خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محسن گنگرلو جعبه سیاه انقلاب!

علی نظری، سردبیر روزنامه‌ی مستقل در یادداشتی نوشت:

هفته گذشته پخش گفتگوی محسن کنگرلو با حسین دهباشی جنجالی را در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بر پا کرد.

بنده نوع رفتار و مدیریت آقای دهباشی در این ماجرا را نمی‌پسندم.

نکته اول اینکه آقای دهباشی باید مراحل تدوین و ادیت را به خوبی انجام می‌داد تا حرف و حدیثی برای آن مرحوم به وجود نیاید.

نکته دوم نیز اینست که آقای دهباشی به‌عنوان یک فعال عرصه تاریخ شفاهی نباید در مقابل سیل انتقادات به برنامه منتشره وی اینچنین متزلزل رفتار می‌کرد!

ایشان باید در بیانیه خود برای کسانی که متهم شده بودند، فرصت پاسخگویی فراهم می‌کرد، نه اینکه با شتابزدگی کل برنامه پرمخاطب را زیر سوال ببرد.

اما انتقاد بزرگتر من متوجه کسانی است که پروپاگاندای رسانه‌ای راه انداختند تا کسی جرات نکند برای گشودن جعبه سیاه انقلاب و رازگشایی از رخدادهای حیرت‌آور چهل ساله گذاشته اقدام نماید.

تا آنجا که من اطلاع دارم هجمه رسانه‌ای علیه شخص مرحوم کنگرلو، از سوی اطرافیان کسانی شکل گرفت که توسط مرحوم در فایل ۲۳۲ دقیقه‌ای کذایی نامشان بر سر زبان‌ها افتاد.

عده‌ای از منتقدین مرحوم کنگرلو، طرح مطالب علیه سردار کیانی را تهمتی بیش نمی‌دانند. نگارنده هم اعنقاد دارد که هیچ فرد سیاسی نباید حتی رقیب سیاسی خویش را با تهمت و بهتان بی آبرو و یا از صحنه سیاسی بیرون نماید.

بله بنده هم مخالف طرح تهمت علیه آقای کیانی هستم اما سوال من از منتقدان مرحوم کنگرلو این است، چرا تا بحال نسبت به مسلمانان دیگر که مسلم بودنشان زیر سوال رفت، ساکت ماندند؟

سال ۵۸ مرحوم مصدق را غیرمسلم خواندند، اگرچه بعدا جمعی از مسلمانان مورد تایید بنیانگذار انقلاب اسلامی مدارکی مانند رسید پرداخت وجوهات مصدق به مرجع تقلید وقت مرحوم آیت الله زنجانی، وصیتنامه نخست وزیر فقید و همچنین تز رساله دکترای ایشان حدود یکصد سال قبل با موضوع ارث در اسلام را ارائه کردند که وی مسلمان بوده است، اما هیچگاه این نسبت ناروا به یک مسلمان پس گرفته نشد.و در این خصوص به مصدق ظلم شد.کسی هم بخاطر این تهمت برنیاشفت!؟

اما در پاسخ به کسانی که مدعی توهین کنگرلو به شهیدان چمران و محمد بروجردی هستند باید بگویم بعد از سه بار مشاهده و استماع این فیلم، بنده هیچ کلام حاوی توهین، نسبت دروغ از سوی ایشان به این دو شهید بزرگوار نیافتم.

نکته دیگر اینکه منتقدین مرحوم کنگرلو بر این عقیده‌اند که نوع گویش و کلام ایشان لمپن و لات‌منشانه بوده است. بسیاری از چهره‌های دولت انقلابی بچه جنوب شهر بوده‌اند و رفتار و گفتارشان همین سبک و سیاق داش مشتی‌گری بوده است.

سال ۶۵ هنگامی که از جبهه به همراه رزمندگان لشگر ۲۷ محمد رسول الله به مرخصی می‌آمدم در قطار با مرحوم احمد بورقانی بودم و حدود چندین ساعت از دانش وسیع وی در حوزه‌های مختلف استفاده کردم.

هنگامی که به تهران رسیدم در ایستگاه راه آهن جمله‌ای را به این مضمون گفتم: حیف نیست که چهره دانشمند شما پشت این گویش داش مشتی‌وار پنهان شود؟ قهقهه‌ای زد و چنین گفت: این نوع بیان و کلامم متاثر از محله نظام آباد است.

به‌هرحال مرحوم کنگرلو زاده ورامین و بزرگ شده جنوب شهر تهران بوده، کما اینکه بسیاری از مقامات عالیرتبه حکومت اسلامی بچه جوادیه، نازی‌آباد و خزانه و… بوده‌اند. محسن کنگرلو تنها جنوب شهری راه یافته به پست‌های بالای امنیتی و کشوری نیست.

مخالفان مرحوم کنگرلو داش مشتی بودن وی را چماق نکنند،اگر بخواهند با این منطق کنگرلو را بایکوت کنند ده‌ها چهره جناح چپ قدیم و اصلاح‌طلب کنونی مانند محسن کنگرلو به این بهانه باید تخطئه شوند!

اما کلیت اقدام این مرحوم در تاباندن نور به تاریکخانه رخدادهای دهه های نخست انقلاب کاری قابل دفاع است.

چهل و یک سال است که از انقلاب ۵۷ و تاسیس نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد چرا نباید جعبه سیاه بسیاری از رخدادهای انقلاب باز شود؟

چه کسانی نگران باز شدن جعبه‌های سیاه هستند؟

حاج محسن کنگرلو ۷۲ سال از خدا عمر گرفت در جنگ و در دهه‌های اول و دوم انقلاب بر مصدر کار حکومتی قرار داشت تا امروز یک سند از فساد و تخلفات اقتصادی نامبرده منتشر نشده است.

اگرچه اشتباهات او نیز، همچون بقیه نابلدی‌ها و شلختگی‌های دهه‌ی اول انقلاب بوده که از صدر تا ذیل مسئولین و متولیان را شامل می‌شده است و حتما روزی تک تک صفحات عملکرد این مسئولین بازخوانی خواهد شد و مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

او در رفاقت هم اهل وفا بود، تا پایان عمر به مهندس موسوی وفادار ماند. در انتخابات ۸۸ هم از حامیان پر و پا قرص نخست وزیر دفاع مقدس بود.

اگرچه هیچ کس مطلق و بری از اشتباه نیست در مورد این مرحوم هم مثل همه افراد غیرمعصوم باید معدل عملکردش را معیار قرار داد.

با تکمیل تمام قطعات این پازل درخواهیم یافت هر کدام از مسئولان کشور در طول دوره حکمرانی اشتباهاتی ویرانگر داشته‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا