خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحریم‌ها از چه زمانی آغاز شد؟

خبرگزاری فارس در گزارشی به قلم سید روح الله امین آبادی به بررسی مقدمات و آغاز تحریم‌ها از نخستین مرحله آن در دوران دفاع مقدس پرداخته است:
رخدادهای 1 اسفند 1360
چکیده
  •  میرحسین موسوی نخست وزیر: این مسئله کاملا مشخص است که مسئله جنگ مسئله اقتصاد مسئله مقابله با آمریکا با ابعاد گوناگون انقلاب در آمیخته و از هم جدا نیستند.
  •  با همیاری سازمان اطلاعاتی 36 میلیونی پاسداران موفق شدند دو لانه تیمی دیگر متعلق به گروهک های پیکار و چریک های فدایی خلق اقلیت را در تهران کشف کنند.
  •  دو تن از شهروندان آمریکایی که به عنوان میهمان دهه فجر به ایران سفر کرده بودند هنگام ورود به آمریکا در فرودگاه واشنگتن مورد بازرسی و بازجویی قرار گرفتند .
جنگ اولین اولویت دولت موسوی؟!
مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر طی پیامی موقعیت نظامی ، سیاسی ، اقتصادی کشور را تشریح کرد . نخست وزیر در ابتدای این پیام جنگ را مهم ترین اولویت دولت خود دانست و گفت : جنگ اولین اولویت برای دولت است ، دولت به عنوان پاره ای از ملت مصمم است تا این جنگ را با پیروزی به خاتمه برساند سیاست های دولت در همه بخش ها چه اقتصادی و چه فرهنگی و تبلیغاتی همه معطوف به این این است که ما بتوانیم در این جنگ که در حقیقت جنگ انقلاب اسلامی با استکبار جهانی است پیروز شویم ما از آن شرایطی که از اول جنگ اعلام شده از طرف ملت ما رهبران ما و مسئولین تجاوز نکردند و سعی شده این تجاوز را به دنیا اعلام کنیم .
شرایط ایران برای پایان جنگ
وی در ادامه به شرایط ایران برای پایان جنگ اشاره کرد و گفت : ما برای خاتمه جنگ همان طور که بارها اعلام شده اعلام کرده ایم که متجاوز از مرزهای ما و خاک ما بیرون رود و شناخته شود و اعلام شود و غرامت بپردازد ، تقبیح شود این چیزی است که دولت دنبال آن بوده و گامی در این سیاست فراتر ننهاده است .
موسوی ادامه داد: در اوایل جنگ دادن این شعارها ، اعلام سیاست ، خیلی خوب در جهان جا نمی افتاد، جهان به تیغ تبلیغات گسترده قدرت های استکباری که در راس آن آمریکا قرار دارد این سیاست ما را یک شعار تو خالی می پنداشت فکر می کرد که این ها فقط شعار است و محتوایی ندارد و تصور می کرد این جنگ در کوتاه مدت نظام جمهوری اسلامی را از بین خواهد برد .
وی گفت: اما واقعیت جنگ نشان داد که ما با تمام توان از این شعارها دفاع می کنیم و در حال حاضر در موقعیتی در جهان قرار داریم که کم کم کشورهای مختلف علی رغم خواست باطنی خود احساس می کنند که خواست ملت ما جدی است و ملت ما ، رزمندگان ما ، دولت خدمتگزار شما به هیچ وجه حاضر نیستند از این خواست ها عقب گردی داشته باشند.
پشتیبانی مزدوران آمریکا از صدام
موسوی در بخش دیگری از این پیام به حمایت مزدوران آمریکا از صدام اشاره کرده و ادامه داد : این جنگ که یک جنگ افشاگرانه است ماهیت رژیم عراق را کاملا بر دنیا و مستضعفان منطقه و مسلمانان روشن کرد . الان کافی است شما به پشتیبانی حسین اردنی و شاه مراکش و امثال آن از رژیم عراق توجه کنید در واقع تمام قدرت های وابسته به آمریکا به پشتیبانی رژیم بغداد برخواستند و کاملا ماهیت آمریکایی این رژیم برای همه روشن شده و طبیعی است که فرو ریختن رژیم صدام به معنی دگرگون شدن سیمای منطقه خواهد بود همان دگرگونی که با انقلاب اسلامی ما آغاز شده است.
جمهوری اسلامی در تمام ابعاد خود قوی تر شده است
نخست وزیر در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع تروریسم و برخورد نظام با آن پرداخت و گفت : من الان می خواهم اشاره کنم و اهمیت زیادی دارد این است که نظام جمهوری اسلامی در تمام ابعاد خودش نسبت به آن زمانی که موج تروریسم آغاز شد محکم تر شده آن زمان منافقین و تمام بازی خورده های آمریکا این چنین تصور می کردند که نظام حاکم در آشفتگی است و نظام جمهوری اسلامی متکی به افراد است و فرو خواهد پاشید ولی ما می خواهیم بگوئیم که برآورد آن ها غلط بود مسئولین بسیاری شهید شدند ولی نظام از بین نرفت.
وضعیت اقتصادی ایران صحنه جنگ با آمریکا
وی در تشریح مسائل اقتصادی موجود در کشور نیز گفت : طبیعی است که وضع اقتصادی که ما در آن به سر می بریم باید آن را هم صحنه ای از جنگ خودمان علیه قدرت های استکباری جهان به سرکردگی آمریکا باید بشماریم این مسئله کاملا مشخص است که مسئله جنگ مسئله اقتصاد مسئله مقابله با آمریکا با ابعاد گوناگون انقلاب در آمیخته و از هم جدا نیستند.
ملت ایران سیلی به چهره آمریکا زده است
موسوی همچنین گفت : وقتی ملتی خوف از ابرقدرت ها را در درون خود می شکند و قیام می کند و سیلی به چهره آمریکا می زند حمله می کند و روحیه مهاجمانه ای پیدا می کند از ارزش هایی صحبت می کند که مخالف آن ارزش هایی است که آمریکا ادعای آن را دارد می خواهد بر کشور های مستضعف جهان حکمفرمایی کند طبیعی است که تمام آن نیروها بر علیه ملت برخیزند تمام آن قدرت های استکباری علیه این نیروی عظیم برخیزند.
تخصص آمریکا در آدم کشی
موسوی گفت: ولی یکی از ابعاد اصلی مبارزه آمریکا علیه کشورما از همان روزهای اول بعد اقتصادی بوده آمریکا در این زمینه مهارت بسیاری دارد همان طوری که در آدم کشی همان طوری که برای زیر فشار قرار دادن تمام ملت های مستضعف جهان مهارت دارد .
چرا آمریکا ایران را تحریم کرده است؟!
نخست وزیر در ادامه پیام خود تاکید کرد : کشوری که با پول سرمایه ای که غارت می کند از کشورهای مستضعف جهان به حیات خود ادامه دهد در این جنگ کار او بسیار فعال است منتها تا مدتی پس از پیروزی انقلاب آمریکا هنوز امیدهایی داشت این فشار را به حداکثر خودش نمی رساند مماشات هایی می کرد و امیدی به جناح های  میانه رو و ملی گرا داشت بنی صدرها را داشت و فکر می کرد که از راه های سیاسی می تواند مهره های خودش را به قدرت برساند ولی زمانی که در تمام این عرصه ها منکوب شد وقتی که لانه جاسوسی تسخیر شد وقتی اراده ملت را دید که انقلاب سیاسی را به پیش می برد و تبدیل به یک انقلاب فرهنگی می کند و در نظام ارزشی خود و اخلاق خود و همچنین مصرفش دگرگونی به وجود می آورد وقتی که آمریکا دید ملت ما هرگز حاضر نیست از آن اصولی که به بهای خون های بسیاری در 15 خرداد ها و هفده شهریور ها به دست آمده بگذرد مصر شد که حداکثر فشاری که از نظر اقتصادی بر کشور ما وارد بیاورد و به این ترتیب محاصره اقتصادی را شروع کرد .  به این ترتیب بلوکه کردن اموال ما در بانک های مختلف در آمریکا شروع شد و توطئه های پیچیده آمریکا به بازارهای بین المللی آغاز شد و آن چیزی که حیات اقتصادی ما به آن بستگی دارد در صحنه های بین المللی بتوانیم به دست بیاوریم با این ترتیب توطئه آمریکا با دست ایادی آمریکا در منطقه شروع شد که با اشباع بازارهای نفت مقابل آن را بگیرند که سهم لازم خود را در بازارهای نفت به دست بیاوریم و در نتیجه زیر فشار اقتصادی آمریکا قرار بگیریم و در نتیجه به زانو در آئیم این جنگ همان قدر بیرحمانه است که جنگ در جبهه های بستان.
ما به قوانین مخالف انقلاب و اسلام احترام نخواهیم گذاشت!
نخست وزیر همچنین در ادامه با اشاره به قوانین بین المللی اظهار داشت : ما به هیچ وجه تابعیت آن نوع قوانین و قرار دادهایی را که مسلما به ضرر انقلاب اسلامی بخواهد تمام بشود را نخواهیم پذیرفت ما همیشه بر ضد تمام قراردادهایی که بر علیه منافع اسلام و منافع انقلاب اسلامی هست شوریده ایم ما تا الان توان خودمان را در این راه نشان داده ایم . (1)
2 خانه تیمی گروهک های ضد انقلاب در تهران کشف شد
روابط عمومی کمیته مرکزی انقلاب اسلامی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که با همیاری سازمان اطلاعاتی 36 میلیونی پاسداران موفق شدند دو لانه تیمی دیگر متعلق به گروهک های پیکار و چریک های فدایی خلق اقلیت را در تهران کشف کنند.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است : پاسداران خدمتگزار انقلاب اسلامی به دنبال کشف و انهدام خانه های تیمی اخیرا از گروهک های ضد انقلاب منافقین ، پیکار و آرمان مستضعفین موفق به کشف دو لانه فساد دیگر از گروهک های ملحد چریک های فدایی اقلیت و پیکار گردیدند و در درگیری که بین آن ها و برادران پاسدار صورت گرفت 4 تن از دشمنان خدا و خلق به هلاکت رسیده و 8 تن دیگر نیز دستگیر شدند.
همچنین از این خانه های تیمی چندین قبضه اسلحه کمری و نارنجک جنگی و مواد منفجره و اسناد دست نویس درون سازمانی به دست آمده که دلالت بر شرکت فعال افراد مزبور در ترور افراد حزب اللهی و سرقت مسلحانه داشته است . (2)
پلیس آمریکا میهمانان دهه فجر را بازجویی و بازرسی کرد!
دو تن از شهروندان آمریکایی که به عنوان میهمان دهه فجر به ایران سفر کرده بودند هنگام ورود به آمریکا در فرودگاه واشنگتن مورد بازرسی و بازجویی های شدید ماموران فرودگاه و پلیس آمریکا قرار گرفتند.
عبدالحلیم یکی از میهمانان به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت : مامورین اف بی آی کتاب ها و عکس هایی که در مدت اقامتمان در ایران تهیه کرده بودیم را ضبط کردند و با سوالات متعددی در صدد بودند تا جواب غلطی را از ما بشنوند و به عناوین مختلف ما را دستگیر کنند. وی ادامه داد :دولت آمریکا از این که مردم این کشور از واقعیات جمهوری اسلامی ایران اطلاع داشته باشند هراس دارد . (3)
ایران کنترل کامل تنگه چزابه را به دست گرفت
سرهنگ جمالی جانشین فرمانده نیروی زمینی و فرمانده عملیات غرب که به تازگی از جبهه های جنوب بازگشته است گفت : ایران کنترل کامل تنگه چزابه را به دست گرفت .  وی اظهار داشت : سه حمله اخیر عراق که برای دلگرمی و تشویق امپریالیست ها جهت خیال واهی سرنگونی جمهوری اسلامی ایران در جبهه های جنوب صورت گرفت با هشیاری و دلاوری رزمندگان اسلام کاملا خنثی شد و تلفات سنگینی بر قوای دشمن وارد آمد.(4)
پی نوشت:
1- کیهان ، 1 اسفند 1360 ، صفحه 14 ، اگر بخواهیم به مقایسه دیروز و امروز میرحسین موسوی با توجه به سخنان روز نخست اسفند ماه 1360 او بپردازیم چند نکته را می تواند متذکر شد و به آن پرداخت . 1- او حمایت آمریکا و کشورهای منطقه ای متحد آمریکا از صدام را دلیل آمریکایی بودن صدام می داند و می شمارد و این تحلیل درستی بوده و هست صدام در طول دهه 60 از حمایت قاطع ابرقدرت های شرق و غرب برخوردار بوده است و این خود بر آمریکایی بودن صدام دلیل کافی و وافی است هر چند ماهیت استکبار آن است که به نوکران خود وفا نکند ولی آیا می توان از میرحسین موسوی پرسید که چرا و به چه علت حمایت آمریکا و متحدان منطقه ای این دولت استکباری از صدام دلیل آمریکایی بودن او می تواند باشد ولی حمایت های شدید و اکید همین دولت آمریکا از وی و فتنه گران 88 دلیلی بر آمریکایی بودن آنان نمی شود ؟ سوالی که پاسخ به آن با توجه به مواضع دیروز میرحسین موسوی بسیار سخت است . 2- موسوی وضعیت کشور را در سال 60 این گونه تشریح می کند که ایران در حال جنگی تمام عیار و در جمیع صحنه ها از اقتصاد تا دفاع مقدس با آمریکا است ، او دولت استکباری آمریکا را در قتل و آدم کشی و نیز تحریم اقتصادی ماهر و کارکشته می داند و می گوید همین آمریکا زمانی که فکر می کرد متحدان او در ایران ممکن است قدرت را به دست بگیرند اندکی صبر پیشه کرده بود و سوال این جا است که چرا برخورد آمریکا با پیروزی احتمالی موسوی در انتخابات 88 این گونه بوده و اقتصاد دانان حامی موسوی همواره بر این نکته تاکید داشتند که در صورت پیروزی وی تحریم ها برداشته خواهد شد ؟! و صد البته که این احتمال نیز خیال خام بود و کافی است به یک سال گذشته نگاهی بیندازیم تا بدانیم چرا آمریکا به دولت هایی که با آنان از سر آشتی نیز در آیند از سر وفا برخورد نمی کند . 3- موسوی در ابتدای پیام خود مدعی است که تمام امکانات کشور را در اختیار جنگ قرار داده است و آیا چنین بود؟! کامران غضنفری نویسنده کتاب راز قطعنامه با ارائه اسناد غیر قابل کتمان اثبات می کند که دولت موسوی در طول سالیان متمادی با قرار ندادن امکانات کشور در اختیار جبهه ها زمینه ساز پذیرش قطعنامه 598 گردید که حضرت روح الله از آن با عنوان جام زهر یاد کردند.  غضنفری نویسنده این کتاب در مصاحبه ای می گوید : برخی از تحلیل‌گران جنگ بر این باورند که “کسانی که از سال 61 برای کنار آمدن با امریکا و خاتمه جنگ از راه سیاسی، برنامه ریزی کرده بودند اما تا سال 67 با مقاومت امام خمینی(ره) همچنان در رسیدن به اهداف خود ناکام مانده بودند، به فکر راه حل جدیدی افتادند. راه حل جدید آن بود که مدیریت جنگ به طور کامل به دست طیفی بی اعتقاد به جنگ بیفتد.”
هاشمی رفسنجانی در یادداشت 30اردیبهشت 67 خود در این مورد می‌گوید: «شب آقایان محسن رضایی و شمخانی از سپاه آمدند. درباره اقدامات جدید برای تمرکز امور جنگ و ترکیب ستاد فرماندهی قوا مذاکره شد. پیشنهاد دادند که نخست وزیر(میرحسین موسوی) رئیس ستاد شود که امکانات دولت پشتوانه کار شود… با خود نخست وزیر تلفنی در میان گذاشتم. به شرط مشخص بودن اختیارات رئیس ستاد، آمادگی دارد.»
آقایان هاشمی، محسن رضایی و علی شمخانی، میرحسین موسوی را مناسب ترین فرد برای ریاست ستاد فرماندهی کل قوا اعلام می‌کنند. این شرایط به گونه‌ای بود که او دو روز قبل از آن، از نخست وزیری استعفا کرده ولی امام با استعفای وی مخالفت فرمودند. موسوی که از مسئولیت نخست وزیری استعفا کرده بود، آیا حاضر بود مسئولیت جدید را نیز بپذیرد؟
امام خمینی(ره) با ریاست موسوی مخالفت می‌کند. آقای هاشمی رفسنجانی در یادداشت 11خرداد 67 خود می‌نویسد: «شب برای مشورت درباره ریاست ستاد، خدمت امام رفتم. ایشان با ریاست نخست وزیر با کیفیت ارائه شده موافقت نکردند.»
هاشمی رفسنجانی همچنین در 4 تیر 67 می‌گوید: «جلسه سران قوا در دفتر آیت الله خامنه‌ای تشکیل شد. جریان ملاقات با امام را گفتم که دستور مقاومت تا آخرین حد را دادند. قرار شد همه امکانات برای تداوم دفاع بسیج شود و دولت وارد جنگ شود و ریاست ستاد را نخست وزیر بر عهده گیرد… عصر نخست وزیر و اعضای پیشنهادی ستادش آمدند و درباره ارکان ستاد به توافق رسیدیم. قرار شد کار را شروع کنند.»
محسن رفیق دوست(وزیر وقت سپاه) در مصاحبه‌ای چنین بیان می‌کند: «آقای هاشمی مرا خواستند و گفتند: من می‌خواهم توپ جنگ را در زمین دولت بیندازم… تو برو و در وزارتخانه‌ات بنشین. اصلا دیگر وقتی سپاه درخواستی می‌کند، چیزی نگو! بعد حکم دادند و آقای نخست وزیر را رئیس ستاد فرماندهی جنگ کردند و تعدادی از اعضای هیئت دولت نیز سمتی در ستاد فرماندهی داشتند. آقای خاتمی مسئول تبلیغات جنگ شد، آقای بهزاد نبوی را هم مسئول لجستیک جنگ کردند و همین طوری احکام را دادند که همان باعث پذیرش قطعنامه شد.» نویسنده در کتاب خود به اسناد و مصاحبه ها و نیز خاطرات فراوانی از شخصیت های درگیر در جنگ و مدیریت آن اشاره می کند که نشان از آن دارد که نخست وزیر دوره جنگ به هر نحو ممکن از قرار دادن امکانات کافی و وافی در اختیار جبهه ها خودداری کرده و با این کار که همراهی برخی مسئولان دیگر را نیز به همراه داشت زمینه ساز آن شده بود که برخی پیش امام رفته و از نبود امکانات برای ادامه جنگ سخن بگویند …«نمی توانیم» هایی که سرانجام جام زهر را در کاسه ای تزئین شده به دستان حضرت روح الله داد و آن شد که همه می دانیم و گفتن آن تکرار خواهد بود.
 2- اطلاعات ، 1 اسفند 1360 ، صفحه 13
3- اطلاعات ، 1 اسفند 1360 ، صفحه 16
4- کیهان ، 1 اسفند 1360 ، صفحه 15
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا