خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توصیه‌های کمیته اطلاع‌رسانی کرونا برای کاهش زنجیره انتقال

کمیته اطلاع‌ر‌سانی و مدیریت فضای روانی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشکر از فعالیت مستمر و 24ساعته تمام رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی در موضوع شیوع ویروس کرونا در کشور، ضرورت همیاری با نهادهای متخصص و رسمی به منظور کاهش زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را یادآور شد، و در این راستا اطلاعیه‌ای منتشر کرد.

در این اطلاعیه آمده است:

ضمن قدردانی از فعالیت شبانه‌روزی اصحاب رسانه در ایام تعطیلات سال نو به منظور افزایش همیاری عمومی و همبستگی در جهت مبارزه با شیوع ویروس کرونا و انتشار مطالب آگاهی‌بخش و امید آفرین و در عین حال رصد و پایش نیازهای عمومی و مشکلات جامعه، از تلاش مسئولانه تمامی دست‌اندرکاران صداو سیما، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و فعالان شبکه‌های اجتماعی و کنش‌گران مدنی که در این روزها همراه با مردم، دغدغه همکاری با خدمت‌گزاران خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا در کشور را دارند، صمیمانه تشکر می‌شود.

از آنجا که استمرار مواجهه با این بلیه مستلزم صبر، تلاش و مجاهدت است لذا برای کمک به مهار این بیماری و در راستای اقدامات پیشین ضمن توجه به ضرورت‌های کاهش زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از منظر اطلاع رسانی، نکات توجیهی و توصیه‌های زیر ارائه می‌شود:

١.کاهش زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ در قالب اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، اقدام جدیدی نیست و در جهت تشدید، تقویت و اجرای سراسری اقدامات قبلی در مقابله با اشاعه ویروس کرونا انجام می‌شود.

٢.ماهیت این طرح تقویت همکاری و همیاری خود مردم برای سلامت خودشان است که همگرایی عمومی را می‌طلبد.

٣. اجرای دستورالعمل کاهش زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ ، اقدامی با مشارکت همه ارکان، وزارتخانه‌ها و نهادهای کشور است.

٤. این طرح مرحله تکمیلی اقدامات قبلی به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا و در جهت شکستن زنجیره شیوع در بازه زمانی موج دوم سفرهای نوروزی و یا بازگشت موج اول است تا از تبعات شیوع گسترده جلوگیری شود.

٥. همزمان با کاهش زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، بسیج ملی سلامت و سایر اقدامات پیشگیری و پایش مبتلایان نیز در حال انجام است.

٦. با توجه به اینکه اجرای طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ به منظور صیانت از سلامت عمومی ابلاغی بوده و صرفا توصیه‌ای محسوب نمی‌شود، لذا انتظار توجه ویژه، همراهی و ممانعت از هر اقدامی که منجر به تشکیک و بی‌اعتمادی افکارعمومی شود، مد نظر است.

٧. با توجه به حمایت سازمان نظام پزشکی و سازمان‌های تخصصی و مردم‌نهاد در حوزه سلامت از طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ بر وجه “پیشگیری – کنترل ” و “بهداشتی – درمانی ” این طرح تاکید شود.

٨. مرجع اصلی اطلاعیه‌ها در خصوص طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ با محوریت کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت و مبارزه با بیماری کرونا مستقر در وزارت کشور است و جزیئات اقدامات و دستورالعمل‌ها درمرکز و استان ها ازطریق این کمیته ابلاغ می شود.

٩. از آنجایی که ابهامات و نارسایی های احتمالی در اجرای طرح باید با کمک مسئولین ذیربط سریعا باید پاسخ داده و مرتفع شود ضرورت دارد رسانه‌ها در جهت اقناع و تبیین طرح نسبت به اطلاع‌رسانی نارسایی های احتمالی و موضوعاتی که حین اجرای طرح نیاز به واکنش نهادهای مسئول دارد، اقدام کنند.

١٠. ضروری است شوراهای اطلاع‌رسانی استان‌ها در سراسر کشور از ظرفیت رسانه‌ها و فضای مجازی محلی و منطقه‌ای به نحو شایسته‌ای در جهت اطلاع‌رسانی، دریافت بازخوردها و بالا بردن مشارکت عمومی در اجرای این طرح استفاده کنند.

١١. رسانه‌ها نسبت به تفکیک اطلاعات واقعی و غیرواقعی، هوشمندانه عمل کرده و ضمن واکنش سریع نسبت به محتواهای القایی و شایعات مانع از ایجاد تردید و بی اعتمادی در جامعه در جهت اجرای کامل این طرح باشند.

١٢. ایجاد مرجعیت خبری در داخل کشور و مقابله با فیک نیوزها به عنوان اولویت رسانه‌ها در جهت اجرای موفق این طرح ملی مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا