شهر کاپ شرقی آفریقای جنوبی و در خانواده ای رئیس قبیله تمبو به دنیا آمد. اولین نفر خانواده بود که به مدرسه رفت ، سپس به دانشگاه فورت هر راه یافت ، تنها موسسه آموزشی آن زمان که به سیاه پوستان اجازه تحصیل می داد.

در سال 1944 ماندلا به اتحادیه جوانان کنگره ملی آفریقا وارد شد و خیلی زود به یکی از مبارزین فعال مخالف آپارتاید تبدیل گردید. الکساندرا ارخانگلسکایا ، کارمند مرکز تحقیقات آفریقای جنوبی آکادمی علوم روسیه می گوید : سال ها بعد، جامعه جهانی خدمات وی را ارج نهاد.

دوره ای بود که در آفریقای جنوبی به طور رسمی سیاست آپارتاید اجرا می شد. نلسون ماندلا یکی از رهبران جنبش مقاومت کنگره ملی آفریقا بود. مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تمامی جوامع جهانی سهم کنگره ملی آفریقا را در مبارزه با آپارتاید ارج نهاد و در نهایت موافقت جلب شده و اکثریت بدون اقدامات سرکوب گرانه علیه اقلیت به مقام رسید.

ماندلا جناح نظامی کنگره ملی آفریقا را تحت عنوان ” نیزه ملت” سرپرستی می کرد. برنامه آنها منفجر کردن جایگاه سمبولیک آپارتاید بود ، مکان هایی مانند ادارات گذرنامه ، دادگاه ها و ادارات دولتی. اما آنها سعی داشتند بدون کشتار این کارها را انجام دهند. در سال 1962 ماندلا دستگیر شده و به خاطر دست داشتن در سرنگونی رژیم آپارتاید به حبس ابد محکوم شد. او در سال 1990 از زندان آزاد شد. این حادثه در تمامی شبکه های تلویزیونی جهان به صورت مستقیم پخش شد. ماندلا در روز آزادیش در مقابل مردم سخنرانی کرد. او در خصوص علاقه به حل وفصل درگیرها با سفید پوستان کشور گفت اما تاکید نمود که هدف نهایی او دادن حق رای در انتخابات به سیاه پوستان کشورش است.

در سال 1994 ماندلا به عنوان رئیس جمهور آفریقای جنوبی برگزیده شد و 5 سال ریاست این کشور را برعهده داشت. ولادیمیر شوبین ، کارمند دانشکده آفریقای آکادمی علوم روسیه می گوید : اما تا به امروز مردم او را ” آقای رئیس جمهور” می نامند.

ماندلا از همان ابتدا گفت که تنها در یک دوره رئیس جمهور خواهد بود و قول خود را عملی کرد. او بلافاصله در مسیر صلح و آشتی گام برداشته و از همه مردم خواست با کمک هم آفریقای جنوبی آزاد بسازند. در آن زمان اصطلاح ” ملت رنگین کمان” به وجود آمد یعنی ملتی با تمامی رنگ های رنگین کمان. ماندلا بعد از استعفا نیز با همین روش ادامه داد. او با اقدامات قاطع خود به از بین بردن رژیم آپارتاید کمک کرد. در عین حال آمادگی او برای توافق های سیاسی و برای رهبری کشور بدون ماندن در مقام ریاست جمهوری ، احترام فوق العاده ای را برای وی فراهم آورد.

معمولا در روز تولد نلسون ماندلا ، سازمان ملل متحد از هر فرد می خواهد که 67 دقیقه را برای کمک به دیگران صرف کند. درواقع به اندازه همان سال های زندگی که ماندلا به عنوان محافظ حقوق بشر ، زندانی سیاسی، و مبارز صلح در سطح بین المللی برای صلح و کارهای بشر دوستانه صرف نمود. در سال 1993 به خاطر خدماتش جایزه صلح نوبل به او اعطاء شد.

انتهای پیام
منبع: صدای روسیه

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا