خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقایان! کدام یک از این سخنان مسئولانه است؟

روزبه علمداری در پایگاه خبری جماران نوشت: آیت الله محسن اراکی عضو مجلس خبرگان که به تازگی از سوی رهبر انقلاب به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز منصوب شده است، گفته است: «اغتشاشگران بدانند اگر امت حزب الله مطیع فرمان و قانون نبودند، در همان لحظات اول همه شما را از خیابان جارو می‌کردند».

چند شب قبل نیز دکتر حسین کچویان یکی از اعضای قدیمی شورایعالی انقلاب فرهنگی سخنان بسیار موهن دیگری را در برنامه زنده تلویزیونی در مورد ماهیت معترضین روزهای اخیر بیان کرده بود.

در کنار این دو چند، چهره مشهور دیگر که به سخنرانی های جنجالی مشهورند نیز تعابیر به شدت زشتی را در مورد مردم و ورزشکاران به کار برده بودن که واکنش شدید عمومی را در پی داشت.

وقتی این سخنان را می شنوم به یاد تعبیر «خس و خاشاک» میفتم که سال 1388 سهم مهمی در بالا گرفتن اعتراضات مردم داشت و آن قضایایی که رقم خورد…حقیقتا باید از گویندگان این جملات پرسید که اگر شما «مسئول» در جمهوری اسلامی هستید، کجای این سخنان شما «مسئولانه» است؟ اینکه یک مقام رسمی به جای تحلیل اوضاع و تدبیری برای خروج از وضع کنونی، خودش در یک طرف دعوا قرار گرفته و علیه بخشی از جامعه تحریک آمیزترین اظهارات ممکن را بیان کند، با مسئولیت کدام بخش نظام مطابقت دارد؟! 

این سخنان البته وقتی غیرقابل تحمل تر می شود که در نقطه ی مقابل این گونه افاضات، اگر کسی در شرایط خطیر کنونی بخواهد کوچک ترین نقدی به سیاست های جاری بیان کند، هزار بار باید سخن خود را سبک سنگین کند و اگر هم در نهایت کلامی بر زبان راند، باز از هزار جهت مورد هجمه قرار می گیرد که به چه اجازه ای فلان مقام یا سازمان را نقد کرده ای!

وقتی این نابرابری وجود دارد، هر چقدر هم گفته شود که فلان چهره ارتباطی با نظام ندارد مردم آن را نمی شنوند و قضاوت خود را می کنند.

من معتقدم که بخش عمده ای از خشم موجود در بخش هایی از جامعه به خاطر همین اظهار نظرهای غیرمسئولانه ی چهره هایی است که یا در بعضی بخش ها مسئولیت دارند و یا از نگاه افکارعمومی وابسته به نظام و جناح حاکم محسوب می شوند. به نظر می رسد یکی از راههای بازگشت آرامش به جامعه اجتناب اکید از چنین بیانات و تلاش برای همدلی است.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا