خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علت هجوم به فروشگاه‌ها در ایام ویروسی

کانال تلگرامی «مشاهدات و روزنوشته‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان مسلمان ایرانی از امریکا» در یادداشتی با عنوان «تحلیلی بر چرایی هجوم به فروشگاه‌ها در ایام ویروسی»

«علی از شیکاگو:

‌‏من عمداً از انتشار تصاویر مربوط به «جنگ دستمال توالت» در فروشگاه‌های ایالات متحده و شرکت در بحث‌های مربوطه پرهیز دارم، چون معتقدم به‌نوعی، باعث قبح‌زدایی از چنین رفتارهایی می‌شود، ولی بد نیست نکاتی را خدمت دوستان عرض کنم:

‌‏اولین مسئله، این است که از دهه‌ی ۵۰ میلادی به این‌سو، جوامع سرمایه‌داری پیشرفته در غرب به سطح مصرف بالا عادت کرده‌اند. به‌ویژه در امریکا و با وجود خاطره‌ی تلخ دوران رکود بزرگ در دهه‌ی ۳۰، هرگونه احتمال خلل در حفظ این سطح مصرف، جامعه را دچار هراس شدید می‌کند.

‌‏نکته‌ی دوم، تناسب بهای کالاهای پرمصرف با میانگین درآمد مردم و البته رواج کارت اعتباری در نظام بانکی است. به عبارت ساده‌تر، زیاد زیاد می‌خرند چون «می‌توانند».

‌‏نکته‌ی سوم، ابتنای ساختار اجتماعی بر خانواده‌ی تک‌هسته‌ای (زن و شوهر و بچه‌ها) و کم‌رنگ‌تر بودن شبکه‌ی روابط خانوادگی-اجتماعی گسترده‌تر با خواهر/برادر یا مثلاً همسایه است.

‌‏منِ بچه‌دار که برفرض با خواهر/برادر/والدینم چهارصد پانصد کیلومتر فاصله دارم، اگر دستمال کم بیاورم، کسی را ندارم که به او «رو بیاندازم». خودمم و خودم.

‌‏و اما نکته‌ی آخر:‏

‌‏جوامع سرمایه‌داری پیشرفته مبتنی‌اند بر محاسبات عقلانی-کاسب‌کارانه. دو دوتا، همیشه می‌شود چهارتا. نظام اجتماعی و سپهر فکری در این جوامع فرسنگ‌ها با رویکردهای «ایشالا ماشالایی» و «حالا ببینیم چطو می‌شه» فاصله دارد. در نتیجه، آدم‌ها عموماً یاد گرفته‌اند با همان منطق مورچگان پیش بروند:

‌‏قبل از زمستان آذوقه جمع نکنی، گرسنه می‌مانی. این منطق در مواقع عادی، موجب نظم و سامان امور است، و در مواقع غیرعادی، باعث همین رفتارهای ناپسندی که ما تقبیح می‌کنم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا