خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ایران باید حداکثر ظرفیت خود را در مسیر تنش‌زدایی به کار بگیرد»

یوسف مولایی، استاد دانشگاه و حقوقدان بین المللی می‌گوید: ایران در مقابله با ویروس کرونا باید حداکثر ظرفیت های ملی خود را به لحاظ مادی و معنوی در مسیر تنش زدایی به کار گیرد تا اقدامات تحریمی آمریکا کمترین تاثیر را داشته باشد.

مولایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به درخواست ایران از مجامع بین المللی برای رفع تحریم های ایران از سوی آمریکا به ویژه در بخش پزشکی و دارویی برای مقابله با ویروس کرونا گفت: به لحاظ حقوقی قاعده ای بین المللی وجود ندارد که بتوان کشوری را به امری که اراده ای برای انجام آن ندارد وادار کرد. تنها اهرم فشاری که می توان در این زمینه به کار گرفت افکار عمومی بین المللی و سازمان های بین المللی هستند که می توانند آمریکا را به رفع برخی تحریم ها علیه ایران سوق دهد و بار سیاسی و دیپلماتیک بر دوش آمریکا بگذارند.

وی ادامه داد: به لحاظ انسانی اگر عنصر “همبستگی” بخش ذاتی حقوق بین الملل می شد می توانستیم از این زاویه شکایت یا درخواستی داشته باشیم اما این گونه نیست.

این حقوقدان گفت: مساله این است که آمریکا در حوزه تحریم ها مدعی است بخش های پزشکی و دارویی و بشردوستانه را علیه ایران تحریم نکرده است، به علاوه تحریمی در عمل نیست بلکه کشورهای جهان را ترسانده که با ایران کار نکنند و بین آمریکا و ایران یکی را انتخاب کنند از این رو نمی توان در چارچوب قطعنامه های سازمان ملل یا قواعد حقوقی آمریکا را محکوم کرد.

مولایی ادامه داد: فشار به آمریکا در رابطه با تحریم های این کشور علیه ایران به آن بستگی دارد که تا چه حد بحران شیوع ویروس کرونا در جهان جدی است. هر چه این بیماری گسترده تر شود امکان شکل گیری این همبستگی هم بیشتر می شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ایران موضوع کرونا را باید از حوزه سیاسی خارج کنند و یک امر انسانی و پزشکی تلقی شود. به علاوه ایران باید تمام منابع ملی خود را برای مقابله با این ویروس به کار گیرد و از خرد جمعی در مسیر مقابله و کنترل این بیماری استفاده کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا