خرید تور تابستان ایران بوم گردی

راهبرد جدید آمریکا علیه ایران یا بلوف سیاسی؟

یک استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه راهبرد جدید آمریکا علیه ایران شبیه به یک بلوف سیاسی است، تاکید کرد: با دستیابی به توافق هسته‌ای و پایبندی ایران به برجام به نظر می‌رسد که واشنگتن نتواند آن اجماع سابق را علیه ایران اعمال کند و تحریم‌ها و سیاست‌های جدید مانند سابق نتواند اثرگذار باشد.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با  ایلنا، با اشاره به تمدید تعلیق اجرای تحریم‌های امریکا براساس توافق هسته‌ای گفت: دونالد ترامپ هم‌اینک از نظر سیاسی در عرصه جهانی در شرایط مساعدی قرار ندارد و نه تنها اعتبار امریکا در میان متحدان این کشور مخدوش شده بلکه مشکلات واشنگتن در عرصه بین‌المللی نیز نسبت به دوران اوباما افزایش نیز یافته است.

عدم تمدید تعلیق تحریم‌ها موجب وخیم‌تر شدن وضعیت امریکا می‌شود

وی با اشاره به افزایش مشکلات بین‌المللی امریکا اظهار داشت: هم‌اینک شاهد هستیم که سست‌ترین و ضعیف‌ترین حالت در روابط میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان متحد دیرین سنتی بعد از جنگ جهانی دوم به وجود آمده است. جنگ اقتصادی میان امریکا و چین شدت گرفته و تحولات خاورمیانه به ویژه عراق حالت فرسایشی به خود گرفته است. از سوی دیگر شاهد تشدید تنش‌های روسیه و امریکا هستیم و از طرفی، شبه‌جزیره کره بحرانی‌ترین شرایط خود را طی ده‌های اخیر پشت سر می‌گذارند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه واشنگتن در شرایطی که روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند نمی‌خواهد جبهه جدیدی را علیه خود باز کند، تصریح کرد: عدم تمدید تعلیق اجرای تحریم‌های هسته‌ای توسط امریکا می‌توانست موجب ایجاد یک تنش جدید در عرصه جهانی و وخیم‌تر شدن وضعیت امریکا شود. به همین خاطر، مجموعه تصمیم‌گیری امریکا اجازه نخواهد داد که این شرایط وضعیت وخیم‌تر شود.

لغو یکجانبه برجام توسط واشنگتن منجر به افزایش شکاف‌های امریکا و اروپا می‌شود

بیگدلی ادامه داد: در چنین شرایطی امریکا تلاش می‌کند تا با وجود تمدید تعلیق اجرای تحریم‌ها، سیاست ایران‌هراسی را ادامه دهد تا ایران از مزایای اقتصادی برجام و حضور سرمایه‌گذاران خارجی محروم شود و از طرفی درصدد ایران‌آزاری و مهار ایران در منطقه است.

وی با بیان اینکه روابط ایالات متحده و اتحادیه اروپا در دوران پسااوباما بسیار افول داشته است، خاطرنشان کرد: فدریکا موگرینی بارها اعلام کرده است که سیاست اتحادیه اروپا حمایت از برجام و تداوم اجرای آن است و به همین خاطر، لغو یکجانبه توافق هسته‌ای توسط امریکا می‌تواند منجر به فاصله‌گیری بیشتر و افزایش شکاف‌های میان طرفین شود.

راهبرد جدید امریکا علیه ایران شبیه به یک بلوف سیاسی است / واشنگتن نمی‌تواند آن اجماع سابق را علیه ایران اعمال کند

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه ترامپ در ماه اکتبر باید گزارش خود را درباره برجام و پایبندی ایران به آن را به کنگره ارائه دهد، ابراز داشت: به نظر می‌رسد رئیس جمهور امریکا در آن گزارش عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کند و توپ لغو یا تداوم اجرای را به زمین امریکا بیندازد. از طرفی، امریکایی‌ها مدعی هستند که کاخ سفید راهبرد جدیدی را علیه ایران تدوین کرده است.

بیگدلی راهبرد جدید امریکا علیه ایران را بیشتر شبیه به یک بلوف سیاسی دانست و بیان کرد: امریکا طی ۱۰ سال گذشته بیشتر از هر زمان دیگری علیه ایران سیاست‌های تخاصمی‌‌اش را اعمال کرد ولی به نتیجه نرسید. با دستیابی به توافق هسته‌ای و پایبندی ایران به برجام به نظر می‌رسد که واشنگتن نتواند آن اجماع سابق را علیه ایران اعمال کند و تحریم‌ها و سیاست‌های جدید مانند سابق نتواند اثرگذار باشد.

افزایش فشار اسرائیل و عربستان به امریکا برای اعمال فشار علیه ایران

وی با بیان اینکه اسرائیل و عربستان فشارهایشان را بر امریکا برای اعمال فشار علیه ایران افزایش خواهند داد، یادآور شد: آنها تلاش می‌کنند تا در درجه نخست، واشنگتن از توافق هسته‌ای خارج شود و از طرفی، بتوانند فشارهای امریکا را درخصوص قدرت و توان دفاعی ایران افزایش دهند و در نهایت از گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه جلوگیری کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا