خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتماد و حلقه‌ای که گم شده است

محمد فلاح قاجاری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «اعتماد و حلقه‌ای که گم شده است» نوشت:

همانطور که می دانید در روزهایی به سر می بریم که شاید کمتر به دنبال خبرهای سیاسی و اقتصادی باشیم و به دور از هیاهوهای سیاسی مخصوصا در کشور خود هستیم اما لازم دیدم در مورد اعتماد، بنیادی‌ترین و مهمترین عنصر زندگی صحبت کنم.

برای مثال برای سوار شدن تاکسی، هواپیما قطعا اگر فرد مورد نظر جانی و مجرم باشد هرگز به او اعتماد نخواهیم کرد و قطعا در زمینه پزشکی و در صورت لزوم به فردی مراجعه می کنیم که آمار درمان و عمل های موفق او زیاد باشد. هر همکاری بین مردم و مردم، حاکمیت و مردم و حتی خود حاکمیت منوط به اعتماد است. اعتماد نباشد ظرفیت همکاری و همدلی بوجود نخواهد آمد. امروز در زمینه کرونا میبینیم یک عده با بی توجهی می گویند به ما که آسیب نمی زند یا در زمینه های محیط زیست و بسیاری از موارد افراد جامعه می گویند حالا این همه انجام می دهند ما هم انجام می دهیم در صورتی که خود فرد این اشتباه را می داند ولی از شدت لجبازی و بی اعتمادی بی تعهد شده در صورتی که عاشق وطنش است.

کشوری که انواع مشکلات دارد و سرمایه اجتماعی آن در بدترین حالت خود قرار گرفته قطعا جای نگرانی دارد. نیاز به جراحی دارد اما با بی اعتمادی شکل گرفته و کاهش سرمایه اجتماعی این کار بسیار مشکل شده است. در زمینه تولید، اشتغال، صندوق بازنشستگی، نظام بانکی و اقتصاد، بودجه های پنهان و نهاد های خاص و حتی در زمینه عدالت نیاز به جراحی بزرگ دارد. اما میبینیم نه مردم کاری می کنند و نه حاکمیت. حتی عناصر درون حاکمیت نیز با هم مشکل دارند و این به وضوح قابل مشاهده است. حتی هیچ مسئول و وزیری نمی تواند درست تصمیم بگیرد زیرا این شک در او وجود دارد که متهم به خیانت نشود و در نتیجه ظرفیت برای حاکمیت به شدت کاهش می یابد.‌ امروز باید از شدت کاهش سرمایه اجتماعی ترسید.

در پایان امیدوارم اتمام کرونا با اتمام منیت ها و دشمنی و بر پایه همدلی باشد و تمام کشور ها بدانند دیگر نمی شود با قرنطینه و محدود کردن چیزی را پنهان و یا جلوگیری کرد جهان یک دهکده کوچک است که به شدت همه بهم ارتباط دارند و امیدوارم همدلی، دوستی و صلح طلبی در تمام دنیا حاکم شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا