خرید تور تابستان ایران بوم گردی

20 فروردین گذشت، از باتری اتمی 50 ساله چه خبر؟

«کرامت سلیمی»، مخاطب انصاف نیوز، در پیامی درباره‌ی سرنوشت برنامه‌ی تولید باتری اتمی در داخل کشور نوشت:

«قرار شد در ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ از یک باتری اتمی که ۵۰ سال برق تولید می‌کند رونمایی شود. چی شد؟ به نظر می‌رسد چنین چیزی خیالیست و هیچگاه رونمایی نخواهد شد!»

دو خبر درباره‌ی باتری اتمی با 50 عمر سال در سال‌های 95 و 96 در رسانه‌ها منتشر شده است که در زیر می‌آید:

خبر دوم

18 آذر ماه 1396، ایلنا: علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، با بیان اینکه تولید باتری اتمی در حال حاضر در مرحله‌ی آزمایشی است، گفت:

«ان‌شاءالله پس از تکمیل و طی مراحل آزمایشی، امیدواریم ۲۰ فروردین ماه سال آینده – 1397 – از این باتری رونمایی کنیم. این باتری کارایی‌های فراوان دارد. در امر سلامت و مواردی که نیاز به باتری است، طول عمر این باتری‌ها حدود ۵۰ سال است که می‌تواند در بدن انسان‌ها کاشته شود و مورد استفاده قرار گیرد. این پروژه به خوبی پیش می‌رود، امیدواریم به زودی شاهد استفاده از این باتری‌ها در حوزه سلامت و همین طور در موارد مورد نیاز باشیم. از این باتری می‌توان در نقاط دوردست و بیابان‌ها که دسترسی به برق نیست، نیز استفاده کرد».

خبر اول

20 اردیبشت ماه 1395، خبرگزاری مهر: محققین روسی موفق به ساخت باتری هسته‌ای غیر قابل شارژی شده‌اند که عمر مفید آن بیش از ۵۰ سال است. محققین دانشگاه ملی علوم و فناوری MISIS روسیه باتری بتا ولتیکی را تولید کرده اند که هسته ای است و با ایزوتوپ های نیکل ۶۳ ساخته شده است.

عمر این باتری ها بیش از ۵۰ سال است و می توان برای مصارف پزشکی و فضایی از آنها استفاده کرد. به گفته محققین روسی، از این باتری ها می توان در دستگاه تنظیم ضربان قلب و ماهوارهای فضایی استفاده کرد.

نیکل ۶۳ در طبیعت یافت نمی‌شود اما با استفاده از پرتوافکنی ایزوتوپ های نیکل ۶۲ توسط نوترون‌هایی که داخل راکتور هسته‌ای هستند، می‌توان آن را تولید کرد.

این باتری پرتوهای بتا را در اتم‌های از بین رفته ایزوتوپ رادیواکتیو به جریان برق تبدیل می‌کند. در واقع عملکرد این باتری مانند باتری‌های خورشیدی است و تنها تفاوت این است که در باتری‌های خورشیدی نور خورشید تبدیل به جریان برق می شود.

در فرآیند این باتری تغیییر تشعشعات به انرژی برق بی خطر است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا