خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا برخی از افراد را پشه بیشتر نیش می زند؟

بی بی سی نوشت: آیا شما هم از کسانی هستید که مدام پشه نیش‌تان می‌زند در حالی که اطرافیان از گزش آنها در امانند؟

دانشمندان مدت‌هاست که می‌دانند پشه‌ها به همه افراد یکسان حمله نمی‌‌کنند و مطالعات مختلفی هم در مورد علت آن انجام شده است.

تحقیقات نشان می‌دهند که برخی به دلیل بوی بدنشان «آهنربای پشه‌» هستند از این رو کارشناسان راه‌هایی را برای محفوظ ماندن از نیش پشه‌ در تابستان پیشنهاد کرده‌اند.

چرا پشه‌ها برخی را بیشتر نیش می‌زنند؟

محققان دانشگاه راکفلر در نیویورک در پژوهشی درباره بوی بدن و جذابیتش برای پشه‌ها، یک برچسب نایلونی را شش ساعت به بازوی ۶۴ داوطلب چسباندند تا بوی بدنشان را جذب کند.

آنها بعد این بر چسب‌ها را محفظه‌ای در میان پشه‌های تب زرد ماده (Aedes aegypti) قرار دادند.

براساس نتایچ این تحقیق که در نشریه «سلول» منتشر شده، جذابیت بوی یکی از این ۶۴ نفر کاملا شاخص بود و برخی «صد برابر» دیگران جاذب پشه بودند.

در جستجوی علت، دانشمندان دریافتند پوست افراد جذاب برای پشه‌ها، اسید کربوکسیلیک بیشتری دارد.

چربی پوست (سبوم) که از غدد ریز پوست ترشح می‌شود ماده‌ای چرب و مومی است و پوست و مو را در پستانداران چرب می‌کند. یکی از ترکیبات سبوم، اسید کربوکیسیلیک است.

براساس این تحقیق، میزان این ماده در طول زمان تغییر نمی‌کند و متاسفانه به این معنی است که اگر جاذب پشه‌ هستید، احتمالا جذابیت خود را تا آخر عمر برای این حشرات حفظ می‌کنید و نیش می‌خورید.

اما دانشمندان امیدوارند با شناسایی بوهای جذاب برای پشه‌ها، مواد دافع موثرتری برای محافظت از حملات آنها بسازند.

چگونه خود را از نیش پشه‌ محافظت کنیم؟
دردسر پشه‌ها به فصل ربط دارد. جمعیت پشه‌ها معمولا به آب و هوا بستگی دارد و سال به سال تغییر می‌کند. در تابستان‌های طولانی، گرم و کم‌باران، پشه‌ها بیشتر تکثیر می‌کنند و تعدادشان بیشتر از زمانی است که هوای خنک است.

علاوه بر این، به گفته برخی کارشناسان، هرچه بیشتر گرم‌تان شود و عرق بریزید، احتمال نیش پشه‌ بیشتر می‌شود.

پشه‌ها اغلب در سپیده‌دم و غروب حمله می‌کنند و زیر زانو را بیشتر نیش می‌زنند، بنابراین پوشیدن شلوار بلند و جوراب می‌تواند به در امان ماندن از نیش آنها کمک‌ کند.

جای نیش پشه را نخارانید. متخصصان توصیه می‌کنند برای کاهش تورم از یک تکه یخ کوچک و برای کاهش خارش از محلول جوش‌شیرین استفاده کنید. از کرم آنتی‌هیستامین هم می‌توانید برای رفع آزار گزش استفاده کنید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا