خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامزدهای ریاست‌جمهوری و تیغ‌هایی از جنس کلمه!

غلامرضا بنی‌اسدی، روزنامه‌نگار در یادداشتی با عنوان «نامزدهای ریاست‌جمهوری و تیغ هایی از جنس کلمه!» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، درباره‌ی اظهارات کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ نوشت:

با اشتیاق، خبر های ثبت نام نامزدهای محترم ریاست جمهوری را رصد می‌کردیم. می‌خواستیم اولین سخنان نخبگانی که برای این مسئولیت مهم، نام می‌نوشتند را بشنویم و به این صورت اولین فصل مطالعاتی خود برای شناسایی فرد صاحب رای را اتود بزنیم اما آنچه بر زبان این بزرگان می‌آمد، کلماتِ کوچکی بود که ابزار دعوا و تسویه حساب افراد معمولی است. بیشتر که آدم تامل می‌کرد به این نتیجه می‌رسید که این میدانِ جنگ است – انگار – که پا گذاشته‌اند و الّا عرصه انتخابات، الزامات خاص خود را دارد. بهترین عرضه را می‌طلبد، فراوانی را اقتضا می‌کند و این که افراد، به فراوانی ظرفیت‌های خویش را معرفی و به بهترین شکلی عرضه کنند تا مردم که صاحبان حقِ انتخاب هستند، بهترین را برگزینند. آنچه اما در روز های ثبت‌نام دیدیم از دعوا و نرده نوردی و تهدید تا متلک و تخریب و… بیشتر، ابزار جنگ و جدل و تعمیق چند گانگی و اختلاف بود. با این رویکردها نه تنها “بوی بهبود ز اوضاع جامعه و کشور” نمی‌شنویم که شامه‌مان هم می‌سوزد از این “کباب پزانی” که راه انداخته‌اند حضرات! نیامده، کلنگ به دست شده اند.

ماشاءالله همه دامن خود را پاکیزه و بری از شرایط امروز می‌دانند به گونه‌ای که هر که نداند و نشناسدشان فکر می‌کند همین لحظه از بهشت در وزارت کشور هبوط فرموده و آمده‌اند تا زمین را مثل بهشت بسازند! نه آقایان، از این خبر ها نیست و اینقدر هم فراموشی به ذهن مردم نزده که فراموش‌تان کنند. همه شما در ایجاد وضع موجود شریکید. خیر و شرِ امور، به حساب همه شما گذاشته می‌شود. این کارنامه خودتان است که می‌خواهید از آن فرار کنید. اگر قرار باشد کسی بپرسد ما مردمیم.

پاسخ را هم باید از زبان همه‌تان بشنویم. دردناک‌تر از سخنانی که می‌فرمایید، دورنمایی “نزدیک” از روزهای پیش روست. از روزهای رقابت. با این دست فرمان که پیش می‌روید از “رفاقت” خبری نخواهیم خواند.

وقتی شمایان پنجه در روی هم کشید – که متاسفانه از همین اول شروع کرده‌اید – معلوم نیست در کف خیابان چه اتفاقی خواهد افتاد. آقایان! به خاطر همین کشوری که صف کشیده‌اید رئیس جمهورش شوید و بهشت بیافرینید، لطفا جهنم درست نکنید با کلمات‌تان، با رفتارتان. حرمت همدیگر را حفظ کنید به احترام ایران که خون 240 هزار شهید حریم‌بان آن است. همدیگر را تخریب نکنید که به خرابی روابط اجتماعی هم می‌انجامد.

با حفظ احترام همه، خود را درست معرفی کنید. مطمئن باشید مردم ما آنقدر با هوش هستند که “درست” انتخاب کنند. یک مقدار هم به مردم اعتماد کنید، بد نیست! حرمت‌ها را حفظ کنید تا حرمت خودتان هم محفوظ بماند. برای اثبات خود نیازی به تخریب دیگران نخواهید داشت اگر کارنامه و نگاه مثبت داشته باشید. تجربه‌ای که همه ما از سرگذراندیم این است که تخریب‌گران خود “ناساخته”‌اند. اگر خود ساخته بودند، خود را و توانایی‌ها و جذابیت‌های خود را فرادید می‌گذاشتند نه این که دیگری را خراب کنند و انگشت اشاره‌شان، ضعف‌های دیگران را سرمه چشم‌ها کند.

ترجمه گفته‌های محترمین ثبت نام کننده، در رفتار و پست‌ها و کلیپ‌ها و تصاویر یاران‌شان در فضای مجازی حقیقت‌های اخلاقی را به چالش می‌کشد. از همین اول، راه را درست انتخاب کنیم که این همان سرچشمه است که به یک “بیل” می‌توان بست اما اگر – خدای نکرده – به سیل تبدیل شد، نه با “پیل” که با صد پیل هم نمی‌شود بست. هوشیار باشند و هوشیار باشیم که روز های حساسی در پیش است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا