خرید تور تابستان ایران بوم گردی

از کرونا تا تورم چالش‌های صنعت بیمه در سال 99

حمید احمدزاده کاشانی، کارشناس صنعت بیمه در گفت‌وگو با انصاف نیوز به پیشبینی وضعیت صنعت بیمه در سال 99 و همینطور بررسی تاثیر بیماری کرونا روی آن پرداخته است. کاشانی می‌گوید تورم پیش رو رشدی را برای صنعت بیمه نشان خواهد داد که کاذب خواهد بود. او همینطور با اشاره به افراد فوت شده در اثر کرونا می‌گوید احتمالا حق بیمه‌ی عمر افزایش پیدا کند.

احمدزاده کاشانی به انصاف نیوز می‌گوید: «اقتصاد دنیا تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته اما در مورد صنعت بیمه فکر نمی‌کنم خیلی متاثر شود. بیمه‌هایی که در ایران مرسوم است. بیمه‌ی اتومبیل، بیمه‌ شخص ثالث، بیمه‌ی آتش‌سوزی منازل است. همینطور بیمه‌ی مسوولیت برای کارخانه‌ها هم وجود دارد که ممکن است برای آنها مقداری اثر منفی داشته باشد اما اینکه الان چه میزان می‌شود آن را پیشبینی کرد مشخص نیست. شروع و پایان بیمه‌نامه‌ها باهم تفاوت دارند. پایان بعضی بیمه‌نامه‌ها اواخر سال 99 است پس تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند اما مشاغل و حرفه‌هایی که بیمه‌نامه‌های آ«ها مربوط به ابتدای سال است ممکن است دچار مشکل شوند.»

او با اشاره به اثر تورم توضیح داد: «وقتی تورم بالا برود طبیعتا ارزش ریالی چیزی که مورد بیمه قرار می‌گیرد اعم از اتومبیل و ساختمان یا کارخانجات بالا می‌رود.این باعث می‌شود حق بیمه هم افزایش پیدا کند و یک رشدی را نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد این رشد، رشد کاذبی خواهد بود. ارزش واقعی آنها که بالا نمی‌رود این تورم است که باعث آن می‌شود.

خودرویی که الان صد میلیون می‌ارزد و بیمه‌ی بدنه می‌شود سال آینده به خاطر تورمی که به وجود می‌آید قیمتش بالا می‌رود و مثلا به 120 میلیون تومان می‌رسد. به طور طبیعی صاحب اتومبیل باید حق بیمه‌ی بیشتری برای آن بپردازد. اینکه برایش ایجاد مشکل می‌شود به جای خود اما از طرفی هم صنعت بیمه روی 120 میلیون حق بیمه می‌گیرد. به همین دلیل حق بیمه‌ای که به صنعت بیمه تزریق می‌شود رشد خواهد کرد که بخش عمده‌ی آن رشد واقعی نیست و اثر تورم است.

‌تورم روی تعداد مراجعه‌کنندگان تاثیر نخواهد داشت، بیمه‌ی ثالب که اجباری است و طبیعتا باید این بیمه را بگیرند و نرخ ان هم که بالا رفت و حق بیمه‌هایی که بیمه‌ی مرکزی اعلام می‌کند هم بالا می‌رود. این را مردم مجبورند انجام دهند و چاره‌ای نیست و نمی‌شود ماشین بدون بیمه ثالث باشد. ولی ممکن است در بیمه‌ی اتومبیل، بیمه‌ی بدنه اثر بگذارد که کمتر مراجعه کنند؛ اما در مورد بقیه بیمه‌ها من فکر می‌کنم تاثیر زیادی نداشته باشد و برای خقظ سرمایه‌های خود همین بیمه‌ای که الان دارند را به ناچار حفظ می‌کنند.

ارزش اموالی که بیمه کردند هم بالا می‌رود مثلا اگر کسی خانه‌اش را بیمه کرده به خاطر تورم پیش رو احتمالا پشیمان نمی‌شود و سال بعد هم بیمه می‌کند. در مورد سیل و اینها هم حداقل شایعه هست که ممکن است بیشتر شود. به خاطر نگرانی‌ای که مردم دارند اتفاقا مراجعه‌شان به صنعت بیمه بیشتر می‌شود.»

این کارشناس بیمه در پایان افزود: «موضوع کرونا را باید جدا کنم که جزو بیمه‌های درمانی قرار می‌گیرد. شرکت‌های بیمه در این موضوع خیلی مانور نمی‌دهند تا ببینند وضعیت چه می‌شود. طبیعتا اگر فوتی اتفاق بیافتد روی بیمه‌نامه‌های عمر و پس‌انداز هم تاثیر می‌گذارد کما اینکه همین الان هم بعضی شرکت‌های بیمه یک سری فوتی دارند که بیمه شده‌ی بیمه عمر هستند و باید در اثر فوت کرونایی خسارت بگیرند. اگر این روند بخواهد ادامه پیدا کند. در بخش حق بیمه‌های دریافتی عمر و پس‌انداز یک اثر افزایشی دارد که نرخ‌ها را کمی بالا می‌برند.

این نگرانی که برای همه‌ی بخش‌ها هست برای صنعت بیمه هم وجود دارد. من فکر می‌کنم مسوولان بیمه و در راس آنها بیمه‌ی مرکزی واقعا در اینطور مواقع باید با تبلیغات یا مصاحبه یک اطمینان خاطری برای مردم ایجاد کنند که نگران نباشند و حتما بیمه‌هایشان را تمدید و تجدید کنند که از آنها پشتیبانی کند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا