خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جزئیات کمک‌های مالی به ایران جهت مقابله با کرونا را به مردم اعلام کنید

سلامت نیوز نوشت: دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی «محمودرضا پیروی» را به عنوان عضو کمیته نظارت بر توزیع کمک‌های بین المللی و ملی منصوب کرد. هرچند این انتصاب با کمی تاخیر صورت گرفته ولی حال که وزیر بهداشت دکتر پیروی را به این سمت منصوب کرده باید به صورت شفاف اعلام شود که کمک های کشورهای مختلف به کشورمان چگونه و در کدام استان ها و چقدر توزیع شده است و ماجرای پزشکان بدون مرز دوباره تکرار نشود .

لازم است با مدیریت صحیح از هرگونه سوء استفاده های احتمالی از کمک ها جلوگیری به عمل آید و البته وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد که با وجود کمک های بسیار چرا هنوز بسیاری از بیمارستان ها و داروخانه ها با کمبود اقلام بهداشتی و پیشگیری مواجه هستند.

کمکهایی که در صورت هزینه کرد درست و مدیریت صحیح میتواند نظام سلامت کشور را متحول کند .

در روز ۲۹ بهمن ماه سال جاری شیوع ویروس کرونا در کشور به طور رسمی اعلام شد و از آن زمان تاکنون تعداد زیادی از هموطنانمان به این بیماری در کشور مبتلا شده اند و بیش از دو هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند. در هفته های اول شیوع این بیماری کمبود ماسک و دستکش و گان و تجهیزات پیشگیری در بیمارستان ها و داروخانه ها چشمگیر بود به طوری که بسیاری از پزشکان و پرستاران از کمبود این موارد و احتمال گسترش این بیماری ابراز نگرانی کرده بودند.

مردم نیز با هجوم به داروخانه ها سعی در تامین لوازم بهداشتی پیشگیری از جمله دستکش و ماسک و ضدعفونی کننده کردند اما بسیاری از آنها دست خالی ماندند و بسیاری از داروخانه ها برچسب هیچگونه لوازم پیشگیری از کرونا را نداریم را بر در داروخانه خود نصب کردند.

می توان گفت هفته های اول شیوع این بیماری هیچ پیش بینی صحیحی از کمبودها از سوی وزارت بهداشت صورت نگرفته بود اما رفته رفته کمبودها در بیمارستان ها برطرف شد اما هنوز هم بسیاری از پرستاران و کادر درمانی بویژه در شهرستان ها گلایه دارند و هنوز هم داروخانه ها خالی از ماسک و ضدعفونی کننده است حتی برخی از داروخانه ها ضدعفونی کننده های دست ساز بدون هیچ برچسبی را به فروش می رسانند.

در این میان علاوه بر تلاش جهت تولیدات داخلی ماسک و ضدعفونی کننده در کشور، اخبار بسیاری از کمک های بشردوستانه بسیاری از کشورها به ایران منتشر شد اما هنوز سرنوشت این کمک ها چه مالی و چه تجهیزات درمانی و بهداشتی مشخص نیست.

تا قبل از شروع نوروز چین، ازبکستان، ترکیه، امارات، آلمان، فرانسه و انگلیس، ژاپن، قطر، جمهوری آذربایجان و روسیه و همچنین سازمان جهانی بهداشت و یونیسف برای مقابله با شیوع کرونا به ایران کمک‌های انسان‌دوستانه مادی و غیرمادی کرده‌اند.

اهدای اقلام صندوق جمعیت سازمان ملل متحد به مراکز نگهداری سالمندان بهزیستی

امروز 28 اسفندماه قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور از مساعدت صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و اختصاص اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده به‌منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا در مراکز نگهداری از سالمندان سازمان بهزیستی خبر داد. این اقلام درمجموع شامل 29 هزار جفت دستکش لاتکس یک بارمصرف، 7100 لیتر مایع ضدعفونی‌کننده دست، 800 لیتر محلول ضدعفونی کننده سطوح همچنین 6 هزار عدد ماسک N95 مجموعا به ارزش یک میلیارد و 222 میلیون تومان است.

بنا به گفته قبادی دانا این اقلام در 8 استان آذربایجان شرقی، اصفهان، تهران، خراسان رضوی، قم، البرز، گیلان و مازندران و به تناسب میزان شیوع بیماری کرونا در این استان‌ها ارسال شد.

کمک‌های اهدایی مردم چین از شانگهای به ایران ارسال شد

سه شنبه شب یعنی 27 اسفندماه جاری کمک‌های اهدایی اقشار مختلف مردم شرق چین به وزن دو تن شامل ۲۲۰ هزار ماسک، صد هزار دستکش و پنج هزار کیت تشخیص ویروس کرونا از طریق هواپیمای باری ماهان به تهران ارسال شد. تا کنون ۱۳ محموله هوایی از کمک های بهداشتی و پزشکی دولت و مردم چین به مردم ایران برای مقابله با ویروس کرونا به تهران ارسال شده است و کمک های دیگری هم در نوبت ارسال است.

کمک ۱۰ میلیون دلاری کویت به ایران برای مقابله با کرونا

در 27 اسفندماه جاری «شیخ احمد ناصر الجابر الصباح» وزیر امور خارجه کویت از کمک انسان‌دوستانه ۱۰ میلیون دلاری این کشور به ایران برای مقابله با کرونا خبر داد.

۱۵ تن کمک‌های مردمی چین امشب وارد تهران می‌شود

همچنین در همین روز «محمد کشاورززاده» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن روز (سه شنبه-27 اسفند) در صحفه توییتر خود نوشت: «یکشنبه یک هواپیما حامل بیش از 15 تن کمک های مردمی چین شامل 1512 کارتن کیت تشخیص، دستگاه اکسیژن ساز و تنفسی، مانیتور کنترل دمای بدن، دستگاه ضدعفونی بیمارستان، ماسک معمولی و N95،لباس، دستکش و عینک محافظ، مواد ضدعفونی به تهران ارسال و امشب نیز به همین میزان کمک ارسال خواهد شد.»

ارسال محموله کمک‌ های ترکیه به ایران

همچنین در 27 اسفند، از سوی وزارت بهداشت دولت ترکیه ، محموله کمک‌های بهداشتی شامل ۱۰۰۰ کیت تشخیص، ۴۱۷۵ گان، ۲۰ هزار روپوش، ۲۰۰۴ عینک، ۴ هزار ماسک N۹۵ و ۷۸ هزار ماسک سه لایه به ایران اهدا شد.

یونیسف سومین محموله کمک‌های خود را به ایران ارسال کرد

در 26 اسفندماه نیز صندوق کودکان سازمان ملل متحد «یونیسف» سومین محموله کمک خود به ایران را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا ارسال کرد. یونیسف تا کنون طی سه مرحله کمک‌های خود را به ایران ارسال کرده است. کمک‌های یونیسف علاوه بر اقلام پزشکی، دستورالعمل‌های این صندوق به زبان فارسی برای نگهداری و حمایت از کودکان در مقابل کرونا و ایجاد فضایی امن برای کودکان در خانه در شرایط شیوع کرونا در جامعه را شامل می شود.

ارسال کمک‌های انسان دوستانه ازبکستان به ایران برای مقابله با کرونا
26 اسفندماه کمک‌های انسان دوستانه ازبکستان شامل مقادیری اقلام بهداشتی و درمانی به منظور مبارزه با شیوع ویروس کرونا توسط یک هواپیمای ازبکی عازم ایران شد.

کمک‌های دارویی و بهداشتی امارات به ایران

همچنین در 26 اسفندماه کمک‌های بهداشتی و دارویی امارات متحده عربی شامل مقادیری اقلام بهداشتی و درمانی به منظور مبارزه با شیوع ویروس کرونا توسط دو فروند هواپیمای اماراتی از مبداء ابوظبی تحویل کشورمان شد.

کمک بهداشتی 6 تُنی قطر به ایران برای مقابله با کرونا

در 26 اسفندماه سفارت ایران در دوحه از ارسال نخستین محموله کمک‌های قطر به میزان بیش از پنج و نیم تن اقلام بهداشتی و درمانی به ایران خبر داد.

کمک ۲ میلیون دلاری کارگردان چینی به ایران برای مقابله با کرونا

در 25 اسفند «چانگ هوا» سفیر جمهوری خلق چین در تهران در حساب توئیتری خود از کمک ۲ میلیون دلاری «زو ژنگ» کارگردان چینی به ایران برای مبارزه با ویروس کرونا خبر داد.

کمک 23.5 میلیون دلاری ژاپن به ایران برای مبارزه با کرونا

در 23 اسفندماه جاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن از ارایه کمک 23.5 میلیون دلاری دولت ژاپن به ایران برای مبارزه با کرونا خبر داد.

اهدای صدها هزار ماسک، عینک و محافظ از سوی مردم چین به ایران
21 اسفند محمد کشاورززاده سفیر ایران در چین در توئیتر خود نوشت: صدها هزار ماسک، لباس محافظ، عینک، کلاه و دستگاه تنفسی از سوی چین به ایران اهدا شده است.

روسیه ۵۰ هزار کیت تشخیص کرونا به ایران اهدا کرد

20 اسفند کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه گفت: دولت روسیه امروز ۵۰ هزار کیت ویژه آزمایش تشخیص ویروس کرونا به نماینده سفارت ایران اهدا کرد.

کمک 5 میلیون دلاری جمهوری آذربایجان به ایران برای مبارزه با کرونا

17 اسفندماه دولت جمهوری آذربایجان اعلام کرد که کمک‌های بشردوستانه‌ای برای مقابله با کرونا به ارزش ۵ میلیون دلار به ایران اختصاص داده است.

شرکت «علی‌ بابا» یک میلیون ماسک به ایران اهدا کرد

16 اسفندماه سفیر چین در تهران اعلام کرد که مالک شرکت «علی بابا» یک میلیون ماسک به ایران اهدا کرده است. چانگ هوا، سفیر جمهوری خلق چین در تهران در توئیتر خود اظهار داشت: ‏یک میلیون ماسک از سوی «جک ما» بنیانگذار شرکت چینی علی بابا به ایران اهدا شده است.

ارسال محموله چهار و نیم تنی کمک‌های محافظتی یونیسف

دومین محموله کمک‌های یونیسف برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا در تاریخ ۱۵اسفند وارد ایران شد. این محموله اقلام محافظت شخصی به وزن بیش از سه تن، شامل دو نوع ماسک جراحی با فیلترینگ بالا، لباس‌های جراحی و همچنین عینک‌های جراحی است. تمام این وسایل بنا به درخواست وزارت بهداشت و برای کمک به مبارزه با شیوع ویروس کرونا، از مرکز تدارکات جهانی یونیسف در کپنهاگ به تهران ارسال شده است.

اوایل این هفته نیز یونیسف اولین محموله تجهیزات محافظت شخصی را برای کادر بهداشت و درمان کشور به وزن بیش از یک تن وارد ایران کرده بود.

ارسال کمک مالی و پزشکی انگلیس، فرانسه و آلمان برای مقابله با کرونا به ایران/کمک 5 میلیون یورویی

12 اسفندماه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با قربانیان ویروس کرونا در ایران، از ارسال کمک‌های پزشکی و مالی به کشورمان برای مقابله با شیوع سریع این ویروس خبر دادند. بر اساس این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شده، محموله‌ کیت‌های آزمایشگاهی، دستکش و لباس‌های مخصوص حفاظتی امروز (دوشنبه) سریعا با هواپیما به تهران منتقل خواهد شد.

سه کشور اروپایی همچنین متعهد شده‌اند که حدود ۵ میلیون یورو از طریق سازمان بهداشت جهانی و سایر آژانس‌های بین‌المللی برای ایران ارسال کنند.

چین برای تشخیص ویروس کرونا 5000 كیت به ایران فرستاد
اهدای 250 هزار ماسک محافظ

هفتم اسفندماه «چانگ هوا» سفیر جمهوری خلق چین از تحویل پنج‌هزار کیت تشخیص ویروس کرونا به ایران خبر داد.وی همچنین اعلام کرده است که دیروز(ششم اسفند) 250 هزار ماسک محافظ به ایران اهدا کردند.

همانطور که مشخص است حجم کمک های انسان دوستانه به ایران زیاد بوده و بیم آن می رود با مدیریت غلط و بی نظمی، این کمک ها حیف و میل شود. البته دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی «محمودرضا پیروی» را به عنوان عضو کمیته نظارت بر توزیع کمک‌های بین المللی و ملی منصوب کرد.

هرچند این انتصاب با کمی تاخیر صورت گرفته ولی حال که وزیر بهداشت دکتر پیروی را به این سمت منصوب کرده باید به صورت شفاف اعلام شود که کمک های کشورهای مختلف به کشورمان چگونه و در کدام استان ها و چقدر توزیع شده است و لازم است با مدیریت صحیح از هرگونه سوء استفاده های احتمالی از کمک ها جلوگیری به عمل آید و البته وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد که با وجود کمک های بسیار چرا هنوز بسیاری از بیمارستان ها و داروخانه ها با کمبود اقلام بهداشتی و پیشگیری مواجه هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا