خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سردرگمی مدیریتی در وزارت نفت

دفاع عضو کمیسیون انرژی مجلس: نفت در اوج هماهنگی است

علی نیلی، انصاف نیوز: منابع مطلع خبر می‌دهند مدیریت وزارت نفت در دولت سیزدهم، نسبت به گذشته سردرگم، آشفته و بی‌برنامه شده است.

بر پایه این گزارش، وزیر نفت در اموری که متولیان مشخص در ساختار وزارتخانه دارد، برای خود مشاورانی برگزیده است تا شایعات متعدد درباره عدم رضایتش از مدیران ناهم‌سو به ویژه در شرکت ملی نفت، به واقعیت نزدیک‌تر شود.

حکم وزیر برای مشاورش در توسعه میادین با امکانات یک شخص تناسب ندارد

جواد اوجی تا کنون یک مشاور در امور صادرات نفت و معیانات و یک مشاور در توسعه میادین مشترک برای خود برگزیده در حالی‌که این هر دو، از مهم‌ترین وظایف شرکت ملی نفت است.

انصاف نیوز به متن حکم «مشاور عالی راهبردی وزیر در امور امنیت انرژی» دست پیدا کرده که حاکی از انتظاراتی به مراتب فراتر از توان عملیاتی یک مشاور است و به این اعتبار می‌توان گفت جواد اوجی در تلاش برای خلع ید از شرکت ملی نفت و واگذاری امور فروش و صادرات به مجموعه‌های خارج از آن شرکت بوده است.

توسعه یک‌پارچه و حداکثرسازی فرصت‌های تولید از میادین مشترک یا تقویت دیپلماسی انرژی که در حکم وزیر برای مشاورش منعکس شده، نمونه مشخصی از انتظاراتی است که متولی اداره وزارت نفت از یک مشاور دارد اما به هر دلیل از پیگیری و دنبال‌کردن آن در شرکت ملی نفت خودداری کرده یا ناامید بوده است.

یک وب‌سایت خبری حوزه انرژی، صدور احکام مشاوره توسط جواد اوجی را با چنین تعبیری نقد کرده: «وزیر نفت در حال توزیع وظایف معاون خود میان دستیارانش است.»

گزارش‌ها از درون وزارت نفت حاکی است مدیران کلیدی وزارتخانه در دوره اخیر وابستگی‌های جناحی و گروهی خاص خود را دارند و هر یک به یکی از اقطاب قدرت درون دولت متصل‌اند. برای مثال گفته می‌شود مدیرعامل شرکت ملی نفت از نیروهای نزدیک به معاون اول رئیس‌جمهور و هم‌شهری ایشان بوده و بیش از وزیر نفت، از آقای مخبر حرف‌شنوی دارد.

افت کیفیت مدیران کلیدی نفت هم یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص دوره اخیر به حساب می‌آید. مدیران منتصب در حوزه‌های پتروشیمی، پالایش و پخش انواع حامل‌های انرژی، تولید و انتقال گاز و غیره، نه تنها کم‌تجربه یا بی‌تجربه‌اند بلکه اساسا شناختی از حوزه مسئولیت‌های خود ندارند.

نمونه آشکار و آشنای این دست مدیران، مرتضی شاه‌میرزایی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که پاسخ‌های عجیبش به پرسش‌های فنی اهالی رسانه، تا مدت‌ها سوژه طنز و شوخی‌های فضای مجازی بود.

پاسخهای بی ربط معاون وزیر نفت تا مدتها موضوع شوخی های رسانه ای بود

انتخاب علی عسگری، رئیس پیشین سازمان صداوسیما به عنوان مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های پتروشیمی کشور هم یکی دیگر از انتصابات پرحاشیه حوزه نفت بود که اعتراضات بسیاری هم در پی داشت. منتقدان سئوال می‌کردند فردی که حتی یک روز هم سابقه اداره یک بنگاه اقتصادی را ندارد، چرا باید یک ابربنگاه پتروشیمی را اداره کند که اتفاقا از معدود درگاه‌های تامین ارز برای کشور است. به این پرسش تا همین امروز جواب قانع‌کننده‌ای داده نشده است.

جواد اوجی از معدود وزاری دولت سیزدهم است که از بدنه وزارتخانه انتخاب شده و به طور کلی با مسائل و مشکلات این حوزه آشناست. با در نظر گرفتن چنین سابقه‌ای، انتخاب مدیران کلیدی با نازل‌ترین سطح کارشناسی، این شائبه را تقویت می‌کند که اساسا انتصابات نه توسط وزیر که خارج از وزارتخانه تحمیل می‌شود و شأن وزیر به ماشین امضا فروکاسته شده است.

«نفت در اوج هماهنگی است»

عبدالعلی رحیمی‌مظفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس، با رد تمام مطالب درباره ناهماهنگی در ستاد وزارت نفت به انصاف نیوز گفت: هیچ به‌هم‌ریختگی‌ای در وزارت نفت وجود ندارد و اتفاقا بسیار بیشتر از چیزی که فکر می‌کردیم، این مجموعه انسجام دارد و در حال انجام وظایفش است.

او افزود: آقای اوجی مدیریت بسیار خوبی اعمال کرده و حتی فراتر از وظایفش، در حوزه دیپلماسی هم بسیار موفق عمل کرده است. تقدیر نمایندگان مجلس از وزارت نفت هم بر مبنای همین عملکردها بوده است.

نماینده سروستان در مجلس یازدهم گفت: وزارت نفت پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. در این دوره همه مدیران و وزیر نفت از بدنه وزارتخانه هستند و همین باعث شده بسیار منسجم و هماهنگ عمل کنند که امیدواریم این شیوه تداوم داشته باشد.

***

چه گمانه‌زنی‌های متعدد رسانه‌ای، اخبار غیررسمی و اظهارات کارشناسان بخش خصوصی را ملاک قرار دهیم، چه گفته‌های عضو کمیسیون انرژی را، شکی وجود ندارد که ضعف ستاد یکی از کلیدی‌ترین وزارتخانه‌های کشور آن هم در شرایطی که تحولات سیاسی دنیا، بازار جهانی انرژی را در معرض تغییرات ماهوی و قطب‌بندی‌های جدید قرار داده و فرصت‌ها و تهدیدهای این حوزه دائم در حال تحول است، به زیان کشور تمام می‌شود و خود دولت نیز بیشترین ضربه را از این وضعیت خواهد خورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. پنجاه نفر؟ دم شما گرم، ضربه ای که تو میزنی از خود پلیس هم بدتره، چقدر اضافه حقوق بتون میدن برای این صحبت ها؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا