خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیامدهای تضعیف جایگاه قانون

محمدرضا نیکوکلام در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

وقتی مجریان قانون خواسته یا ناخواسته بد عمل می‌کنند و یا دچار محدودیت‌هایی در اجرای قانون می‌گردند آنگاه ممکن است وجهه‌ی خود را در جامعه از دست داده و اقتدارشان رو به افول گراید.

تضعیف جایگاه قانون به هر شکلی نتیجه‌ای جز کاهش امنیت اجتماعی را در پی نخواهد داشت.

حتما پیش آمده در سطح شهر موتورسوارانی را ببینید که جلوی چشمان پلیس از پیاده‌رو یا مسیرهای ویژه رفت و آمد می‌کنند. در اینجا عابران پیاده نه تنها به حقشان تجاوز شده بلکه نظاره‌گر عدم اجرای قانون نیز می‌باشند. این معضل وقتی بغرنج می‌شود که عابر پیاده به دیدن این قانون شکنی عادت کرده و نسبت به آن بی‌تفاوت شود.

حال کافیست همان عابر پیاده مورد بی انصافی همسایه‌ای٬ راننده تاکسی٬ پرسنل ادارات و بیمارستان‌ها و غیره قرار بگیرد و به حقش تجاوز شود. آنگاه اگر اسیر هزارتوی دادگاه شده و به حقش نرسد و یا وقتش تلف شود٬ ممکن است امیدش را به قانون از دست بدهد.

بخش زیادی از ناهنجاری‌های روزمره‌ که می‌بینیم ریشه در عادت‌های اجتماعی یا عدم آگاهی دارد. در اینجا سهم تقصیر نهادهای مجری قانون یا نهادهای فرهنگی همچون آموزش و پرورش و نیز صدا و سیما تقسیم می‌شود.

باید در نظر داشت اگر قدرت قانون در کشور ضعیف شود٬ دیگر نمی‌توان کشور را در چالش‌های اساسی به خوبی مدیریت کرد. نمود آن در این روزها که درگیر ویروس کرونا هستیم را می‌توان مشاهده کرد. عده‌ی زیادی٬ از قوانین منع آمد و شد تبعیت نمی‌کنند و نیروی پلیس هم صلاح نمی‌داند با مردم درگیر شود.

واقعیت این است نه پلیس و قاضی و نه نهادهای فرهنگی به تنهایی کاری از دستشان بر نمی‌آید و می‌بایست همگی در انجام وظایفشان به نحو مطلوب عمل نمایند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا