خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«طبیعت را به خانه بیاوریم»

فرید جواهرزاده، رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران ضمن دعوت از مردم برای شرکت در پویش «طبیعت را به خانه بیاوریم»، گفت: از مردم درخواست می‌کنیم که روز سیزدهم فروردین را به شکلی متفاوت در منزل خود تجربه کنند تا به امید خدا با شکست این بیماری، شرایط مناسبی برای سفرهای بانشاط در آینده نزدیک فراهم شود.

جواهرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: سیزده بدر یا همان سیزدهمین روز از فروردین‌ماه، روز طبیعت نام‌گذاری شده و آخرین روز تعطیلات رسمی نوروز است. اکثر مردم بر این باورند که در این روز باید برای دور کردن نحسی و بلا، از خانه بیرون بروند و این نحسی را در طبیعت به در کنند. این اعتقاد مردم به این دلیل بوده که عدد ۱۳ در فرهنگ ایرانیان نحس و شوم شناخته می‌شده است.

وی افزود: اما در اصل هیچ دلیل واقع گرایانه‌ای برای نحس بودن عدد ۱۳ در فرهنگ ایرانیان نمی‌توان یافت، از گذشته تاکنون در هیچ‌یک از تقویم‌های رسمی، دانش‌نامه و متون کهن اشاره‌ای به نحس بودن روز سیزدهم فروردین نشده، بلکه همه این روز را به عنوان روزی فرخنده و نیک یاد کرده‌اند.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران اظهار کرد: نیاکان ما از گذشته تاکنون در این روز مراسم و آیین‌های مختلفی را انجام می‌دادند که ریشه در فولکلور ایران باستان دارد و از آن جمله سبزه گره زدن، گرامیداشت طبیعت با حضور در آن همراه با جشن و شادی برای از بین بردن غم و اندوه را می‌توان یاد کرد.

جواهرزاده ادامه داد: در سال‌های گذشته روز ۱۳ فروردین، روز طبیعت نام گرفت و در تقویم رسمی کشور تعطیل اعلام شد تا مردم بتوانند این روز را مانند گذشته در طبیعت جشن گیرند و به حفظ و توسعه آن بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: در این روز ایرانیان برای احترام به زمین و طبیعت، سبزه‌های سفره هفت‌سین خود را در زمین می‌کاشتند و از این رو به اهمیت سبزه و سرزندگی طبیعت توجه ویژه‌ای مبذول می‌داشتند.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران گفت: اما از آنجایی که نوروز امسال با شیوع ویروس کرونا در ایران ‌و بسیاری از کشورهای جهان مصادف شده، انجمن علمی طبیعت گردی ایران هم بنا به توصیه وزارت بهداشت و دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغ شده، خود را موظف می‌داند ضمن آگاه‌سازی هم‌میهنان ارجمند نسبت به رعایت نکات بهداشتی و لزوم قطع زنجیره شیوع این بیماری و اجتناب از حضور در طبیعت، همگان را به پویش ملی «طبیعت را به خانه بیاوریم» دعوت کند.

جواهرزاده بیان کرد: هدف از این پویش این است که علاوه‌بر توجه به ‌مفهوم طبیعت و اهمیت سیزدهم‌ نوروز و روز گرامیداشت طبیعت، از عموم مردم بخواهیم با تاسی از شرایط کنونی و لزوم اهمیت دادن به سلامتی آحاد جامعه، از هرگونه سفر و خروج از خانه اجتناب کنند. لذا از مردم درخواست می‌کنیم که ۱۳ فروردین متفاوتی را در منزل تجربه کنند تا به امید خدا با شکست این بیماری، شرایط مناسبی را برای سفرهای بانشاط در آینده نزدیک فراهم کنیم.

وی در ادامه روز طبیعت را فرصت مناسبی برای تحول جسم و ‌جان دانست و افزود: روز سیزدهم نوروز فرصت مغتنمی است تا ایرانیان با ویژگی‌های طبیعت آشنا شوند و از آنجا که طبیعت زادگاه، بستر رشد، خانه، مدرسه، معبد، مزرعه، کارگاه و تفرج‌گاه ما محسوب می‌شود، به‌جا است تا خود را جزئی از طبیعت بدانیم.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران بابیان این که پیدایش، حیات و بقا و رشد و کمال ما در گروی طبیعت است، گفت: ارتباط انسان با طبیعت دو سویه است، انسان خود محصول طبیعت است و ما در طبیعت شکل می‌گیریم و از طبیعت بهره‌مند می‌شویم، ما به طبیعت نیازمندیم اما از سوی دیگر، خداوند نیز زیباترین مخلوقش را در طبیعت قرار داده است. بنابراین آگاهی به اهمیت طبیعت موجب می‌شود که زندگی خود را بر اساس مدارا و مهربانی با طبیعت شکل دهیم.

جواهرزاده تشریح کرد: احترام به طبیعت، مواظبت و مراقبت از طبیعت، همچون یک موهبت بی‌بدیل الهی است و پاک نگهداشتن طبیعت از انواع آلاینده‌ها، از زباله تا سوخت‌های فسیلی در حد توان و امکان، از ضروریات زندگی امروز بوده و می‌بایست با حفظ و مراقبت از گیاهان و جانواران و دیگر مواهب طبیعی از جمله درخت‌کاری و گل‌کاری و کمک به تولید و رشد گیاهان و جانواران و حفظ خاک، آب، جنگل و کوه، وظیفه خود را در قبال محیط‌ زیست ادا کنیم و از این فرصت در جهت تبیین اهمیت طبیعت و طبیعت‌گردی استفاده کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا